לשכת סוכני הביטוח: ישראכרט מפנה לקוחות בעלי כרטיס אשראי שלה לרכישת ביטוחים בסוכנות הביטוח שבבעלותה

לשכת סוכני הביטוח: ישראכרט מפנה לקוחות בעלי כרטיס אשראי שלה לרכישת ביטוחים בסוכנות הביטוח שבבעלותה

הלשכה טוענת כי ישראכרט עושה שימוש פסול במידע שברשותה על לקוחות, ובין היתר עוצרת תשלום על עסקאות ביטוח על מנת להפנות את הלקוחות לרכוש את הביטוח דרך סוכנות הביטוח שלה * ישראכרט: על פניו נראה שאין ממש בטענות

לשכת סוכני הביטוח טוענת כי ישראכרט מעבירה מידע אודות לקוחותיה לסוכנות הביטוח שלה הנודע לחידושי פוליסות, וכי חברת כרטיסי האשראי עוצרת תשלומי עסקאות ביטוח של מחזיקי כרטיס ישראכרט ומציעה להם לעשות את הביטוח דרך הסוכנות שבעלותה. כך עולה ממכתב תלונה ששלח נשיא לשכת סוכני הביטוח שלמה אייזיק אל הממונה על רשות שוק ההון עמית גל, הממונה על התחרות עו"ד מיכל כהן וראש הרשות להגנת הפרטיות גלעד סממה.

במכתבו ציין אייזיק כי לשכת סוכני הביטוח שבה והתריעה על המסוכנות שבמתן רישיון תיווך בביטוח לחברות בעלות יתרון עצום במשאבים ומידע פיננסי על לקוחות, והחשש התממש. בחודשים האחרונים, כך לפי המכתב, הגיעו ללשכה תלונות רבות נגד ישראכרט שניתן לחלקן לשלושה ראשים:

  1. שימוש פסול במאגרי מידע. הלשכה טוענת כי בידיה תלונות רבות המראות כי ישראכרט מוסרת מידע על לקוחותיה לסוכנות הביטוח שלה הנוגע למועד חידוש פוליסות, מידע אותו היא שואבת מפרטי חשבון כרטיס האשראי של הלקוחות. ישראכרט – ובמכתב מצוין כי לא ברור אם חברת האשראי או סוכנות הביטוח, אך בשני המקרים מדובר בדבר פסול – פונה לאותם לקוחות ומציעה להם לרכוש ביטוח בסמוך למועד חידוש הפוליסה. למיטב ידיעתה של הלשכה, הפניות נעשות ללא הסכמה מוקדמת של הלקוחות להעביר את פרטיהם האישיים לצד שלישי – סוכנות הביטוח של ישראכרט. זה מעיד, כך לפי המכתב, על שימוש פסול במידע המצוי בחברת האשראי לשם מינוף עסקיה של סוכנות הביטוח שבבעלותה.
  2. הצעת מתנות בניגוד להוראות. לפי הלשכה, לאחרונה יצאה ישראכרט במבצע שיווקי שבמסגרתו היא מציעה מתנה של כרטיס BUYME בשווי של 150 שקל למצטרפים לביטוח. צורת הצעת המתנה (או ההטבה) האמורה אינה עומדת בדרישות חוזר "מתנות והטבות למבוטחים ולעמיתים", ביחס למחיר השוק של ההטבה, הפניה לאתר של גוף המוסדי שיש בו מפרט מלא של המתנה. תקנון המבצע קובע כי "ישראכרט תהיה רשאית לשלול זכאותו של לקוח להטבה, במקרה של ביטול רכישה על ידי הלקוח" – זאת, בניגוד לחוזר.
  3. שימוש פסול בכוחן כאמצעי תשלום. לפי הלשכה, זו התלונה החמורה ביותר: השימוש הפסול שעושה ישראכרט כדי לקנות לעצמה כוח תחרותי מול מתחריה, שבמקרה זה הם סוכני ביטוח אחרים. הלשכה נתקלה במקרים בהם לאחר שלקוח עושה עסקה אצל סוכן ביטוח ומבצע את התשלום בגין הפוליסה אצלו באמצעות כרטיס ישראכרט, עוצרת חברת האשראי ישראכרט את התשלום בטענה שמדובר בעסקה חשודה ונדרש אימות לפני העברת התשלום. "על הדרך", כך לפי המכתב, מציעה ישראכרט ללקוח שיעצור את העסקה ושירכוש את הביטוח באמצעות סוכנות הביטוח של ישראכרט. "אם זו לא הפרה בוטה של דיני התחרות אז מה כן!", צוין במכתב.

לסיכום, מצוין במכתב: "אנו מוצאים כי חלה עליכם החובה לבחון את פעילותה של ישראכרט בכל הקשור לעסקי התיווך בביטוח שלה; ואף לבחון מחדש את מתן רישיון סוכן ביטוח תאגיד לישראכרט".

מישראכרט נמסר: "למדנו על המכתב מאמצעי התקשורת. על פניו נראה שאין ממש בטענות".

 



כתיבת תגובה