יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן פועל לביטול מוסכי ההסדר ורשימות השמאים

יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן פועל לביטול מוסכי ההסדר ורשימות השמאים

יו"ר הוועדה ביטן הנחה את רשות שוק ההון לגבש מודל שיאפשר לכל המוסכים להכנס להסדר מול חברות הביטוח

יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן פועל לביטול מוסכי ההסדר ולאפשר לכל המוסכים להיכנס למודל זה. כך הוסכם בדיון סוער שנערך הבוקר (יום א') בוועדת הכלכלה של הכנסת, בהשתתפות נציגי חברות הביטוח, המוסכים, השמאים, סוכני הביטוח, חברות שירות, וחברי ועדת הכלכלה. יו"ר הוועדה ביטן הנחה את רשות שוק ההון לגבש מודל שיאפשר לכל המוסכים להיכנס להסדר מול חברות הביטוח.

בהתייחסות לשמאים אמר ביטן: "קיבלנו את הטענה שיש בעיה עם השמאים המתחילים והוותיקים. אנחנו מציעים את הבא: לא תהיה רשימת שמאים של חברות הביטוח. תהיה רשימה אקראית, תהיה רשימה של עשרה שמאים והלקוח יבחר אחד מהם. שמאים צעירים לא יהיו חלק מהמנגנון. ניתן יהיה לבחור בהם באופן עצמאי. משרד התחבורה יקדם חקיקה בנושא".

לגבי המוסכים אמר ביטן: "לא יהיו רשימות של מוסכי הסדר. זה יוצר מצב בלתי אפשרי מבחינת התחרות. אני מתפלא על משרד התחבורה שלא עשה כלום. חברות הביטוח עושות צעדים חד צדדיים שגורמים למוסכים להתמוטט כמעט. לשמאים יהיה מחירון נוסף על המחירון של החלפים, שישקף את מחיר השוק בפועל. כי מחירי החלפים עולים וחברות הביטוח צריכות להעלות את הפרמיות בהתאם. זה צריך להיות מתוקן".

בשלב זה עצר ביטן את הדיון ל-15 דקות על מנת לאפשר לנציגי השוק לגבש עמדה על המודל שהציג.

לאחר ההפסקה, החל הדיון. עינת סגל, מנהלת ענף רכב ממשרד התחבורה, אמרה כי המשרד תומך בפתיחת מוסכי ההסדר לכל המוסכים. לגבי השמאים, משרד התחבורה מעדיף מודל עם שתי אפשרויות – מנגנון אקראי ושמאי פרטי.

אוהד מעודי, נציג רשות שוק ההון: "אנחנו מסכימים שיש כשל בתחום החלפים. אין ספק שזה אבן דרך ושלב ראשון בכל התהליך. יש קשר ישיר בין הכשל בחלפים לבין המחיר בפועל. ברגע שהמענה של החלפים יגובש, הרשות תוציא לפועל את ההוראות לפתיחת שוק המוסכים והשמאים".

עו"ד מעין מור מרשות התחרות: ההצעה מדברת על מחירי שוק אלטרנטיביים על ידי הרגולטור. אנחנו חושבים שלא צריך להיות מחירון מקביל אלא לשנות את ההוראה עצמה שיוצרת כשל שוק. בהצעה האחרונה נתנו נקודת ייחוס שמשקפת רווח למוסכים ומחיר סביר לחברות הביטוח. צריך שבמקום ציטוט מחיר, יהיה שיקוף של המחיר שמשלמות חברות הביטוח למוסכי ההסדר על החלף.

גיא רוטקופף, מנכ"ל איגוד חברות הביטוח אמר לביטן: "ההצעה נוגעת בכל הנקודות הקריטיות. אם הן ייפתרו, אין שום בעיה: כשל בחלפים, כשל בשמאות, מעל זה צריך מקצועיות של מוסך. אם זה ייפתר, אין שום קושי. השנה חברות הביטוח הפסידו המון ברכב רכוש, גונבים רכבים והחלפים התייקרו".

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים: "מסכימים לכל. צריך לפתוח את המוסכים לכל הלקוחות".

שמאים: אורי גורביץ, איגוד השמאים: תפסו את הברווזון המכוער והולכים לשחוט אותו. אותנו, השמאים. צריך לאפשר לבעל רכב לבחור שמאי מרשימה או לקבל שמאי אקראי. בנוסף, צריך שחוות הדעת של השמאי תהיה סופית, כפי שהמפקח על הביטוח קבע.

מיקי קופל, מנכ"ל קופל גרופ: "אני נותן שירות לשרשרת אנשים כאן. אני שמח שפתחת את הבוקר בכך שלא יהיו מוסכי הסדר. עופר אליהו ז"ל, כשהיה מנכ"ל אליהו (ובהמשך מנכ"ל מגדל ביטוח, מ.פ.), קבע שלא יהיו מוסכי הסדר, והוא היה הכי רווחי. יש פה כמה טייקונים שפתחו 7-8 מוסכים. חברות הביטוח עובדות עם 3-4 רשתות שכל אחת מחזקה מספר מוסכים. לכאורה 70% מהעבודה הולך לשם. אני מצדיע לפיקוח על הביטוח על כך שהם דואגים לצרכן. ללקוח לא משנה כמה חברת הביטוח משלמת. הוא רוצה רכב תקין.

בשלב זה הוזכר בדיון על הפוליסות שחלק מחברות הביטוח החלו לשווק, המיועדות למוסכי הסדר בלבד. ביטן מתח ביקורת חריפה על המודל. מעודי השיב: המודל קיים בביטוח דירה. אם המבוטח יודע מראש, אין עם זה בעיה.

ביטן השיב: בתקופת הביניים עד להשלמת הרפורמה, צריך לאפשר לכל המוסכים לעבוד כמו מוסכי הסדר.

רוטקופף: אני לא עוסק בשיקולים עסקיים. החברות מתחרות ועושות כל מאמץ לתת את המחיר הכי טוב.

בסיכום הדיון אמר ביטן: "נמשיך לדון על הנושא. בינתיים אין התנגדות למודל שהצענו". לגבי תקופת ביניים, ביטן קרא לבטל את כל הפוליסות הסגורות למוסכי הסדר: "אי אפשר לחייב את המבוטחים ללכת למוסך הסדר בפוליסות".

 

לשכת סוכני הביטוח: מברכים על אימוץ עמדת הלשכה על ביטול רשימות ההסדר ורשימות השמאים

"לשכת סוכני הביטוח מברכת את יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן וחבר הוועדה, ח"כ שלום דנינו, על אימוץ עמדת הלשכה בהחלטת הוועדה היום על ביטול מוסכי ההסדר ורשימות השמאים של חברות הביטוח. הלשכה פעלה ותמשי

שלמה אייזיק, נשיא לשכת סוכני הביטוח

ך לפעול לקידום התחרות בענף הביטוח, תוך דרישה לביטול מנגנונים ארכאיים ואנטי תחרותיים כמו מוסכי הסדר בביטוחי הרכב או רשימות רופאי ההסדר בביטוחי הבריאות. ציבור המבוטחים בישראל משלם במיטב כספו על הביטוחים שלו ומגיעה לו תמורה הולמת עם חופש בחירה מלא ללא רשימות סגורות או מגבלות אחרות".

כך הגיבה לשכת סוכני הביטוח לדיון שנערך היום בוועדת הכלכלה של הכנסת (ראו ידיעה בעמוד קודם).

שלמה אייזיק, נשיא הלשכה, התבטא עם עמדה זו במספר הזדמנויות. כך למשל, בכנס פספורטכארד שנערך ביולי 2022, אמר אייזיק:  "אנחנו מובילים מהלך מול רשות התחרות ומשרד התחבורה לביטול כל ההסדרים על מנת לפתוח את השוק לתחרות".

 

 

 



כתיבת תגובה