הוגשה הצעת חוק: ועדה פרלמנטרית לפיקוח על רשות שוק ההון

הוגשה הצעת חוק: ועדה פרלמנטרית לפיקוח על רשות שוק ההון

הרקע להצעה הוא המלצה של ועדת חקירה פרלמנטרית מ-2017, שהוקמה בשל חשש לפגיעה בציבור ומחיקת חובות של לווים גדולים בסכומים עצומים

רשות שוק ההון הוחרגה אמנם מהצעת החוק עקרונות האסדרה והוגדרה כתאגיד ציבורי – ובכך שוחררה מכבלי הפיקוח הממשלתיים, אך הצעת החוק החדשה של ח"כ יואב קיש (הליכוד) מבקשת למסד פיקוח מכיוון אחר – הפרלמנטרי. בעוד שפיקוח של רשות האסדרה היה חושף את הרשות להשפעות מצד הממשלה, פיקוח פרלמנטרי עלול לחשוף את הרשות להשפעות מורכבות יותר.

קיש הגיש השבוע הצעת חוק להקמת ועדה פרלמנטרית בכנסת, שתפקח על הממשלה ועל רשויות ציבוריות, בהן המאסדרים של המערכת הפיננסית, כגון רשות שוק ההון, ותדון ביישום חיקוקים בנוגע למערכת הפיננסית.

הצעתו של קיש מבוססת על המלצת ועדת החקירה הפרלמנטרית שהתנהלה ב-2017 – לעגן בחקיקה ראשית את הקמת הוועדה.

ועדת החקירה הוקמה על רקע פגיעה בציבור ומחיקת חובות של לווים גדולים בסכומים עצומים. הוועדה בחנה את התנהלות הגופים הפיננסיים במתן אשראי ללווים עסקיים, אך נתקלה בקושי למלא את תפקידה בשל סירוב המאסדרים הפיננסיים – המפקח על הבנקים, רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון ורשות ניירות ערך, והגופים המפוקחים על ידיהם, למסור לה מידע ומסמכים, בשל חובת סודיות, הכוללת סודיות ביחסי מפקח-מפוקח, סודיות ביחסי גוף פיננסי-לקוח וסודיות מסחרית.

"היקף המחדלים שוועדת החקירה חשפה בנושא מתן האשראי והתנהלות הגופים הפיננסיים הוכיחה את חיוניות הפיקוח הפרלמנטרי האפקטיבי על מאסדרים אלה, המהווים חלק מהרשות המבצעת", נכתב בדברי ההסבר לחוק. "כיום הפיקוח הפרלמנטרי מוגבל לנושאים מצומצמים ביותר הקבועים בדין, בשל סעיפי סודיות הקבועים בחוקים הפיננסיים והפרשנות המרחיבה שלהם בפסיקה, ובשל עקרון הסודיות שהוא נדבך מרכזי בעשייה הפיננסית".

בהצעת החוק, קיש מציע לקבוע כי הוועדה תהיה משותפת לוועדת הכלכלה וועדת הכספים של הכנסת. כמו כן, מוצע לקבוע מספר חברים מרבי קטן יחסית – שישה – כדי לשמור על מעגל מצומצם של גורמים שייחשפו למידע רגיש ואף סודי שיימסר לוועדה ויידון בה. במקרים רגישים במיוחד תוכל הוועדה להקים ועדת משנה, שבה יהיו שלושה חברים לכל היותר. עוד מוצע לקבוע כי דיוני הוועדה יהיו חסויים ולהסמיך את הוועדה לבקש מהמאסדרים הפיננסיים למסור לה כל מידע ומסמך שברשותן, על אף הוראות סודיות הקבועות בחוקים פיננסיים שונים.

הוועדה תוכל לפרסם מידע או מסמכים שנמסרו לה אם נוכחה שלא יהיה בפרסום כדי לפגוע ביציבות המערכת הפיננסית, ולאחר שנתנה למאסדר הנוגע בדבר הזדמנות להשמיע את טענותיו.

סמכויות הוועדה יהיו פיקוח על הממשלה ועל רשויות ציבוריות, ובהן המאסדרים של המערכת הפיננסית ודיון ביישום חיקוקים בנוגע למערכת הפיננסית.



כתיבת תגובה