החל מהיום: שינויים בכללי ההתמחות הפנסיונית

החל מהיום: שינויים בכללי ההתמחות הפנסיונית

הוראות חוזר המסדיר כללים להתמחות נאותה נכנסות לתוקפן היום (ב') * לפי רשות שוק ההון, החוזר פורסם בגלל "זיהוי ובחינה של פרקטיקות פסולות" * עיקרי ההוראות מובאים על ידי אייל סיאני, סמנכ"ל בקוואליטי ביטוח ופיננסים

אייל סיאני

כידוע, ע"פ הוראות הדין, לצורך קבלת רישיון פנסיוני נדרשת התמחות בת ששה חודשים. שנים רבות שהמסגרת לעניין ההתמחות הפנסיונית קבועה בחוק ובתקנות, אך עד לאחרונה לא פורסם חוזר אשר מסדיר את הנושא באופן מפורט וברור.

לדברי רשות שוק ההון, זוהו ונבחנו על ידה פרקטיקות פסולות שנמצאו בביקורות שערכה. לכן, מצאה הרשות לנכון כי יש צורך אמיתי להסדיר כללים ונורמות לקיומה של התמחות נאותה, הן מצד המאמן והן מצד המתמחה. לאור האמור, לפני מספר חודשים פורסם חוזר "כללים בנוגע להתמחות נאותה" אשר מסדיר ומפרט את ההוראות והכללים למאמן ולמתמחה אשר יהוו דרישות סף לקיומה של התמחות נאותה. החוזר נכנס לתוקף היום, 4.4.2022.

להלן עיקרי הוראות החוזר כפי שהובאו על ידי אייל סיאני, סמנכ"ל בקוואליטי ביטוח ופיננסים.

כללים בנוגע להתמחות

  1. שיחת הכנה – על המאמן לקיים שיחה עם המתמחה טרם קבלתו להתמחות על מנת לוודא את התאמתו ולהבהיר למתמחה את הציפיות והדרישות.
  2. הודעה למתמחה – על המאמן לשלוח למתמחה הודעה על קבלתו להתמחות. המתמחה יאשר זאת בחתימתו.
  3. תכנית התמחות – על המאמן לקבוע, טרם תחילת ההתמחות, תכנית התמחות במסגרתה ייקבעו עקרונות וקווים מנחים בנוגע להתמחות. על המאמן לפעול לפי תכנית ההתמחות וכן לבצע מעקב תקופתי אחר יישומה.
  4. משך ההתמחות – ההתמחות תיעשה במשך שלושים שעות שבועיות לפחות בשבוע עבודה של ארבעה ימי עבודה לפחות ולא פחות מחמש שעות ביום.
  5. מיקום ההתמחות – המתמחה ישב באותו מקום עליו הצהיר המאמן לרשות שוק ההון על מנת לאפשר קיום פגישות בתדירות גבוהה ובזמינות מיידית בין המאמן למתמחה.
  6. כפיפות – אסור למאמן להיות כפוף למתמחה (לרבות אם היה כפוף לו בעשר השנים האחרונות). כפיפות כאמור תיחשב גם במקרה בו המתמחה הינו בעל מניות בסוכנות בה נעשתה ההתמחות.
  7. שכר – על המתמחה לקבל שכר בתקופת ההתמחות. אסורה התמחות ללא שכר או בתשלום באמצעות חשבונית.

תכני חובה בתקופת ההתמחות

נקבעו תכנים אשר יהוו את הבסיס המקצועי להתמחות נאותה:

  1. רגולציה – היכרות עם הוראות הדין הרלוונטיות לרבות חוקים, תקנות וחוזרים.
  2. פגישות – התנסות מעשית של פגישות עם לקוחות בליווי המאמן או מישהו מטעמו (המועסק באותו מקום עבודה ורשאי לשמש כמאמן).
  3. בירור צרכים – השתתפות בהליך של בירור צרכים של לקוחות לרבות הוצאת מידע מהמסלקה/הר הביטוח.
  4. צירוף למוצר – השתתפות בהליך של צירוף לביטוח/מוצר פנסיוני ללקוחות בליווי המאמן.
  5. הדרכות – על המתמחה לעבור לפחות שישים שעות הדרכה בתקופת ההתמחות בנוגע לסוגי המוצרים, מאפיינים ייחודיים, יתרונות וחסרונות ועוד. יודגש כי המתמחה נדרש לעבור הדרכה גם לגבי מוצרים ששווקו בעבר ואינן משווקים כיום בכדי שיוכל לתת מענה מקצועי בבוא היום.

מינוי אחראי התמחות

נקבע כי על מקום עבודה בו מתמחים באופן קבוע למעלה מחמישה מתמחים, יוגדר אחראי התמחות אשר יהיה אמון על קיומן של הוראות החוזר. על האחראי להיות בעל רישיון אשר רשאי לאמן מתמחים.

על האחראי לכתוב נוהל התמחות אשר יכיל לכל הפחות את הוראות החוזר וכן לתעד(בנוסף למאמן) את הפעולות המחויבות תיעוד לפי החוזר.

חובת תיעוד

על המאמן לתעד בכתב את פעילותו כמאמן וכן את פעילות המתמחה לרבות שיחת ההכנה, תכנית ההתמחות, נוכחות, תכני חובה ועוד. התיעוד יישמר למשך 7 שנים לפחות ממועד קבלת אישור על סיום ההתמחות.

כאמור, תחילת החוזר מה-4/4/22 והוא יחול על מתמחים שהודיעו לרשות שוק ההון על תחילת התמחותם מתאריך זה ואילך.



כתיבת תגובה