העלו את הפרמיה ב-40% והפכו אותה ללא כלכלית ולא כדאית לתלמידים

העלו את הפרמיה ב-40% והפכו אותה ללא כלכלית ולא כדאית לתלמידים

עו"ד אבי סרוסי סגן יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מרכז צוות ביטוח תלמידים, מותח ביקורת על התנהלות שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, חברי הכנסת שחתמו על ההצעה להעלאת הפרמיה והחברה למשק ולכלכלה של הרשות המקומית

מאת מרינה פובולוצקי

עו"ד אבי סרוסי

עו"ד אבי סרוסי סגן יו"ר מרכז צוות ביטוח תלמידים בהנהגת ההורים הארצית מתנגד להעלאת פרמיית ביטוח תאונות אישיות תלמידים ב-40% וטוען כי בעוד שהפרמיה עלתה – איכות הביטוח והיקף הכיסויים ירדו. סרוסי מותח ביקורת על התנהלות שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, חברי הכנסת שחתמו על ההצעה להעלאת הפרמיה והחברה למשק ולכלכלה של השלטון המקומי שהייתה אחראית על ניסוח הפוליסה והמכרז למציאת מבטחת לשנת הלימודים תשפ"ב, בו זכתה חברת איילון בפעם השלישית ברציפות.

סרוסי מתייחס לסעיף בפוליסה לפיה תלמיד זכאי לקבלת פיצוי אחרי 55 ימי היעדרות מלאים מבית הספר, ואומר כי הוא לא מנוסח כראוי וכי לידיעת הנהגת ההורים הגיעו מקרים בהם לא כוסו שברים קשים – " אנחנו מכירים במקרים של ילדים עם שברים מאוד קשים, על כיסא גלגלים, שלא מקבלים פיצוי כי הילד ביום ה-35 החליט להגיע לבית ספר לצילומי ספר המחזור והמנהל רשם שהילד נכח – וזהו, מבחינת הפוליסה הוא כבר לא זכאי לפיצוי".

כמו כן, סרוסי טוען כי יש בעייתיות גדולה עם העובדה כי התלמיד מחויב לקבל חוות דעת של רופא המבטחת. לטענתו, מבדיקה של הנהגת ההורים הארצית עולה כי רבים המקרים בהם הרופא של המבטחת היה פחות נדיב עם המבוטחים לעומת רופאים שלא במסגרת ההסדר – "לדוגמה, ילדה שקיבלה 3% מהרופא של המבטחת כאשר כל רופא אחר נתן לה 10%. חוות הדעת של הרופא משתנה בהתאם לאינטרס של מי שהוא מייצג. כלומר, אנחנו רואים שרופאים של המבטחת נוטים להוריד אחוזים לעומת רופאים שלא בהסדר".

בנוסף, סרוסי פורט את העלויות והכיסויים של הפוליסה, אשר לטענתו אינם הוגנים או מאוזנים. כך לדוגמה, לפני העלאת הפרמיה, סכום הביטוח היסודי עמד על 395 אלף שקלים אך לאחר העלאת הפרמיה ירד ל-376 אלף שקל. כך גם במקרה מוות – הפיצוי ירד מכ-148 אלף שקל ל-141 אלף שקל. במקרה של נכות חלקית או גבוהה סכום הפיצוי ירד מ-402 אלף שקל ל-376 אלף שקלים. במקרה של פיצוי יומי בגין היעדרות לאחר 55 ימי היעדרות, זאת לאחר הוראת רופא מומחה בתחום, הפגיעה ירד מ-209 שקל ליום ל-199 שקל ליום.

סרוסי מפנה אצבע מאשימה כלפי שרת החינוך וטוען כי בקדנציה שלה היו שתי העלאות מחירים. זאת, בעוד שבקדנציה של שר החינוך רפי פרץ לא בוצעה אף לא העלאת מחיר אחת.

סרוסי, בשם הנהגת ההורים הארצית, מעלה מספר שאלות נוקבות, שכפי הנראה שום משרד ממשלתי לא מספק להם תשובות – מדוע חלה עליית פרמיה לאחר שנתיים של פנדמיה בהן לא התקיימו הלימודים כסדרם והילדים בקושי יצאו מהבית ומתוך כך בקושי שברו איברים. מדוע ההורים מחויבים להיות כבולים לביטוח שלטעמם הוא פחות טוב ולא יכולים לעשות ביטוח פרטי?

הייתה התייקרות בכל תחומי החיים, מדוע לדעתך עלייה של 40% בפרמיה היא לא מתבקשת?

סרוסי: אני לא מכיר שום פוליסה בישראל שהתייקרה ב-40% ועוד כאשר היעילות שבה ירדה באופן ניכר. אנחנו לא מתנגדים לעליית מחירים כל עוד השיפוי הוא פרופורציונלי ומשתלם. אנחנו מתנגדים שפוליסה מתייקרת ב-40% אך יורדת בבסיס שלה. עלו מחירים של מוצרי בסיס. פוליסות תאונות אישיות היא פוליסה קולקטיבית ועלותה גבוהה מדי לעומת הכיסויים שבה.

כאשר חידשתי השנה את הפוליסות הפרטיות שלי ושל משפחתי, נכון שהפרמיה התייקרה אבל הסוכן שיפר לי את תנאי הפוליסות באופן ניכר. ברגע שפוליסת התלמידים תשתפר אני אשמח לשלם תוספת של 40% ואף יותר, כי מגיע לילדים שלנו ביטוח טוב. אך קרה פה ההיפך – עלות הפרמיה זינקה והאיכות של הכיסוי הביטוחי ירד. הנהגת ההורים הארצית טוענת שהפוליסה כבר לא כדאית ולא כלכלית.

בשורה התחתונה, עלו מחירים של מוצרי בסיס. פוליסות תאונות אישיות היא כמו פוליסה קולקטיבית ועלותה גבוהה מדי לעומת הכיסויים שלה – לא משתלם להחזיק אותה.

איפה הייתה הנהגת ההורים הארצית בזמן הדיונים על הפרמיה?

סרוסי: זעקנו וצעקנו אבל שרת החינוך ידעה ללחוץ יותר חזק. אני, הנציג הרשמי של הנהגת הורים בנושא פוליסות התלמידים, גיליתי על הישיבה בכנסת רק ברגע האחרון כאשר משרד החינוך ניאות לעדכן אותי. כך גם לשכת סוכני הביטוח שלא השתתפה בכלל בדיונים.
אין דבר טוב וחכם ממה שמדינת ישראל עשתהנציגי משרד החינוך והחברה למשק ולכלכלה טענו בוועדת החינוך בכנסת שלא ניתן לפרט את מרכיבי הפוליסה עקב כך שמדובר בתקופת הוצאת המכרז והדגישו כי הם הולכים לשפר את תנאי הפוליסה. אך החברה למשק ולכלכלה, שהיא באופן טבעי בעלת אינטרס כלכלי בעסקה, סיפקה לוועדה את הנתונים והמספרים שהראו כי חייבים להעלות את המחיר ב-40%. מנגד, אם היו מאפשרים לנציג מלשכת סוכני הביטוח להסביר לחברי הכנסת את הצד המקצועי והכלכלי של פרטי הפוליסה, אז ההצעה הזו לא הייתה מתקבלת כמו שהיא. נוצר מצב שחברי הכנסת הצביעו וחתמו על משהו שהם לא הבינו בו. חברי ועדת החינוך קיבלו את ההחלטה בלחץ של זמן ואולטימטום של שרת החינוך שאיימה לא לפתוח את שנת הלימודים.

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון

מה הפתרון של הנהגת ההורים?

סרוסי: מאחר שמדובר בביטוח חובה על פי חוק, חברת הביטוח הממשלתית ענבל צריכה לקחת על עצמה את התשלום הזה.

כששרת החינוך הייתה חברת כנסת וכיהנה בתפקיד יו"ר הוועדה לשלום הילד בכנסת, היא זעקה כי הפוליסה אינה מיטיבה עם התלמידים. כעת, שהיא בתפקיד הכי חשוב – הפוליסה בקדנציה שלה הפכה לגרועה יותר ממה שהיה קודם.

במקום לדאוג להעביר את החיוב באמצעות ענבל או תשלום ישיר לחברות הביטוח מקופת המדינה, היא הביאה לעלייה נוספת על חשבון ההורים. זאת, בידיעה שהפוליסה שתתקבל תהיה גרועה יותר ממה שהייתה עד היום.

למרות הביקורת, סרוסי מבקש לשבח את ועדת החריגים, שמורכבת מנציגות הנהגת ההורים הארצית, משרד החינוך, החברה למשק וכלכלה ונציגה מחברת הביטוח – "זה האור שבקצה המנהרה. זה צוות שאכפת לו מכל תלמיד ותלמידה, שיכול להתווכח שעה וחצי על כל צלקת קטנה של תלמיד".

גורמים בענף מבהירים את השיקולים המקצועיים

גורמים המעורים בנושא, שלקחו חלק פעיל בגיבוש ואישור גובה הפרמיה בביטוח תאונות אישיות של תלמידים, חולקים באופן נחרץ על עמדתו של סרוסי. קולות אלו, הטוענים בעד העלאת הפרמיה, מסבירים כי ההעלאה הייתה בלתי נמנעת ואף נדרשת. זאת, נוכח העובדה כי מחיר פוליסת הביטוח של התאונות האישיות לא התעדכן לאורך שש השנים האחרונות. על מנת לשמור על סטנדרט של כיסוי ביטוחי מיטבי, במשרד החינוך נאלצו לצאת למכרז החדש תוך העלאת מחיר הפוליסה ב-8 שקלים לשנה. בסיבוב הראשון במכרז לא התקבלה הצעה שעמדה בתנאים, ולאחר דיון נוסף עם כלל הגורמים הרלוונטיים בדבר, נאלץ המשרד לקבוע מחיר חודש, שכלל תוספת נוספת של 12 שקל בשנה.

טיעון נוסף בעד העלאת הפרמיה הוא כי משפחות מעוטות יכולות זקוקות לכיסוי הביטוחי הזה – הן הראשונות שהיו נפגעות אלמלא היה נמצא ספק שיבטח את התלמידים.

כמו כן, אותם גורמים מדגישים כי העלייה בפרמיה בביטוח התאונות מתקזזת עם הפחתה ברכיבים אחרים בתשלומי ההורים, כך שבסך הכול העלות הכוללת לא השנתה באופן משמעותי. מנגד, השרה הגדילה את מלגות הסיוע למימון תשלומי הורים מ-130 מיליון שקל ל-170 מיליון שקל.

נחמה גולדוסר, יו"ר וועדת ביטוח בריאות בלשכה

פוליסת התלמידים לא נועדה לפתור את חסרון הכיס של ההורים

נחמה גולדוסר, יו"ר ועדת ביטוחי בריאות בלשכת סוכני הביטוח מסרה בתגובה לדברים: "פוליסת תאונות אישיות תלמידים לא נועדה לפתור את בעיית חסרון הכיס של ההורים.

"בכל מקרה, מומלץ להיעזר בסוכן ביטוח, כדי לבחון את נושא הפעילות השונות של התלמידים, גם מחוץ לכותלי בית הספר. הדבר כולל גם פעילות ספורטיבית. ראוי לציין שבני הנוער חשופים גם ברכיבה על קורקינטים".

נחמה גולדוסר, יו"ר וועדת ביטוח בריאות של לשכת סוכני הביטוח

נחמה גולדוסר, יו"ר וועדת ביטוח בריאות של לשכת סוכני הביטוח



כתיבת תגובה