משרד האוצר קובע: ביטוח מנהלים פוגע ביכולת החיסכון של חוסכים ביחס למוצרי חיסכון אחרים

משרד האוצר קובע: ביטוח מנהלים פוגע ביכולת החיסכון של חוסכים ביחס למוצרי חיסכון אחרים

לטענת משרד האוצר, ביטוחי המנהלים מבטיחים לחוסך קצבה נמוכה ביחס ליתר המוצרים. לנוכח הדברים, פורסמו השבוע טיוטות התקנות לפיהן ניתן יהיה להפקיד לביטוחי המנהלים רק מעבר לתקרת ההפקדה לקרן פנסיה מקיפה חדשה. עיקרי ההוראות מובאים על ידי אייל סיאני

לאחר שמשרד האוצר הציע במסגרת חוק ההסדרים להגביל את ההפקדות לביטוחי המנהלים, פורסמו השבוע שתי טיוטות תקנות המבקשות להסדיר את הנושא.

עיקרי ההוראות בתקנות כאמור מובאות עבור קוראי פוליסה על ידי אייל סיאני, חבר וועדת הפיננסים בלשכת סוכני הביטוח וסמנכ"ל בקוואליטי.

לטענת משרד האוצר, ככלל, ביטוחי המנהלים (או בשמם הרשמי "קופות גמל לקצבה שהן קופות ביטוח") מבטיחים לחוסך קצבה נמוכה יותר מהקצבה הצפויה לו במוצרי חיסכון אחרים. הסיבות העיקריות לכך לטענתם הן:

  1. ככלל, דמי הניהול של ביטוחי המנהלים הן הגבוהים ביותר בשוק. כך למשל, בשנת 2021 דמי הניהול הממוצעים של ביטוחי המנהלים היו גבוהים פי ארבעה מדמי הניהול הממוצעים בקרנות הפנסיה החדשות והמקיפות.
  2. עלויות הכיסויים הביטוחיים בביטוחי המנהלים גבוהות באופן משמעותי מעלויות הכיסויים הביטוחיים בקרנות הפנסיה החדשות.
  3. כיום מקדם קצבת הזקנה בביטוחי המנהלים גבוה ממקדם הקצבה בקרנות הפנסיה המקיפות, כך שסכום הקצבה הצפוי לפורשים שיתקבל מביטוחי המנהלים צפוי להיות קטן יותר בהשוואה לסכום הקצבה הצפויה לפורשים שיתקבל מקרן פנסיה חדשה מקיפה.
  4. שלא כמו קרנות הפנסיה המקיפות, ביטוחי המנהלים המשווקים כיום אינם נהנים מהבטחת תשואה בידי המדינה.

לנוכח הדברים, טוען משרד האוצר כי ביטוחי המנהלים פוגעים ביכולת החיסכון של חוסכים, ביחס למוצרי חיסכון אחרים.

לאור האמור, פורסמו שתי טיוטות של תקנות, שמטרתן להגביל את ההפקדה לקופת ביטוח לחלק השכר שמעל פעמיים השכר הממוצע במשק, כך שהחלק שעד לפעמיים השכר הממוצע במשק יופקד לקופת גמל לקצבה שאינה ביטוח מנהלים.

טיוטת תיקון התקנות הראשונה שפורסמה היא תיקון לתקנות מס הכנסה שמציע את האמור להלן:

  1. עבור שכיר – הפקדות לביטוח מנהלים יתאפשרו רק עבור חלק השכר העולה על תקרה של פעמיים השכר הממוצע במשק (=23,740 שקל נכון לשנת 2023) וזאת בתנאי שבגין החלק עד לתקרה כאמור הופקדו באותו חודש כספים במוצר אחר שאינו ביטוח מנהלים.
  2. עבור עצמאי – עצמאי יוכל להפקיד בשנת מס לביטוח מנהלים רק אם הפקיד לקופה אחרת שאינה ביטוח מנהלים סכום של לפחות תקרת ההפקדה החודשית (=20.5% מפעמיים שכר ממוצע במשק) כפול 12. כך לדוגמה, בשנת 2023, עצמאי יוכל להפקיד לביטוח מנהלים רק במידה שהפקיד בקופת גמל לחיסכון סכום של 58,400 שקל לפחות.
  3. ההוראות כאמור לא יחולו על ביטוחי מנהלים שהוצאו לפני תחילת תקנות, אלו לרבות ביטוחי מנהלים שנפתחו לצורך ניוד כספים מביטוחי מנהלים שנפתחו לפני תחילת התקנות.

כצעד משלים לאמור לעיל, פורסמה טיוטה לתקנות הניוד המציעה להגביל את העברת הכספים לביטוחי מנהלים רק לחלק השכר מעל התקרה. על פי המוצע, ניתן להעביר כספים מקופת גמל לקצבה שאינה ביטוח מנהלים לביטוח מנהלים, רק אם ייוותר לעמית בקופת גמל לקצבה שאינה ביטוח מנהלים סכום השווה לכל הפחות ל: תקרת ההפקדה החודשית לקרן פנסיה * מספר החודשים שחלפו ממועד התשלום הראשון לקופה.

כך לדוגמה, אם יש לעמית קופת גמל לחיסכון שנפתחה לפני שלוש שנים, הוא יוכל לנייד ממנה כיום כספים לביטוח מנהלים, אך זאת בתנאי שייוותר סכום של 175,201 שקל לפחות בקופת גמל לחיסכון.

יודגש כי הוראה זו לא תחול על ביטוחי מנהלים שהוצאו לפני מועד תחילת תקנות אלו.

על פי המוצע, תחילת התקנות תהיה ב-1 ביולי 2023.

 



כתיבת תגובה