אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות: סביר להניח שהפעם נראה את השווקים המקומיים מתקשים להתאושש מהר

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות: סביר להניח שהפעם נראה את השווקים המקומיים מתקשים להתאושש מהר

גרינפלד: הפגיעה הצפויה בפעילות הכלכלית מגיעה משני אפיקים: ראשית, סביר להניח שהמלחמה בעזה תימשך תקופה ארוכה, תקופה בה ניתן גם להניח שחלק לא מבוטל מישראל ימשיך להיות תחת איום טילים * שנית, ישראל מוצאת את עצמה במצב בו היא עלולה להיאלץ לקבל החלטות שלא בהכרח יהיו מקובלות על מדינות אחרות בעולם
אורי גרינפלד

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות

בניגוד למבצעים השונים בדרום בשנים האחרונות, להם היתה השפעה מזערית על השווקים, למלחמה שהחלה בסוף השבוע צפויה להיות השפעה מהותית יותר" – כך מעריך אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות. לדבריו, הסיבה לכך היא שהשווקים הם בסופו של דבר הם בבואה של הכלכלה הישראלית ואם במבצעים הקודמים בדרום הכלכלה הישראלית לא נפגעה באופן מהותי הרי שכיום תרחיש כזה הוא יותר מדי אופטימי. לכן, אם בעבר התגובה בשווקים היתה ליום-יומיים לכל היותר, סביר להניח שהפעם נראה את השווקים המקומיים מתקשים להתאושש מהר.

גרינפלד: "הפגיעה הצפויה בפעילות הכלכלית מגיעה משני אפיקים: ראשית, סביר להניח שהמלחמה בעזה תימשך תקופה ארוכה, תקופה בה ניתן גם להניח שחלק לא מבוטל מישראל ימשיך להיות תחת איום טילים. איום כזה יגרום לצרכן הישראלי לצאת פחות החוצה ובאופן טבעי להקטין את היקף הצריכה. מעבר לכך, בתקופה של אי ודאות כבדה כל כך סביר להניח שגם היקף ההשקעות במשק, הן של המגזר הפרטי והן של הציבורי, ירד. כמובן, כל ההשפעות הנ"ל רק ילכו ויתחזקו במידה ומספר הגזרות בהן ישראל נמצאת במלחמה יגדל.

"שנית, ישראל מוצאת את עצמה במצב בו היא עלולה להיאלץ לקבל החלטות שלא בהכרח יהיו מקובלות על מדינות אחרות בעולם. הדעה הבינ"ל על ישראל גם כך אינה מזהירה בשנה האחרונה והחלטות מסוג זה, הכרחיות ככל שיהיו, עלולות רק לפגוע עוד יותר בתפיסה של ישראל בעולם.

"במצב כזה ההשקעות הבינ"ל בישראל ויחסי הסחר עם מדינות אחרונות עשויים להיפגע, מה שיבוא לידי ביטוי הן בפעילות הכלכלית והן ביציבות המטבע. לכן, סביר להניח שנראה בתקופה הקרובה את השקל נחלש מול הדולר ומול מטבעות אחרים. כדאי לזכור שהיחלשות השקל באה לידי ביטוי גם בהתחזקות הלחצים האינפלציוניים ולכן מדיניות מוניטארית יציבה ואחראית יחד עם פעולות אקטיביות בכל הנוגע ליחסי החוץ ולהסברה בעולם עשויות לייצב חלק מהפגיעה בהיבט זה. מעבר לכך, כדאי להזכיר שמודי'ס תעדכן את דירוג האשראי של ישראל ביום שישי הקרוב. לא בטוח שפרוץ המלחמה ישפיע מיידית על דירוג האשראי שכן חברות הדירוג לא ששות לבצע שינויים מהותיים בתקופות של אי וודאות אבל ללא ספק תהיה לכך השפעה בדיונים במודי'ס וככל שהמלחמה תימשך כך גם הסיכון לדירוג האשראי של ישראל יגדל.

"אז מה עושים עם הכסף? אמנם האופק לשוק הישראלי לא נראה כרגע טוב אבל למדנו שוב ושוב בעבר שקבלת החלטות על החסכונות ארוכי הטווח שלנו בתקופות כאלו מובילה בדרך כלל להפסדים ולא לרווחים. הקטנת החשיפה לשווקים כיום עשויה אמנם לחסוך הפסדים על הנייר אבל מכיוון שבדרך כלל אף אחד לא יודע מתי הזמן הנכון להחזיר את הכסף לשוק, בסופו של דבר מהלכים מסוג זה פוגעים בחוסך".

 

 



כתיבת תגובה