היועצת המשפטית של הכנסת ממליצה להוציא רפורמות הנוגעות לסוכנים ולביטוח מחוק ההסדרים

היועצת המשפטית של הכנסת ממליצה להוציא רפורמות הנוגעות לסוכנים ולביטוח מחוק ההסדרים

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה פעל להוציא שורת רפורמות מחוק ההסדרים, אולם אף אחת מהרפורמות הנוגעות לסוכנים לא יצאה בצורה זו מחוק ההסדרים. הרפורמה היחידה שאוחנה הוציא להליך חקיקה רגיל היא הצעת החלטה על עצירת הגידול בהטבת המס במשיכת קצבה פנסיונית

לקראת ישיבת ועדת הכנסת היום (ה') על פיצול הרפורמות בחוק ההסדרים לדיונים בוועדות השונות של הכנסת, ממליצה היועמ"שית של הכנסת שגית אפיק להוציא את מרבית הצעות החוק הנוגעות לסוכני ביטוח ולענף הביטוח והחסכון הפנסיוני מחוץ לחוק ההסדרים, ולהעבירן להליך חקיקה רגיל.

על פי מכתב ששלחה אתמול אפיק לח"כים, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה פעל להוציא שורת רפורמות מהליך החקיקה המקוצר של חוק ההסדרים, אולם אף אחת מהרפורמות הנוגעות לסוכני ביטוח לא יצאה בצורה זו מחוק ההסדרים. הרפורמה היחידה שאוחנה הוציא היא הצעת החלטה על עצירת הגידול בהטבת המס במשיכת קצבה פנסיונית – תיקון פקודת מס הכנסה, כך ששיעור הפטור ממס על קצבה מזכה יעמוד על 52% באופן קבוע; במקום המתווה ההדרגתי העולה עד לשיעור פטור של 67% בשנת 2025. ההצעה יצאה נוכח מה שהוגדר כ"פגיעה באזרחים ותיקים שמקבלים קצבה".

אולם, למרות שאוחנה לא הוציא את הרפורמות הנוגעות לסוכנים מחוק ההסדרים, אפיק המליצה להעביר את מרבית הרפורמות להליכי חקיקה רגילים ומעמיקים. בטבלת פיצול שהיא העבירה לח"כים, מופיעות המלצותיה והערות הממ"מ (מרכז המחקר והמידע של הכנסת) בנוגע לרפורמות השונות, להלן:

  • איסור על סירוב בלתי סביר להתקשרות של גוף מוסדי עם יועץ פנסיוני.

היועמ"שית לכנסת: מדובר בתיקון המחייב דיון מעמיק, שאין לו זיקה ישירה לתקציב, ומוצע לפצלו להליך חקיקה רגיל.

הממ"מ: השינוי המוצע עשוי להביא להגדלת יכולות התיחור של הלקוחות על ידי יועצים פנסיוניים.

  • מוצע לחייב גוף מוסדי וסוכן ביטוח לגלות ללקוח, בעל פה ובכתב, טרם ביצוע העסקה, את סכום העמלה שהגוף המוסדי צפוי לשלם לסוכן הביטוח בשל התיווך בעניינו. כמו כן, מוצע לחייב גוף מוסדי לשלם לסוכן ביטוח עמלות באותו סכום עבור קבוצת מוצרים תחליפיים.

היועמ"שית: מדובר בתיקונים שאינם בעלי זיקה לתקציב, המחייבים דיון מעמיק, שיש בהם כדי להשליך על ההתקשרות שבין הגוף המוסדי לסוכן הביטוח. לאור האמור, מוצע לפצל להליך חקיקה רגיל.

הממ"מ: השינוי המוצע עשוי להגדיל את השקיפות של גובה דמי הניהול בפני החוסכים ולשפר את יכולות התיחור שלהם.

  • תיווך בעסקאות במוצרי ביטוח אלמנטרי על ידי בנק בעל היקף פעילות צר.

היועמשי"ת: מדובר בתיקוני חקיקה מורכבים, שיש בהם כדי להשליך על הסדרים שנקבעו בעבר, ודורשים ליבון ודיון מעמיק. לתיקונים אין זיקה ישירה לתקציב, ועל כן יש לפצל.

הממ"מ: לפי השינוי המוצע, הבנק הבינלאומי יוכל לשלוט בסוכן ביטוח שעוסק בביטוח כללי ולהגביר תחרות.

  • איסור רכישת סוכנויות ביטוח בידי גופים מוסדיים או גופים הקשורים להם.

היועמ"שית: צוות בין משרדי צפוי להגיש המלצות בנושא עד לסוף 2023. מוצע לקבוע כבר עתה, ומבלי לבחון את מסקנות הצוות, הוראת שעה שתגביל את היכולת של גופים מוסדיים או גופים הקשורים אליהם לרכוש סוכנויות ביטוח.

הממ"מ: מטרת השינוי לצמצם ניגודי עניינים בשוק הביטוח. כיום סוכן ביטוח שהבעלים שלו היא חברת ביטוח עשוי להעדיף אותה עבור לקוחותיו על פני חברה אחרת המציעה ביטוח טוב יותר. אין השפעה תקציבית ישירה.



כתיבת תגובה