הבולען בחניון בית מגורים בהוד השרון מייצר אירוע ביטוחי מורכב במיוחד

הבולען בחניון בית מגורים בהוד השרון מייצר אירוע ביטוחי מורכב במיוחד

על פי הערכה ראשונית שפרסם ראש עיריית הוד השרון אמיר כוכבי, הבולען נגרם כתוצאה מתזוזת כלונסאות בבניין הסמוך, בו מבוצעות עבודות תמ"א. הרשויות החלו בפנוי התושבים משני בניינים * עד כה, ככל הידוע, חברות הביטוח לא נתקלו בתרחיש של קריסת בניין מגורים כתוצאה מבולען. בשלב זה – הדעות חלוקות בשאלת הכיסוי הביטוי במסגרת פוליסת הדירה התקנית

הבולען נפער בין שני הבניינים. צילום: אורי לביא-פלג

בולען שנפער היום (ב') בחנייה של בניין מגורים ברחוב הדרור בהוד השרון מייצר אירוע ביטוחי מורכב למדי.

על פי הערכות ראשוניות, הבולען נוצר, ככל הנראה, בעקבות עבודות חיזוק וחפירת חניון תת קרקעי עמוק שנעשות בבניין המגורים הסמוך. ראש עיריית הוד השרון אמיר כוכבי, מסר כי תזוזת כלונסאות בבניין הסמוך היא הגורם לאירוע. על פי דיווחים, הבור, בעומק של 10-20 מטר, נפער בכניסה לחניון תת קרקעי. דיירי שני הבניינים הסמוכים פונו.

הבניין, על כי הערכות עדכניות, אינו בסכנת קריסה, אולם דייריו פונו עד לסיום הבדיקות ותיקון הבור שנפער.

עד כה, ככל הידוע, חברות הביטוח לא נתקלו בתרחיש של קריסת בניין מגורים כתוצאה מבולען, או בצורך בפיצוי דיירים שפונו מהבניין שלהם על רקע זה.

מבחינה ביטוחית, על פניו נראה כי הפוליסה התקנית אינה מכסה את המקרה, שכן סכנת בולען או גלישת קרקע אינה כלולה ברשימת מקרי הביטוח. גם בפוליסות דירה מסוג כל הסיכונים קיים חריג "שקיעת/גלישת קרקע". מנגד – מדובר באירוע תאונתי, וחברות הביטוח יתקשו לדחות תביעות מסוג זה.

שי שדה, יו"ר הוועדה לביטוח כללי בלשכת סוכני הביטוח, אמר כי הגורם שישפיע ביותר על שאלת הכיסוי הביטוחי הוא הסיבה הקרובה שגרמה לפיצוץ. אם למשל יתברר שפיצוץ מים בצינור של העירייה גרם לפיצוץ, הרי שפוליסת הדירה תכסה את הנזק (וחברת הביטוח תוכל לחזור בתביעת שיבוב לעירייה).

אם יתברר שהגורם הוא עבודות בניה שנעשו בסמוך – אז הכתובת לכיסוי הנזקים הוא הקבלן וחברת הביטוח שלו (בתקווה שהביטוח של הקבלן נעשה בצורה טובה ויש לו ביטוח אחריות מקצועית מספק).

עוד מבהיר שדה כי הפוליסה שאמורה לטפל בנזקים מסוג זה היא פוליסת ועדי בתים, שכוללת כיסוי לרכוש משותף. אם אין פוליסת ועד בית – כל דירה תכסה את חלקה (באמצעות חברת הביטוח, אם היא מבוטחת).

שדה הבהיר כי על פניו, פוליסת הדירה התקנית לא אמורה לכסות את הנזק בגין בולען, שכן פוליסות הדירה התקנית אינה כוללת כיסוי לנזק זה, וגם פוליסות דירה מסוג "כל הסיכונים" כוללות חריג גלישת/שקיעת קרקע.

מנגד, נשיא לשכת סוכני הביטוח לשעבר, ליאור רוזנפלד, סבור כי חברת ביטוח תתקשה מאוד לדחות תביעה מסוג זה של מבוטח: "אם מדובר בפינוי של ימים אחדים, אני מניח כי הרשות המקומית תפעל מול הדיירים. אך, אם מדובר באירוע ארוך יותר, אזי כמו במקרים רבים חשוב להבדיל בין הציבור שרכש ביטוח דירה לבין הציבור שנשאר ללא ביטוח. ממליץ למי שאוחז בפוליסת  ביטוח דירה הכוללת כיסוי למבנה לפנות לסוכן הביטוח שלו.

"נכון שבהגדרות פוליסות הרכוש (דירות ועסקים) המושג בולען אינו מופיע, ולו בגלל העובדה שעד לא מזמן התופעה הזאת לא הייתה מוכרת באזורים מיושבים למעט באזור ים המלח, אך הארוע בהחלט יכול להיחשב כארוע המכוסה עפ"י תנאי הפוליסה למרות ההחרגה של "גלישת קרקע",  שכן מדובר כאן בארוע תאונתי חיצוני ובלתי צפוי העונה על הגדרות הפוליסה התקנית ושבגינו נאלץ המבוטח שרכש כיסוי מתאים לפנות את  ביתו ולעבור לדיור חלופי.
"במקרה שכזה הייתי מצפה מחברות הביטוח לשאת בעלות הדיור החלופי ונראה שהם גם יתקשו  שלא לאפשר למבוטח להיפרע מולן. אני מצפה מחברות הביטוח לא להערים קשיים על המבוטחים".

הבולען בהוד השרון צילום כבאות והצלה

ההרחבה הרלבנטית: הרחבה להחלשות משען

כאמור, לאחר בדיקות ראשוניות שנעשו ציין ראש עיריית הוד השרון כוכבי כי האירוע נגרם ככל הנראה מ"תזוזה של כלונסאות תת קרקעיות שנחפרו בבניין ליד הדרור 3, מה שיצר ואקום ושאיבה של האדמה מתחת לחניות של הדרור 5. על פי הבדיקות הראשוניות, אין סכנת קריסה בשני הבניינים. הדרור 5 פונה כצעד מניעתי, לאפשר בדיקת עומק וטיפול בבעיה.

גורם בכיר בעל מומחיות בתחום ביטוח קבלנים אמר כי במידה ואכן מדובר בהורדת קורות, הרי שההרחבה הרלוונטית לפוליסת הקבלנים היא "הרחבה להחלשת משען", שבמרבית המקרים הינה מצומצמת מאוד וככל הנראה לא תכסה נזקים של פינוי לטווח ארוך של כל הדיירים או הרס הבניינים.

כך או כך – גם המקרה הזה צפוי לכלול  מספר רב של גורמים מבטחים.

שי שדה



כתיבת תגובה