ד"ר אייל שפירא, יו"ר ארצ"י: המדינה מאפשרת לחברות הביטוח לשלוט על שוק הבריאות / מרינה פובולוצקי

ד"ר אייל שפירא, יו"ר ארצ"י: המדינה מאפשרת לחברות הביטוח לשלוט על שוק הבריאות / מרינה פובולוצקי

ד"ר אייל שפירא, יו"ר ארגון הרופאים העצמאיים בישראל, אמר אתמול בכנס השנתי של הארגון כי המטופלים שמבוטחים בביטוחי הבריאות הפרטיים מפסידים פעמיים: הם לא יכולים לבחור את הרופא שיטפל בהם ורופאים רבים וטובים בוחרים לא לקחת חלק ברשימות הסגורות של חברות הביטוח

"המדינה יצרה מנגנון שמשרת את חברות הביטוח ומאפשר להן לשלוט על שוק הבריאות בישראל. חברות הביטוח מקימות רשימות סגורות של רופאים שהרגולטור היה צריך לקבוע להם קריטריונים ברורים ומקצועיים – אבל זה לא נעשה". כך אמר ד"ר אייל שפירא יו"ר ארצ"יארגון הרופאים העצמאיים בישראל, בפתח הכנס השנתי החמישי שנערך אתמול (ג') בהילטון תל אביב. שפירא הדגיש כי "בכוחן של המבטחות לתמחר פרוצדורות, לבצע הסכמים ולקבוע, הלכה למעשה, את הרמה המקצועית הנדרשת בענף הרפואה".

מימין: ד"ר אייל שפירא וח"כ יו"ר ועדת הבריאות עידית סילמן (ימינה)

בכנס נכחו כמאה רופאים ורופאות החברים בארגון. הכנס התקיים במסגרת הדיונים בחוק ההסדרים על היטלי מס וביטול החזרי הייעוץ. הכנס כלל מושבי שיח והרצאות בהשתתפות ענבל רואי, סגנית רכזת הבריאות באגף שכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, ח"כ ויו"ר ועדת הבריאות עידית סילמן (ימינה), יו"ר רופאי בריאות הציבור פרופ' חגי לוין ויו"ר רשת אסותא מרכזים רפואיים פרופ' שוקי שמר.

לדברי שפירא, הרופאים שעובדים עם חברות הביטוח מעידים על צמצום שכרם ללא יכולת מיקוח וערעור, וכי הכניסה אל הרשימות נעשית באמצעות "מאכערים" שלפעמים גם צריך לשלם להם. שפירא הדגיש, כי המטופלים שמבוטחים בביטוחי הבריאות הפרטיים מפסידים לא רק מכך שהם לא יכולים לבחור את הרופא שיטפל בהם, אלא גם מכך שרופאים רבים לא לוקחים חלק ברשימות.

ענבל רואי מהאוצר דיברה על פעילויות המשרד בחיזוק מערכת הבריאות הציבורית. זאת, לנוכח דוח משרד הבריאות, שיוצא בעקבות רפורמת יציב ועתיד להתפרסם, לפיו, בין השנים 2026 ל-2031 צפוי מחסור חריף של רופאים במערכת הציבורית.

בסיום דבריה ציין ד"ר שפירא, כי ניכר שהחלטות האוצר מתקבלות בחסר וללא תובנה על אודות ההשפעות הרוחביות של ההחלטות שמתקבלות במשרד. כדוגמה ציין שפירא את ההחלטות שהתקבלו בעבר והעבירו את מרכז הכוח לחברות הביטוח המסחריות – "הדבר יצר עיוות איום בשוק שאתם צריכים להתמודד אתו כיום. הרופאים העצמאיים צריכים להיות חלק מתהליך קבלת ההחלטות ולעזור לאוצר להבין את המשמעויות של כל צעד. המטרות שלנו זהות: לחסוך בכסף הציבורי, לייצר ולשמור על מערכת בריאות מצוינת ולתת רפואה לכלל האוכלוסייה, וכן גם לאפשר לרופאים להתפרנס בכבוד".

ח"כ סילמן: כושלים בקיום מערכת בריאות שוויונית

בשיחה שנערכה בהנחיית ד"ר שפירא עם ח"כ ויו"ר ועדת הבריאות עידית סילמן, בנושא חשיבות ההנגשה של שירותי הבריאות, סילמן ציינה, כי "זו אמורה להיות מערכת בריאות שוויונית ואנחנו כושלים בכך". בתגובתה התייחסה סילמן לטענותיו של שפירא כי בארצ"י רואים חוסר שיווי משקל בכל הקשור בהעברת הכוח אל חברות הביטוח.

לדברי שפירא, חברות הביטוח מתנהלות מול משרדי האוצר והבריאות בהתאם לחוק, אבל מנצלות אותו לטובתן – "למעשה אחד הדברים שחסרים זה פיקוח – אין פיקוח על הסטנדרט שבו צריך לעמוד הרופא כדי להיכנס לרשימה, אין פיקוח על גודל הרשימה וכן אין פיקוח על פיזור הרופאים ברמה הגאוגרפית". שפירא ציין עוד, כי יותר מ-86% מחזיקים בביטוח שב"ן בעוד שיותר מ-60% מחזיקים בכפל ביטוחי בביטוח מסחרי. סילמן התייחסה לכך והשיבה כי אכן הרוב לא יודעים במה הם מבוטחים ומה מגיע להם מבחינת ההחזרים – "יש בעיה מאוד גדולה של הרגולטור. מי מפקח על חברות הביטוח? מי בודק אותן? המבנה של המערכת הוא בעייתי. ועולה השאלה מה שווים השב"נים שלנו כאשר ברפואה הפרטית אפשר להשיג תור ל-MRI תוך 24 שעות וברפואה הציבורית לא. בסוף צריכה להיות עבודה מבוקרת ונכונה. היום יש קרב ענקים בין משרדי הבריאות לאוצר – משרד הבריאות אמור להיות הרגולטור אבל הוא גם החתול ששומר על השמנת".

מימין: ח"כ ויו"ר ועדת הבריאות עידית סילמן (ימינה) וד"ר אייל שפירא. צילום: רמי זרנגר

פרופ' לוין: האינטרס של חברות הביטוח הוא להרוויח

פרופ' לוין, יו"ר רופאי בריאות הציבור ציין, כי "חברות הביטוח רוצות את הרופאים העצמאיים קטנים וחלשים, ואת הדבר הזה צריך שיבינו במשרדי הממשלה". בנוסף, הוא הדגיש כי על הממשלה להבין, כי בעוד שלרופאים יש אינטרסים שהם, במידה רבה, קידום הבריאות, מנגד – האינטרס של חברות הביטוח הוא להרוויח כסף: "לחברות הביטוח אין מטרות של דאגה לבריאות הציבור, ופה המדינה צריכה להיכנס".

בשיחה בהנחיית פרופ' רפי קרסו עם פרופ' שמר על תרומת מערכת הרפואה הפרטית לחוסנה של מערכת הבריאות בישראל, שמר ציין, כי "באסותא, 87% מהפעילות היא ציבורית, כאשר פעילות סל ממומנת מטפסי 17,  ו-4% זה שב"ן, והשאר זה פעילות של ביטוחים מסחריים".

שמר ציין כי מערכת הבריאות הציבורית זקוקה למערכת הבריאות הפרטית כעוגן ותמיכה כדי לספק את השירותים החסרים בה. כדוגמה, שמר מציין את הכיסוי הניתן כיום לנשים הרות – "בדיקת מי שפיר ממומנת חלקית דרך השב"ן וחלקית דרך הסל, אבל המערכת לא מממנת את כל הבדיקות הגנטיות הנדרשות לאישה בהריון, וזה בעיני בגדר של רשלנות רפואית. לרפואה הפרטית יש תרומה רבה במתן שירותי רפואה שהיא לא קיימת באספקת השירותים הציבוריים".

לדברי פרופ' שוקי שמר, "יש לנו מערכת בריאות במצוקה. תרומתם של גופי הרפואה הפרטיים ושל הרופאים הפרטיים היא הפתרון של המערכת. למערכת הבריאות הקיימת יש הרבה בעיות. הבעיות המרכזיות נעוצות בזמינות השירותים, אי שוויוניות בנגישות בפריפריה וגם חלק מהערים במרכז סובלות מזה. יש הפרש בתוחלת חיים של ארבע שנים בין אזורים מסוימים בישראל גם בפריפריה וגם במרכז. אלה דברים שקופים למערכת הבריאות".

 

 



כתיבת תגובה