לשכת סוכני הביטוח: הרשות בוחרת לה עניינים שבהם היא לא תבצע אכיפה – מול חוק ברור וחד משמעי

לשכת סוכני הביטוח: הרשות בוחרת לה עניינים שבהם היא לא תבצע אכיפה – מול חוק ברור וחד משמעי

בעמדה שפרסם המפקח על הביטוח נכתב כי נוכח מגבלות הקורונה במתן ייעוץ פנסיוני בסניפי הבנק - הרשות לא תאכוף את האיסור להעניק יעוץ פנסיוני באופן טלפוני או דיגיטלי. לשכת סוכני הביטוח לפוליסה: אין כל הגיון למחוק באבחה אחת עקרון עליו נשענת רפורמה שלמה (רפורמת בכר) ללא דיון מעמיק בהשלכות

זה סופי – רשות שוק ההון החליטה לא לנקוט צעדי אכיפה נגד תאגידים בנקאיים אשר יעניקו ייעוץ פנסיוני באמצעי דיגיטלי או באמצעות הטלפון, ללקוחות קיימים בתחום הייעוץ הפנסיוני ערב הודעה זו. כך עולה מהעמדה שפרסם המפקח על הביטוח ד"ר משה ברקת.

בלשכת סוכני הביטוח תוקפים בצורה נחרצת את ההחלטה. הלשכה מסרה לפוליסה כי היא "מתנגדת באופן נחרץ למצב בו רשות שלטונית בוחרת לה עניינים שבהם היא לא תבצע אכיפה, ללא כל שיקול רוחבי ביחס ליתר הפעילות של ציבור החוסכים, ובאופן בררני, ללא כל הגיון, למול חוק ברור וחד משמעי, קל וחומר כאשר הרשות מודה כי כל ניסיונותיה לתקנו לא צלחו".

עוד מדגישים בלשכה, כי ועדת בכר כבר קבעה הסדר תחיקתי מוגדר ביחס לפעילות הבנקים במגרש הייעוץ הפנסיוני בהתאמה למסקנותיה משנת 2005 – "אין כל הגיון למחוק באבחה אחת עקרון עליו נשענת רפורמה שלמה, ללא דיון מעמיק בהשלכות אשר עלולות להתרחש עקב מהלך שכזה. מתן האפשרות לפתוח פתח לספק שירותי יעוץ פנסיוניים על ידי התאגידים הבנקאים ללקוחות קיימים, תוך שהרשות מצהירה כי תנקוט במדיניות אי אכיפה, אין לו מקום והוא נוגד את עקרונות השוויון והצדק".

עמדת הרשות פורסמה ביום ג' בשעות הערב. מהעמדה עולה כי ההחלטה התקבלה, בין היתר, נוכח חובות האמון והזהירות המוטלות על הבנקים, וכן החובה להעניק ייעוץ פנסיוני מתמשך על ידי הבנקים ללקוחות הקיימים, בהתאם להוראות חוק הייעוץ הפנסיוני. טיוטת העמדה פורסמה בסוף אוקטובר, והעמדה הסופית פורסמה ללא שינויים מהותיים.

בעמדה נכתב, כי לאחרונה התקבלו ברשות פניות של תאגידים בנקאיים בבקשה לאפשר לקיים ייעוץ פנסיוני שלא בסניפי בנק. זאת, עקב התפשטות נגיף הקורונה וההגבלות על התנועה.

ברקת מציין כי ב-9 ביולי השנה הוצע לתקן את חוק הייעוץ הפנסיוני, כך שיתאפשר לתאגיד בנקאי או למי שעוסק בשמו בייעוץ פנסיוני להעניק ייעוץ פנסיוני באמצעות טלפון או באמצעות אמצעי דיגיטלי. בטיוטת העמדה מוסבר כי כך יתאפשר ללקוחות הבנקים ליהנות מייעוץ, במיוחד בעת הזאת שבה נוצרו שינויים משמעותיים בשוק העבודה, במסגרתם עובדים רבים יצאו לחל"ת או שצומצמה או הסתיימה העסקתם, ובעקבות זאת ההפקדות הפנסיוניות נפגעו.

כל זאת, נאמר, בדומה לייעוץ שבאפשרותם של בעלי רישיון שאינם תאגידים בנקאיים להעניק ייעוץ פנסיוני שלא בסניפי הבנק לפי החוק האמור.

הודעה זו, כך הודגש, תעמוד בתוקפה כל עוד לא מתאפשר ללקוחות הבנק להגיע לסניפי הבנק.

מרשות שוק ההון נמסר בתגובה לעמדת לשכת סוכני הביטוח: "עמדת הרשות אינה מתייחסת לייעוץ פנסיוני ללקוחות חדשים אלא מקלה על לקוחות קיימים, וכן נועדה במטרה להקל על ציבור החוסכים בעת התמודדות עם משבר הקורונה. בשונה מהיועצים בבנקים, יכולים סוכני הביטוח להיפגש עם המבוטחים בכל מקום. יתרה מכך, לא חלה על סוכני הביטוח חובה לקיים פגישה שנתית עם מבוטחים קיימים כמו שחלה על הייעוץ בבנקים. רשות שוק ההון פועלת למען ציבור המבוטחים והחוסכים בישראל הן בעתות משבר ככלל והן בהתמודדות עם משבר הקורונה בפרט, וכך תמשיך לעשות".



כתיבת תגובה