אחת מתוך עשר נשים מאובחנת באנדומטריוזיס: כיצד סוכני ביטוח יכולים לסייע / ורדה לבקוביץ

אחת מתוך עשר נשים מאובחנת באנדומטריוזיס: כיצד סוכני ביטוח יכולים לסייע / ורדה לבקוביץ

אבחון נכון של מחלת האנדומטריוזיס נמשך בממוצע כ-10 שנים בזמן שהאישה סובלת מכאבים רבים, בדיקות מיותרות, אבחנות שגויות וסטיגמה. כיסוי ביטוחי לאבחנה וטיפול באנדומטריוזיס: אבחון מהיר, רפואה משלימה, רופא מלווה, ייעוציים, בדיקות דימות ומעבדה, טיפולים מתקדמים, קנביס, מרפאת כאב ופרק ניתוחי לפרוסקופיה

בשבוע שעבר בבית החולים רפאל התקיים אירוע פתיחת חודש המודעות הבינלאומי למחלת האנדומטריוזיס. האירוע התקיים להעלאת המודעות לאבחנת המחלה, פריון והריון, לצד התמודדות עם כאב ודרכי טיפול. הערב התקיים בניצוחו של  ד״ר עידו סירוטה, מנהל המרכז למצוינות בכירורגיה גניקולוגית, ניתוחים רובוטים, היסטרוסקופיות וצוואר הרחם בבתי החולים רפאל ואסותא ברמת החייל.

ד"ר יוסי שעיה, סגן מנהל המחלקה לרפואה דחופה בקמפוס בילינסון מרכז רפואי רבין מסביר, כי אנדומטריוזיס היא מחלה גינקולוגית כרונית המאופיינת בנוכחות של רקמת רירית הרחם מחוץ לרחם ויכולה לערב, בנוסף למערכת הנקבית, את מערכת העיכול והשתן. ביטוייה יהיו לרוב כאבי אגן כרוניים המוחמרים סביב מועד הווסת ובאי פוריות בדרגות משתנות. מבין התסמינים הנפוצים המטופלות ילינו על כאבי מחזור עזים מהרגיל, כ

ד"ר יוסי שעיה

אבים בעת קיום יחסי מין, כאבי בטן ובעת נקיטת שתן, דימום ויסתי רב, אי פוריות. תסמינים אחרים יכולים לכלול חולשה, עייפות, שלשול, עצירות, תפיחות בטנית או בחילה שבעיקר מתרגשים בעת וסת.

לדבריו, "במחלקה לרפואה דחופה, כאשר אנו מנסים לאפיין כאב כלשהו, נשאל מספר שאלות שיסייעו למקד את האבחנה ולהזמין בדיקות דם או הדמיה בהתאם לאבחנה הסבירה. נשאל על  מיקום הכאב, אופי הכאב, האם מוכר מהעבר, משך הכאב, גורמים מחמירים או מקלים, עוצמת הכאב, האם נלקח טיפול מסוים או נעשה בירור עד כה והאם מקרין למקומות אחרים. בנשים צעירות ובייחוד בגיל הפוריות אנדומטריוזיס זו אבחנה שעלינו להעלות כגורם לתלונותיה של המטופלת ולהפנות למרפאה הייעודית. מתוך הכרה בחשיבות העצומה של אבחנה זו והשפעתה על שגרת היום של המטופלת ופרקי זמן ממושכים עד לאבחנה (לעיתים שנים), יצרנו במחלקה לרפואה בבילינסון, יחד עם המרפאה לאנדומטריוזיס בניהולו של ד"ר משה משולם, מסלול להמשך בירור הערכה וטיפול. המחלקה לרפואה דחופה נמצאת לא פעם בקו הראשון להתחלת תהליכי בירור עבור מטופלינו, כך גם במקרה של אנדומטריוזיס".

במהלך אירוע פתיחת חודש המודעות לאבחון וטיפול באנדומטריוזיס התקיים פאנל בהשתתפות ארבע נשים צעירות, כאשר המשותף להן הוא הזמן הממוצע שארך לגילוי המחלה – כ-11 שנים. הן נשאלו שאלות רבות על המסע לאבחון התלונות, על יחס הרופאים לתלונות וכן על בדיקות רבות ומיותרות שעברו. זאת, כאשר הן ממשיכות לסבול ללא מענה. כמו כן, המשתתפות סיפרו כיצד למדו על מצבן הבריאותי בעיקר מפוסטים של נשים אחרות בפייסבוק שתיארו מצב דומה לשלהן. רק אז הן המשיכו את הבירור הרפואי עד לקבלת האבחנה הנכונה.

בהתייחס לזמן הגילוי הארוך, המסר של ארבעתן היה זהה: "תילחמו בכל הכוח עד לקבלת האבחנה הנכונה – זה הגוף שלכן, זה הכאב שלכן, ואם יש ספק, אין ספק".

כמו כן, שלוש מהנשים שיתפו כי בעקבות הניתוח לכריתת הנגעים הן הצליחו להפוך לאימהות והאישה הרביעית כעת בהריון.

אירוע פתיחת חודש המודעות לאנדומטריוזיס. מימין: ד"ר ליאורה שכטר, ד"ר עידו סירוטה, ורדה לבקוביץ, ד"ר לי כהן אברהם ואלמוג שרון

נגעים של חוסר מודעות

הכול מתחיל ונגמר בחוסר המודעות בקרב הרופאים לאבחון מחלת האנדומטריוזיס. זאת, חרף תלונות רבות על כאבים במוקדים רבים בגוף. מטופלות טוענות כי לעיתים קרובות הן לא יוצאות מהמיטה, חלקן נושרות ממעגל העבודה ומקבלות אחוזי נכות ונתמכות בקצבאות הביטוח הלאומי. עם זאת, יש אור בקצה המנהרה – בשנה האחרונה אנו עדים ליותר מקרים בהם רופאי משפחה, בתום  בירורים שערכו, ממליצים לפנות למרפאת נשים להמשך בירור.

ד"ר לי כהן אברהם, מתמחה ברפואה דחופה בבית חולים בלינסון, מציינת כי המודעות למחלת האנדומטריוזיס עלתה אבל היא עדיין נתקלת במטופלות שמגיעות למלר"ד (מרכז לרפואה דחופה) בשל כאבי בטן ממושכים, ללא כל ממצא מכוון בבדיקות שביצעו לאורך תקופה ארוכה, כשהרופאים המטפלים לא מעלים את האבחנה של אנדומטריוזיס כאבחנה מבדלת.

"במלר"ד בילינסון", אומרת כהן אברהם, "נוצר תהליך עבודה עם המרפאה לאנדומטריוזיס של בית החולים. במידה שמגיעה מטופלת בגיל הפוריות שמלינה על כאבי בטן ממושכים, ללא ממצא מכוון בבדיקות מעבדה או הדמיה שבוצעו במלר"ד או בקהילה, רופאי המלר"ד מעבירים את פרטי הקשר של המטופלת למרפאת האנדומטריוזיס, כך שתוכל לקבל זימון מהיר ולהתחיל בהליך בירור. רופאי רפואה דחופה צריכים להכיר במחלה כאבחנה מבדלת לכאבי בטן, בדיוק כפי שמכירים במחלות גסטרואינטסטינליות או גינקולוגיות אחרות. לא די בשיכוך כאבים במלר"ד, תפקידנו לנסות ולקדם את ההליך האבחנתי אצל המטופלות שלעיתים סובלות למעלה מעשור עד הגעה לאבחנה".

בדיוק כפי שמתארת ד"ר כהן אברהם את תהליך האבחון, כך מתארות מטופלות את המסע הארוך המלווה בסבל רב כאבים ואיבוד איכות חיים. לעיתים קרובות, כאשר מטופלות מתלוננות על כאבים מפושטים ברוב חלקי הגוף הרופאים יסבירו זאת ככאב הנובע מסטרס וימליצו על טיפול פסיכולוגי.

אני סבורה כי הגיע הזמן לעשות בירור מקיף, להקשיב למטופלת שחווה כאב וסבל, שלעיתים נמשכים שנים רבות ללא אבחנה. בסוף הכל תלוי בחשיבה של הרופא, בסוג הבדיקה ובניסיון האבחון שלו. חשוב לזכור כי חוסר אבחון עלול לגרום לסיבוכים קשים הכוללים בין השאר עקרות (נגעים בשחלות) או התפתחות ציסטות שעלולות להתפתח כנגעים סרטניים (בשחלות).

 

מחלה עם נטייה גנטית

"אנדומטריוזיס נחשבת כמחלה עם נטייה גנטית, מה שעלול לגרום לאנשים מסוימים ללקות בה יותר מאחרים", מסביר ד"ר עידו סירוטה. מחקרים רבים שבחנו דפוסים משפחתיים מראים כי הסבירות ללקות האנדומטריוזיס, כאשר ישנה קרובת משפחה מדרגה ראשונה שסובלת ממנה, גבוה בין פי שבעה עד פי עשרה לעומת נשים אחרות.

במחקר מ-1999, שבחן 144 נשים באמצעות לפרוסקופיה, נמצאה שכיחות מוגברת לאנדומטריוזיס בקרב קרובי משפחה מדרגה ראשונה, שנייה ושלישית. מחקר גדול משנת 2002 המבוסס על אוכלוסיית איסלנד, תוך שימוש במסד נתונים גנאלוגי שבחן אחורה 1,100 שנים אחורה, מצא סיכון מוגבר לאנדומטריוזיס בקרב קרובות משפחה של נשים עם אנדומטריוזיס. ניתוח מטה-אנליזה מצא, כי אנדומטריוזיס מופיע במקבצים של משפחות. חוקרים שיערו שגנים מרובים, כמו גם גורמים סביבתיים, עשויים לשחק תפקיד.

מחקר משנת 2020 מצא מוטציה גנטית פוטנציאלית הקשורה לאנדומטריוזיס. המוטציה ARID1A נמצאה קשורה לצורות חמורות יותר של המחלה. חוקרים בודקים טיפולים גנטיים פוטנציאליים הממוקדים במוטציה הזו. במחקר שנעשה באוסטרליה מצאו כי שכיחות המחלה בקרב תאומות זהות גבוה יותר מאשר בקרב תאומות לא זהות. כך גם נמצא במחקר שנעשה בשבדיה, בו השתתפו 28,370 נשים, כולן תאומות זהות ולא זהות.

כל המחקרים מצביעים על כך שהגורם הגנטי הוא משמעותי באנדומטריוזיס. זאת, בנוסף לגורמים סביבתיים.

ד"ר סירוטה ממליץ, כי אם האישה סובלת מהסימפטומים שמאפיינים אנדומטריוזיס, כדאי לשאול את אימה או אחותה האם גם הן סבלו או סובלות מהם. אם כן, הדבר צריך להדליק נורה אדומה וכדאי לספר על כך לרופא המטפל. בכל מקרה מומלץ לגשת לבדיקה אצל רופא מומחה לאנדומטריוזיס. ככל שיתגלו הנגעים מוקדם יותר, כך יימנע פגיעה בפריון וסבל מיותר.

בנוסף, ד"ר סירוטה בנה שאלון במטרה לעזור באבחנה המבדלת של המחלה:

  1. האם קיימים כאבים כרוניים ורגישות כללית באחד או כל האזורים: אגן, גב תחתון, בטן עליונה ותחתונה?
  2. האם קיים דימום חזק וממושך בזמן וסת?
  3. האם יש כאבים בזמן וסת?
  4. האם יש עצירות וכאבים בעיכול שלא ניתן לאשרר בבדיקות גסטרו?
  5. האם יש כאבים בזמן קיום יחסי מין?

 

מאבק יומיומי של כל חברי המשפחה

ישנן משפחות שמנהלות ביחד מאבק יומיומי באנדומטריוזיס. להלן סיפור מקרה של משפחת שרון ששתי הבנות בה סובלות מאנדומטריוזיס, כאשר הבת הגדולה עברה מסע מייגע שכלל בדיקות מיותרות וסבל רב, גם בזמן שירותה הצבאי.

אב המשפחה, אלמוג, מספר: "אני אב לשלוש בנות לביאות ואשה לביאה, לכל אחת מהן יש סיפור רפואי ייחודי. שתיים מבנותיי (15,24) מאובחנות כיום עם אנדומטריוזיס. הגדולה (24) אובחנה בשלב מאוחר, בגיל 23, כשהיא סובלת מתסמינים המחלה הכרונית מגיל וסת ראשון (12). התסמינים שלה כללו: דימום רב, כאבי אגן, בעיות וכאבי עיכול, הקאות ובחילות, כאבי גב תחתון ועוד תסמינים שתמיד שלחו אותה לבדיקות גסטרו (קולונוסקופיה וגסטרוסקופיה) ואף בליעת קפסולה שמצלמת את הקיבה והמעי, בליעת 12 כדורי אנטיביוטיקה כחלק מהטיפול הצבאי שפגע בפלורה המגינה על מערכת העיכול (כנזק ישיר של צריכת  אנטיביוטיקה מופרזת).

"היה לנו מזל שסוכנת הביטוח שלנו התעקשה שנחזור לבדיקת אבחון פשוטה של אנדומטריוזיס אצל ד״ר סירוטה. שם בתי קיבלה סוף-סוף מענה רפואי והכרה של מצבה ששנים רבות לא קיבלה ונאלצה לסבול בשקט בלי להבין מה יש לה. לאחר כשבוע, אותו רופא ניתח אותה כדי לאתר נגעי אנדומטריוזיס באמצעות רובוט מיוחד, וכמו שחשב הרופא – נמצאו מוקדי נגעים רבים שהדביקו איברים רבים ויצרו דלקות כרוניות שהסבירו את מה שהיא חווה ככאבים ומגבלות פיזיות.

"זאת, בניגוד גמור למה שחוותה בתי הגדולה בהיעדר אבחון הולם במערכת הרפואית והצבאית (עד שנתקלנו ברופא הנכון). בשאלון הפשוט שעשינו לבתי הגדולה, מצאנו דמיון רב לתלונות שבתי הקטנה העלתה בציר הזמן המקביל. לקחתי אותה לד"ר סירוטה שתישאל אותה ולמרבה הפלא השאלון אכן העיד שהיא בסבירות גבוהה למחלה. היא נותחה וגם אצלה נמצאו נגעים באזורים רבים שקשורים לכאבים שחוותה, גם היא מגיל וסת ראשון.

"אני ממליץ שתוודאו כי מי שמלווה אתכם הוא סוכן ביטוח עם קבלות בעולם ביטוחי הבריאות ומומחה אנדו, שבלעדיהם לא יודע היכן היינו היום".

הבנות עליהן מספר האב חוו לילות שלמים במיון וטופלו בהרגעת כאב ממוקד. במשפחה מספרים כי בחלק מהפעמים לא היה טכנאי שיבצע אולטרסאונד לבירור מקור הכאב. כמו כן, הן תמיד שוחררו עם המלצה להמשך טיפול בקהילה בתחום הגסטרו היות שכאבי בטן ועצירות בקונוטציה מתאימים למערכת העיכול.

 

הטיפול בכאב באנדומטריוזיס

לעיתים קרובות משפחות פונות אלי עקב קבלת תור במועד רחוק ומבקשות לדאוג להמשך הבירור הרפואי תחת הכיסויים שיש בביטוח. תיאור סבלן וכאבן של בנות המשפחה היה כה רב שהחלטתי ראשית להפנות אותם לד"ר ליאורה שכטר, מומחית במרפאת כאב.

ד"ר שכטר מסבירה, כי הטיפול בכאב באנדומטריוזיס, מהווה אתגר מיוחד: "מדובר בדרך כלל בנשים צעירות המנסות לנהל שגרת חיים תקינה – חלקן רוצות לנהל קריירה, להיות אימהות, חלקן מנסות למצוא זוגיות או לשמר את זו שיש להן. לעתים מתקבל הרושם שהן נעות קדימה עם משקולת קשורה להן לרגל, אותה משקולת היא הכאבים והתסמינים המתלווים אליו.

"גודל המשקולת ואופי המגבלות משתנים מאישה לאישה: סוג התסמינים, האם כאובה רק ביום או גם בלילה, עוצמת התסמינים, ועד כמה מפריעים בתפקוד, אילו מערכות בגוף נפגעו, כמה ימים בחודש היא כאובה, האם קיימת פגיעה בקיום יחסי מין? ועוד, כל אלה הן שאלות שצריכות להישאל כשדנים בבניית תוכנית טיפול שתתאים ספציפית לגופה וכאבה של אישה. האתגר הוא לבנות תוכנית שתוריד את עוצמת הכאב והתסמינים ועם זאת יתאפשר לה לשמור על צלילות המחשבה ועל יכולת תפקוד יומיומית – טיפול שיאפשר לה לתפקד גם בבית וגם לשמר את מקום העבודה".

ברוב חברות הביטוח קיימים כיסויים ביטוחיים זהים בשמות שונים כגון: אבחון מהיר, רופא מלווה, אמבולטורי ייעוציים, רפואה משלימה, בדיקות דימות בדיקות מעבדה, טיפולים מתקדמים, קנביס, מרפאת כאב ופרק הניתוחים לפרוסקופיה (לעיתים רגיל ולעיתים ברובוט. תלוי במקרה ובהסכם של החברה מול הרופא ובית החולים). למען הסר ספק, הכיסויים בכפוף לתנאי הפוליסה וכתבי השירות.

במידה והברור הוא בנושא פריון לא תמיד יש בידינו את הפתרון למבוטח עקב חריגים שונים בפוליסה. במצב כזה יש לשים לב כי כל חברה מעניקה כיסוי שונה בתנאים שונים וקיים הבדל חד בין פוליסת פרט לקולקטיב.

 

 

 



כתיבת תגובה