למרות שהודיעה כי לא תעשה זאת, הרשות שוב האריכה את עמדת אי האכיפה על ייעוץ פנסיוני מחוץ לסניפי הבנקים

למרות שהודיעה כי לא תעשה זאת, הרשות שוב האריכה את עמדת אי האכיפה על ייעוץ פנסיוני מחוץ לסניפי הבנקים

באוקטובר ציינה הרשות כי אין בכוונתה להמשיך להאריך את עמדת אי האכיפה, למעט נסיבות חריגות שיצדיקו זאת, כגון פגיעה אפשרית בלקוחות כתוצאה מהחזרה של הגבלות משמעותיות על מפגשים פיזיים * נכון למועד זה אין מגבלות פורמליות שמונעות הגעה לסניפים, אולם רבים בוחרים שלא לעשות זאת בשל תחלואת הקורונה

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון האריכה זו הפעם השלישית את תוקף עמדת אי האכיפה לגבי מתן ייעוץ פנסיוני ללקוחות קיימים על ידי תאגיד בנקאי שלא בסניפים. תוקף עמדה זו, כקודמותיה, הוארך בשלושה חודשים עד ל-25 באפריל השנה. כפי שצוין בהודעות הקודמות, גם הפעם "אין בכוונת הרשות להאריך עמדה זו פעם נוספת, למעט אם יהיו נסיבות חריגות שיצדיקו זאת".

עמדת אי האכיפה ננקטה בידי הרשות לראשונה ב-2 בדצמבר 2020, לאור פניות של תאגידים בנקאיים לאפשר הענקה של ייעוץ פנסיוני שלא בסניפי הבנק. זאת, לנוכח התפשטות הקורונה וההגבלות על שהייה במרחבים ציבוריים סגורים.

חוק הייעוץ הפנסיוני קובע כי תאגידים בנקאיים יעניקו ייעוץ פנסיוני בסניפי הבנק, ולא יהיה באפשרותם להעניק ייעוץ זה מחוץ לכותלי הסניפים הקבועים. לאור פניות הבנקים, הודיעה הרשות כי לא תנקוט צעדי אכיפה נגד תאגידים בנקאיים אשר יעניקו ייעוץ פנסיוני באמצעי דיגיטלי או באמצעות הטלפון, ללקוחות קיימים – כאמור בשל מגפת הקורונה.

ב-15 ביולי 2021 הודיעה הרשות על הארכת תוקף אי האכיפה בשלושה חודשים נוספים. ב-20 באוקטובר 2021 הוארך תוקף זה בשלושה חודשים נוספים, וכאמור כעת הוארך משך התוקף בשלושה חודשים נוספים. זאת,

במקביל, בהארכת התוקף הקודמת (20 באוקטובר) הודיעה הרשות כי בכוונתה לפעול לקידום תיקון חקיקה בנושא, בהתאם לתזכיר חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים.

ברשות לא הגיבו לפניית פוליסה לגבי הסיבה להמשך ההארכה החוזרת ונשנית של עמדת אי האכיפה, למרות שהודיעה כי אין בכוונתה להאריכה שוב. בעמדה מוסבר: "בימים אלה מדינת ישראל נמצאת בתחילתו של גל תחלואה חמישי. במסגרת גל זה חל גידול נרחב בהיקף התחלואה. כתוצאה מגל תחלואה זה ישנם עשרות אלפי אזרחים מאומתים מידי יום ומאות אלפי אזרחים נדרשים לבידוד כפוי. מובן כי מצב זה פוגע גם באפשרות לקוחות קיימים של התאגידים הבנקאיים לקבל ייעוץ פנסיוני בסניפי הבנק".

מלשכת סוכני הביטוח בישראל נמסר: ייעוץ פנסיוני באמצעות תאגיד בנקאי הוסדר בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים), התשס"ה-2005 (להלן – "חוק הייעוץ"). חוק הייעוץ הינו תוצר פרי עמל ועבודה מקיפה שנערכה על ידי משרד האוצר לקידום רפורמה בשוק ההון באמצעות ועדת בכר. בין ממצאיה של הוועדה נקבע כי מגוון הפעילויות בהן עוסקים הבנקים יוצר ניגוד עניינים מהותי בין האינטרס העיסקי של הבנק לבין טובת ציבור לקוחותיהם, זאת כתוצאה ממגוון תחומי העיסוק של הבנקים, ומן הרושם שנוצר כלפי ציבור הלקוחות לפיו הבנקים משמשים יועצים פיננסיים אובייקטיביים בעוד שבמקרים רבים הם בעלי אינטרסים נוספים. בין הפעולות עליהן ניתן הדגש בחקיקת חוק הייעוץ – לאפשר לבנקים לעסוק בייעוץ פנסיוני אך ורק בין כתלי סניפי הבנק וזאת מתוך כוונה להפחית את הריכוזיות שידע ענף הבנקאות, וראוי להדגיש – יתרונן הגדול של מערכות ההפצה הבנקאיות נובע, בין היתר, מפריסת סניפים רחבה לכשלעצמן.

עמדת הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון לפיה הוראות החוק האוסרות על הבנקים ליתן ייעוץ מחוץ לכתלי סניפי הבנק לא תיאכפנה הינה שלישית במספר. בשונה ממצב הדברים שידעה מדינת ישראל בתחילתה של מגיפת הקורונה ויציאתן לאור של "תקנות הקורונה" השונות, הרי שאין ספק כי כיום המערכות הכלכליות חזרו למסלולן ומרבית המגבלות הקשורות באופן ישיר לפעילות תאגידים עסקיים, דוגמת הבנקים, הוסרו – על כך ניתן ללמוד מתוך הנחיות בנק ישראל העכשוויות גם בהתייחס להתפשטות זן האומיקרון של נגיף הקורונה. כשם שענפים משמעותיים אחרים במשק הישראלי, דוגמת חינוך ותחבורה, חזרו לפעילות רציפה לצד התמודדות עם זן האומיקרון של נגיף הקורונה איננו רואים סיבה שענף הבנקאות יפעל בכל הנוגע לייעוץ הפנסיוני שלא בהתאם להוראות החוק ומבלי שפעולות אכיפה בעניין זה ייושמו.



כתיבת תגובה