כיצד על סוכן ביטוח לוודא שהלידים שרכש עומדים ברגולציה?

כיצד על סוכן ביטוח לוודא שהלידים שרכש עומדים ברגולציה?

עו"ד שלומי הדר, חבר בוועדה להגנת הפרטיות של לשכת עו"ד: רצוי שהדברים יהיו מעוגנים וכתובים בצורה מסודרת ובהסכמים שיקבעו את המסגרת החוקית והתנאים להעברת המידע – השקיפות חשובה מאוד

מאת מרינה פובולוצקי

עו"ד שלומי הדר, שותף במשרד ג'ון גבע, הדר ושות' וחבר בוועדת הגנת הפרטיות של לשכת עורכי הדי

"רצוי שהדברים יהיו מעוגנים וכתובים בצורה מסודרת ובהסכמים שיקבעו את המסגרת החוקית והתנאים להעברת המידע – השקיפות חשובה מאוד" כך אומר  עו"ד שלומי הדר, שותף במשרד ג'ון גבע, הדר ושות' וחבר בוועדת הגנת הפרטיות של לשכת עורכי הדין, לפניית פוליסה. הרשות להגנת הפרטיות ורשות שוק ההון העלו לאחרונה הילוך בכל הקשור לטיפול ואכיפה בנושא הגנת הפרטיות של האזרחים והן נוקטות בצעדים המצרים עד מאוד את העברת המידע של האזרחים. בתוך כך, סוכני ביטוח מוצאים עצמם מתנהלים בחשש מפני אי עמידה בחוקי הרגולציה החדשים. לדוגמה, הרשות להגנת הפרטיות חשפה ביום א' השבוע את פרשת הריגול העסקי בעולם הביטוח, במסגרתה סוכנות ביטוח הואשמה כי הפעילה רשת לסחר בנתונים אישיים של מבוטחים. גם רשות שוק ההון, בחוזר שפרסמה בתחילת אוגוסט, קבעה הגבלות הנוגעות לרכישת תיקי ביטוח ורכישת לידים.

עו"ד הדר התייחס לחוזר רשות שוק ההון בו נקבע, כאמור, כי על סוכני הביטוח לוודא כי המידע הפרטי שהגיע לרשותם עומד בכל תנאי הרגולציה החדשים ואמר, כי "רשות הגנת הפרטיות רואה בענף הביטוח ענף שמנהל מידע רגיש והציפייה היא שיתנהגו ביחס למידע הזה בצורה אחראית ומקצועית. זו דרישה שקשה לעמוד בה, אבל הכלים שיכולים להיות זה בפיקוח ובקרה. כלומר, על סוכן הביטוח לוודא את האופן שבו הליד נאסף, ולוודא מה נאמר ללקוח בעת איסוף הליד".

"יש הרבה גופים וסוכנויות שמפעילות את האמצעים לקבלת לקוחות פוטנציאלים בעצמם ואז יש להם יותר שליטה על מה שנעשה. סוכן עצמאי שעובד עם צד ג' חייב לתת את הדעת על נושאי הגנת הפרטיות ולוודא שמי שמעביר לו את המידע מכיר ועומד בתנאי החוק – כל מי שמבקש את השירות עליו לתת את הדעת להוראות הדין".

עו"ד הדר מבהיר עוד, כי גופים כמו דן אנד ברדסטריט ו-BDI ואחרים, מנהלים מאגרי מידע בכפוף לרישיון מיוחד שמאפשר להם לרכז ולקבל מידע מגופים כמו הוצאה לפועל, בנקים ועוד. על גופים אלו חלות הגבלות בדין של מה מותר להם ומה אסור להם לעשות עם המידע ובאיזה אופן מותר להם לאסוף את המידע – "חשוב לדעת מי הגוף ממנו מקבלים את המידע. הפתרון הוא במודעות לפרטיותם של הלקוחות ולוודא שניהול המידע וקבלתו מטופלים נכון מבחינה משפטית".

עו"ד הדר: הרגולציה תלך ותתקשח

לפי עו"ד הדר, בתחום מאגרי המידע והגנת הפרטיות ישנו פער גדול בין החקיקה והרגולציה המתפתחים לבין המציאות בשטח – "במשך שנים הטיפול בתחום מאגרי המידע והגנת הפרטיות היה לוקה בחסר. מטבע הדברים, גם המודעות של העוסקים במאגרי המידע הייתה נמוכה עד כדי אדישות או חוסר הבנה. במידה לא מועטה, הייתי אומר שהסוסים ברחו מזמן מהאורווה והרשויות התעוררו מאוחר מדי. אך מרגע שהן כבר התעוררו, חובה על כולם לפקוח עיניים ולהתייחס לנושא הזה ברצינות". עו"ד הדר למעשה מתריע ומדגיש כי כעת הרשויות יגבירו את פעולות האכיפה הנוגעות להגנת הפרטיות וכי ככל שיחלוף הזמן, הרגולציה תלך ותתקשח ועמה הסנקציות שיוטלו על מי שיעבור את החוק.

עו"ד הדר מציין עוד, כי נושא הגנת הפרטיות מתפתח ביתר שאת עם התפתחות הטכנולוגיה ועם התפתחות התאגידים הפרטיים שאוספים עלינו את המידע – "אם בעבר המידע הפרטי היה עובר בין גופים כמו בנקים וחברות אשראי והאכיפה הייתה דלה, אם בכלל, הרי שעם כניסת שחקניות ענק כמו כגון גוגל, פייסבוק, מייקרוסופט ועוד, בעולם הבינו את פוטנציאל הסכנה הקיים בדליפת המידע שמנוהל על ידי הגופים הגדולים האלה ולכן באיחוד האירופי ובמדינות נוספות ראו לנכון לקבוע חוקים, נהלים ותקנות שיאפשרו להגביר את האכיפה והשליטה באוקיינוס המידע הזה, שהוא כמעט בלתי נשלט".



כתיבת תגובה