ד"ר מיכאל שראל, ראש פורום קהלת לכלכלה ובעבר הכלכלן הראשי של הראל: הציבור משלם לסוכני הביטוח מיליארדי שקלים בשנה מבלי שיקבל תמורה נאותה

ד"ר מיכאל שראל, ראש פורום קהלת לכלכלה ובעבר הכלכלן הראשי של הראל: הציבור משלם לסוכני הביטוח מיליארדי שקלים בשנה מבלי שיקבל תמורה נאותה

לקראת הדיון בוועדת הכספים על הצעת החוק בנושא עמלות סוכני הביטוח, מציע שראל להוסיף סעיף המחייב את המוסדיים לפרוס את העמלות לסוכנים בגין העברת חיסכון פנסיוני למשך 5-10 שנים

הציבור משלם בעקיפין מיליארדי שקלים בשנה עמלות לסוכני ביטוח, מבלי שיקבל תמורה נאותה עבור סכום עתק זה. זאת על רקע ניגוד עניינים מובנה בין טובת החוסך לטובת הסוכן וחוסר שקיפות לגבי העמלות המשולמות לסוכנים. כך נפתח דוח שהוציא אתמול (ג') ד"ר מיכאל שראל, ראש פורום קהלת לכלכלה ובעבר הכלכלן הראשי של הראל, לקראת הדיון שיתקיים מחר בוועדת הכספים על הצעת החוק הממשלתית בנושא עמלות סוכני הביטוח, שנועדה לקבוע עמלות אחידות על מוצרים תחליפיים ולשקף את העמלה באופן מלא ללקוח.

לפי שראל, דוח הממונה על רשות שוק ההון הראה כי סך העמלות ששולמו ב-2021 לסוכנים עמד על 9.5 מיליארד שקל ובמונחים של 2023 מדובר ב-11.4 מיליארד שקל. בדוח טוען שראל כי ניתן להבחין בשלוש הטיות הנוצרות ממבנה תגמול הסוכנים:

  1. הטיה למוסדיים: סוכנים עשויים לנטות לשווק מוצרים של גופים המשלמים את העמלות הגבוהות, אפילו אם מוצרים אחרים מתאימים יותר ללקוח.
  2. הטיה למוצרים מסוימים: סוכנים עשויים לנטות לשווק את המוצרים שעבורם משולמות עמלות גבוהות, אפילו אם מוצרים אחרים יתאימו יותר ללקוח.
  3. הטיית מכירה: סוכנים עשויים להמליץ ללקוחות להעביר את החסכונות שצברו ליצרן אחר, לשם קבלת העמלה עבור ההעברה, אף אם אינה משרתת את טובת הלקוח.

בהצעת החוק מוצע לחייב כל גוף מוסדי לשלם לסוכן עמלה אחידה עבור מוצרים שיוגדרו כחליפיים. כך תפחת ההטיה בין מוצרים בעלי תכלית זהה והתחרות תגבר. עוד מוצע לחייב את הסוכנים וחברות הביטוח לשקף ללקוח את העמלה המשולמת, כדי שיוכל לקבל החלטה מושכלת לגבי השירות.

שראל מציין כי ראוי להוסיף עוד שני סעיפים להצעת החוק: ראשית, לחייב את המוסדיים לפרוס את העמלה לסוכן עבור העברת יתרות חיסכון של לקוח למספר רב של תשלומים חודשיים (למשך חמש ואף עשר שנים) ולהתנות את המשך התשלום בכך שהחיסכון של הלקוח אכן ממשיך להתנהל באותו גוף.

שנית, לחייב כל גוף מוסדי לשלוח הודעה ללקוח המבקש להעביר את חסכונותיו לאותו גוף, ולפרט את העמלה הנדרשת לפעולה זו. בהודעה תינתן ללקוח הזדמנות לבטל את ההעברה.

 



כתיבת תגובה