בהשפעה ישירה של הקורונה – צמיחה משמעותית בעולם ה-Insurtech הישראלי

בהשפעה ישירה של הקורונה – צמיחה משמעותית בעולם ה-Insurtech הישראלי

קרן הון הסיכון FinTLV, בראשות גיל ארזי הייתה מעורבת בשלוש מבין עסקאות ההשקעות הגדולות ביותר בעולם בחברות אינשורטק במהלך 2020. קובי בנדלק, מנכ"ל Insurtech Israel: פתיחת אקסלרטור האינשורטק הישראלי בשיתוף עם איילון ושורת חברות בינלאומיות מהווה סימן חשוב להתפתחות סקטור האינשורטק הישראלי 

אין מחלוקת כי הקורונה, לצד האתגרים העצומים והפגיעה בחלקים עצומים מהכלכלה, הביאה לפיתוח אדיר של כל הפן הטכנולוגי והדיגיטלי של הפעילות הפרטית והעסקית. בעולם הביטוח, המרוויחים העיקריים מהדחיפה שקיבלה הטכנולוגיה הן חברות ה-Insurtech, המפתחות מערכות דיגיטליות לחברות הביטוח ולסוכנים או פועלות בתחום הביטוח ישירות מול לקוחות הקצה.

ב-2020 ישראל ביססה את מעמדה כאחת מבירות האינשורטק הגלובליות, כאשר חלק ניכר מהחברות הבולטות ביותר בעולם בתחום זה הן ישראליות. כך למשל ניתן לציין את למונייד, היפו ונקסט, ועוד רבות נוספות.

בישראל קיימים שני גופים מרכזיים הפועלים בתחום – קרן הון הסיכון FinTLV, שנוסדה על ידי גיל ארזי, וחברת Insurtech Israel, המייעצת ומלווה סטארטאפים בתחום האינשורטק, שנוסדה על ידי קובי בנדלק.

בימים אלה פורסם דוח של Digital Insurance, שסקר את שבע ההשקעות הגדולות שנעשו במהלך 2020 בתחום האינשורטק. מתוך אותן שבע השקעות, FinTLV הייתה מעורבת בשלוש מהעסקאות: השקעה של 250 מיליון שקל ב-Next (FinTLV השקיעה יחד עם קרן הון הסיכון של גוגל ועם ענקית ביטוח המשנה מיוניק רי), השקעה של 207 מיליון דולר ב-Unqurk והשקעה של 150 מיליון דולר ב-Hippo (FinTLV הובילה את סבב ההשקעה).

ארזי, בשיחה עם פוליסה, התייחס לפריחה של עולם האינשורטק ב-2020 ואמר כי שווי השוק של חברות האינשורטק הגיע בשנים האחרונות לסכומים גבוהים מאוד, למרות שבפועל, ההכנסות של אותן חברות עדיין נמוכות יחסית לחברות ביטוח אחרות. המכפילים הגבוהים עד לכ-60-70 (שווי שוק להכנסות) מושגים כתוצאה ממספר סיבות. האחת – פיתוח טכנולוגיות שמשבשות את הפעילות הקיימת של ענף הביטוח. השנייה – קצב צמיחה אקספוננציאלי. "ברגע שיש לחברת האינשורטק מודל עסקי ברור, שני הגורמים האלה יחד יכולים לייצר שווי גבוה מאוד לחברה. החוכמה היא להגיע לעסקאות אלה בזמן הנכון, לפני ה-IPO".

לצורך כך, FinTLV נמצאת בקשר עם מאות חברות בשביל להיות כל הזמן עם יד על הדופק ולהשקיע בצורה נכונה. "עשינו בדיקות על עשרות חברות, וביותר מ-90% מהמקרים לא השקענו, כי לא ראינו איך החברה מסוגלת לייצר מודל עסקי ברור, בידול וצמיחה משמעותית. קשה מאוד להגיע לחברות שיש להן ערך אמיתי. נכון לזמן זה, אנחנו בתהליכי בדיקה של תשע חברות, כאשר ייתכן שאף אחת מהן לא תוביל להשקעה. קשה לאתר את החברות הטובות באמת".

קובי בנדלק: "כל אקוסיסטם צריך סיפור הצלחה ובישראל יש לא מעט. התעשייה גדלה וצמחה בשנה האחרונה מ-125 מיזמים לכ-200, כולל מיזמים רבים שבכלל לא התחילו לא בתחום האינשורטק, אבל הם הסבו את עצמם בצורה חלקית או מלאה לתחום הביטוח".

לדברי בנדלק, הקורונה האיצה מאוד את ההתפתחות של התעשייה, כיוון שגם הלקוחות וגם חברות הביטוח ושאר השחקנים בשוק הכירו בחשיבות של הטכנולוגיה והדיגיטציה בתקופה זו. בנדלק מסביר כי בזכות הקורונה חברות הביטוח נפתחו מאוד לטכנולוגיות חדשות – תהליך שהיה לוקח שנתיים וחצי – קורה עכשיו בעידן הקורונה תוך שבועות ספורים.

עוד התייחס בנדלק לפעילות של Insurtech Israel במהלך 2020, שכללה פתיחת אקסלרטור המתמחה בתחום האינשורטק, בשיתוף פעולה עם איילון ושורה ארוכה של גופים בינלאומיים. לדבריו, פתיחת האקסלרטור מהווה סימן נוסף להתפתחות האקוסיסטם.

בנדלק הציג גם מגמות עתידיות בתחום האינשורטק, כאשר הבולטות שבהן הן:

* כניסה של יצרני רכב לתחום ביטוח הרכב (כגון טסלה שפותחת חברת ביטוח).

* כניסה של חברות טכנולוגיות, כגון אמזון, גוגל, פייסבוק ואקספדיה לעולמות הביטוחים.

* חיבור של מבטחי משנה לשטח – באמצעות MGA שהם משקיעים בהם. "מהלך אסטרטגי שתכליתו לוותר על צינורות הפצה מסורתיים – חברות ביטוח וסוכנים ולתת שירות ישירות לצרכן הסופי" – כך בנדלק.

* התפתחות ביטוח הסייבר בהיבט הטכנולוגי – "יש הרבה חיבורים של מיזמים טכנולוגיים לחברות הביטוח, במטרה לבצע חיתום מדויק יותר, לסייע באבטחה השוטפת ולתפעל אירועי סייבר".

עולם האינשורטק, אם כן, מהווה בו זמנית גם הסכנה וגם ההזדמנות של כל השחקנים בעולם הביטוח – חברות ביטוח וסוכנים. ככל שיקדימו השחקנים בתחום לעלות על הרכבת הטכנולוגית, כך יגבר הסיכוי שהם ימצאו את עצמם בצד הצומח של התחום, ולא בצד שנשאר מאחור.

 

 



כתיבת תגובה