בניגוד למצב בעולם, 99% מכריות האוויר התקולות של חברת Takata בישראל הוחלפו

בניגוד למצב בעולם, 99% מכריות האוויר התקולות של חברת Takata בישראל הוחלפו

בעולם ממשיכים להזהיר מפני כמיליון כלי רכב שהם פצצה מתקתקת על הכביש. ממשרד התחבורה נמסר לפוליסה: 11 אלף כלי רכב טרם ביצעו קריאה חוזרת בטיחותית (Recall) וצפויים לבצע אותה בקרוב

מאת מרינה פובולוצקי

כ-99% מכריות האוויר התקולות של חברת Takata בישראל הוחלפו, כך נמסר ממשרד התחבורה לפוליסה. זאת, בזמן שברחבי העולם ממשיכים להזהיר מפני כמיליון כלי רכב המכונים פצצה מתקתקת על הכביש. מאז תחילת הקריאה החוזרת הבטיחותית (Recall) הגדולה של Takata ברחבי העולם, שהחלה ב-2013, בישראל נקראו כמיליון כלי רכב לבצע החלפה. על פי משרד התחבורה, מדובר ב-541 סבבים של קריאות Recall בנושא תקלת כריות אוויר. כ-1% מתוך מיליון הרכבים – כ-11 אלף כלי רכב, טרם ביצעו את הריקול וצפויים לבצע אותו בקרוב.

Takata היא אחת משלוש יצרניות הענק לכריות בטיחות בכלי רכב בעולם. ב-2013 החברה הכריזה על  recallענק של 42 מיליון רכבים, כאשר 14 מיליון מהן נמכרו בארה"ב ועוד 28 מיליון ברחבי העולם, בהן ישראל. ב-2017 הכריזה החברה על פשיטת רגל. הסכנה התגלתה לאחר 37 מקרי מוות וכ-450 פצועים בתאונות דרכים ברחבי העולם בהן נמצא כי המוות נגרם עקב התפוצצות הכרית.

בישראל, על פי חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, יבואן הרכב אחראי לקרוא לכל בעלי הרכב מסוגו ולבצע להם את התיקון ללא תשלום במוסכים המורשים של היבואן הישיר. ניתן לבדוק את הדרישה לביצוע הקריאה חוזרת באתר היבואן בהקלדת מספר הרכב המדובר. עיקר היצרנים שהתקינו את כריות האוויר הפגומות הם הונדה, טויוטה, פורד, ג'נרל מוטורס, טסלה ומרצדס.

יוניון מוטורס, יבואן טיוטה בישראל, מסר לפוליסה כי מתוך כ-215 אלף כלי רכב שנכללו בקריאות תיקון שונות לאורך השנים, נותרו כ-3.5% לביצוע, כלומר כ-7,525 כלי רכב שנמצאים על הכביש.

מדלק מוטורס, יבואן הונדה ופורד בישראל, נמסר כי מתוך 100 אלף רכבים שנכללו בקריאות תיקון בוצעו כ-95% החלפות – 5,000 כלי רכב עוד על הכביש.

גורמים בענף הרכב ששוחחו עם פוליסה  משייכים את הצלחת ה-Recall לחקיקה. לדבריהם, החקיקה הייחודית לישראל קובעת, כי לאחר חצי שנה מהקבלה של ההודעה על הריקול, נרשמת הגבלה ברישיון הרכב ובעל הרכב, או מי מטעמו, אינו יכול לבצע העברת בעלות או מבחן רישוי של הרכב עד לביצוע התיקון הנדרש. ממשרד התחבורה נמסר, כי החקיקה נועדה לזרז את בעלי הרכב לבצע את התיקונים הבטיחותיים להם נדרשו בהקדם האפשרי.

ובאשר לרכבים שעודם על הכביש, לדברי שלמה גבע, סמנכ"ל שירות בדלק מוטורס, מדובר במקרי קיצון בהם כלי רכב מושבתים ועדיין לא עודכנו ברשימת השלדות או ברכבים שהבעלים עברו דירה ועדיין לא עדכנו את פרטיהם ויש גם כאלה שלא מחדשים את הרישיון ונוסעים ללא רישיונות בתוקף.

גבע הוסיף: "החוק שמשרד התחבורה יזם וכל נושא ניהול ההחזרות ראוי לציון לשבח. התוצאות ואחוזי הביצוע הם מהגבוהים בעולם".

 

הגה של חברת Takata צילום: ויקימדיה

 



כתיבת תגובה