לשכת סוכני הביטוח עתרה לבג"ץ נגד הרשות בעניין ההיתר לבנקים לתת ייעוץ פנסיוני מחוץ לסניף

לשכת סוכני הביטוח עתרה לבג"ץ נגד הרשות בעניין ההיתר לבנקים לתת ייעוץ פנסיוני מחוץ לסניף

שלמה אייזיק, נשיא לשכת סוכני הביטוח: הרשות מבטלת, הלכה למעשה, את האיסור החוקי, שנקבע בחקיקה ראשית, על מתן ייעוץ פנסיוני בידי תאגיד בנקאי מחוץ לכותלי סניפי הבנק. מייעוץ משפטי שקיבלה הלשכה, עולה ספק באשר לסמכותו של הממונה על הרשות להתנות על דברי חקיקה שחוקק המחוקק הראשי

עתירה שנייה לבג"ץ: לשכת סוכני הביטוח עתרה היום (6 באוקטובר) לבג"ץ נגד הרשות בעניין ההיתר לבנקים לתת ייעוץ פנסיוני מחוץ לסניף.

בהודעה של נשיא לשכת סוכני הביטוח שלמה אייזיק לחברי הלשכה, הוא ציין כי סעיף 11 בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים) קובע מפורשות כי חל איסור על תאגיד בנקאי לעסוק בייעוץ פנסיוני מחוץ לכותלי סניפי הבנק.

"על אף הוראותיו המפורשות של חוק הייעוץ, ב-21 ביולי פורסמה מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון עמדה ("עמדת אי -אכיפה – ייעוץ פנסיוני על ידי תאגיד בנקאי שלא בסניפי הבנק ללקוחות קיימים בתחום הייעוץ הפנסיוני – הארכת תוקף") ובה מבטלת הרשות, הלכה למעשה, את האיסור החוקי, שנקבע בחקיקה ראשית, על מתן ייעוץ פנסיוני בידי תאגיד בנקאי מחוץ לכותלי סניפי הבנק.

העמדה שפורסמה, ציין אייזיק, הינה הארכה חמישית של עמדה שפרסמה הרשות, לראשונה בדצמבר 2020, וזאת על רקע התפשטות נגיף הקורונה נוכח ההגבלות שחלו על המשק עקב מגפת הקורונה והרצון שלא לפגוע באוכלוסיית מקבלי הייעוץ הפנסיוני הקיימים בקרב התאגידים הבנקאיים.

אייזיק: "מייעוץ משפטי שקיבלה הלשכה, עולה ספק באשר לסמכותו של הממונה על הרשות להתנות על דברי חקיקה שחוקק המחוקק הראשי וזאת לצד העובדה כי בסיס פרסום עמדות הרשות הקודמות אינו קיים כבר והמשק אינו סובל עוד מההגבלות שהוטלו בתקופות השיא של התפרצות נגיף הקורונה.

"בנימוק יחיד שהציג הממונה על הרשות בהצגת העמדה צוין כי ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את העלאת הצעת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים – תיקון מס' 11), שעיקר המוצע בו הוא לתקן את חוק הייעוץ על מנת לאפשר לתאגיד בנקאי או למי שעוסק בשמו בייעוץ פנסיוני להעניק ייעוץ פנסיוני באמצעות טלפון או באמצעות אמצעי דיגיטלי ולא רק בין כותלי סניפי הבנק.

"לטעמנו, הוראות החוק הקיימות ברורות ולא ניתנות לפרשנות לשני פנים. הליך החקיקה במדינת ישראל מורכב וכולל דיונים בוועדות הכנסת השונות ובמסגרתם, לא אחת, מאבדת הצעת החוק את צורתה המקורית. עוד בהקשר זה, הובהר לרשות כי מאחר ופנינו למערכת בחירות חדשות, ייתכן ונציגי העם הנבחרים יגבשו תפיסה ועמדה שונה ביחס ל אלו של הממשלה היוצאת ולכן, אין להסתמך על הצעת חוק זו או אחרת, ובמיוחד אסור לרשות מינהלית כמו הרשות עצמה להסתמך על אותה הצעת חוק ובוודאי שלא לבנות בהתבסס עליה מדיניות אכיפה כזו או אחרת".

ככל הידוע, קודם להגשת כתב העתירה פנתה הלשכה לרשות במטרה למצות ההליכים מחוץ לכותלי בית-המשפט. ואולם, מאחר ולא התקבלה התייחסות ה של הרשות בעניין מהותי זה לא נותרה הברירה אלא לפנות ולעתור לבג"ץ.

אלו הם הסעדים המבוקשים מבית-המשפט במסגרת כתב העתירה:

א. להורות לממונה על הרשות לבטל את נייר העמדה.

ב. להורות לממונה על הרשות לפרסם הבהרה מטעמו לפיה האיסור בדבר ייעוץ על -ידי תאגידים בנקאיים מחוץ לכותלי סניפי הבנק תקף.

ג. להורות לממונה על הרשות כי זה יורה לגופים בנקאיים שהם בעלי רישיון מכוח חוק הייעוץ, לפעול בהתאם להוראות חוק הייעוץ.



כתיבת תגובה