הנחיה נוספת בחוק ההסדרים: חברת ביטוח תעביר את המבוטחים מפוליסת "מהשקל הראשון" לפוליסת "משלים שב"ן" כברירת מחדל במועד החידוש

הנחיה נוספת בחוק ההסדרים: חברת ביטוח תעביר את המבוטחים מפוליסת "מהשקל הראשון" לפוליסת "משלים שב"ן" כברירת מחדל במועד החידוש

ההוראה תחול בשני תנאים: 1. המבוטח חבר בתוכנית שב"ן ו-2. ההעברה תתבצע אלא אם הודיע המבוטח שאינו מעוניין לעבור. המהלך מצטרף להטלת חובת תשלום ראשון על חברת הביטוח ביחס לשב"ן. בין הנימוקים להנחיה: חובת התשלום הראשון על חברת הביטוח צפויה לייקר את פוליסת "מהשקל הראשון" שכבר עכשיו יקרה יותר, ולכן יש לאפשר למבוטחים ליהנות ממוצר דומה וזול יותר

 

לאחר שמשרד האוצר ורשות שוק ההון הסירו מחוק ההסדרים את מנגנון הביטולים בביטוח חיים (תוך הבטחה להעביר אותו בתקנות) – צורפה לחוק ההסדרים הנחיה חדשה לפרק ביטוחי הבריאות.

על פי ההנחיה החדשה, שכלולה בתזכיר החוק של התוכנית הכלכלית (פרק הבריאות) שפורסם היום לפנות בוקר – חברת ביטוח תעביר, בעת החידוש, את המבוטחים שלה בפוליסת "מהשקל הראשון" לפוליסת "משלים שב"ן", כברירת מחדל. יצוין כי סעיף זה לא היה כלול בתוכנית הכלכלית המקורית שאישרה הממשלה לפני כשבועיים. ההוראה החדשה כפופה לשני תנאים:

  1. המבוטח חבר בתוכנית שב"ן.
  2. המבוטח לא הודיע כי הוא אינו מעוניין לעבור לתוכנית משלים שב"ן.

לצורך ביצוע ההנחיה יוקם ממשק ייעודי ברשות שוק ההון, שעלותו 2.5 מיליון שקל, שיאפשר לחברות הביטוח לברר מי מהמבוטחים מבוטח גם בשב"ן.

הנחיה זו מצטרפת לחובת התשלום הראשון על חברות הביטוח, במקרה בו המבוטח מחזיק בפוליסת ניתוחים פרטית ותוכנית שב"ן בקופת חולים. חובת התשלום הראשון לבדה מאיימת באופן מהותי על פעילות החברות בתחום ועל המודל הקיים.

ההוראה החדשה תקפה לפוליסות פרט בלבד, מתוך הנחה שבפוליסות קבוצתיות בעל הפוליסה ידאג לשמור על התנאים הטובים למבוטחים.

בדברי ההסבר להצעה החדשה נאמר כי חבר בתוכנית שב"ן, המבוטח גם בפוליסת ביטוח ניתוחים מהשקל הראשון, מחזיק בכפל ביטוח ולמעשה משלם פעמיים על שירות שלא יוכל לקבל יותר מפעם אחת. עוד נאמר כי הפרמיה של פוליסת ביטוח ניתוחים מהשקל הראשון גבוהה יותר מהפרמיה של פוליסת ביטוח ניתוחים משלים שב"ן בכ-30% בממוצע: "מדובר אם כן במוצר יקר יותר אשר לא מספק שירות עדיף למבוטח. בנוסף, ולאור הכוונה להטיל חובת תשלום על חברות הביטוח לקופת החולים, ייתכן כי מחירי פוליסות ביטוח ניתוחים מהשקל הראשון יעלו אף יותר. לפיכך, ועל מנת לאפשר למבוטחים ליהנות ממוצר דומה וזול יותר, מוצע לקבוע כי במועד חידושה של פוליסת ביטוח ניתוחים מהשקל הראשון מסוג פרט, אשר נכרתה לפני תחילתו של פרק זה, תצרף חברת הביטוח את המבוטחים של הפוליסה האמורה, אשר חברים בתוכניות שב"ן, לפוליסת ביטוח ניתוחים משלים שב"ן, חלף הפוליסה המקורית. הכל ללא ביצוע חיתום מחדש בעת ההעברה.

באוצר מבהירים: "כיוון שמדובר בשינוי הכיסוי הביטוחי הקיים, מוצע לאפשר למבוטחי הפרט החברים בשב"ן להודיע כי ברצונם להישאר בפוליסה המקורית או לחזור אליה בתקופה של שנה לאחר ההעברה. במקרה בו יחזור מבוטח לפוליסה המקורית בתקופה של שנה כאמור, תחילת תקופת הביטוח בפוליסה המקורית תהיה למפרע מיום חידוש הפוליסה, כאילו לא עבר המבוטח לפוליסת ביטוח משלימת שב"ן. בהתאם, על המבוטח יהיה לשלם את ההפרשים בין מחירי הפוליסות.



כתיבת תגובה