רשות שוק ההון חזרה בה בעקבות הערות שופטי בג"ץ: האיסור על תשלום עמלות בצירוף ברבים יחול רק ממועד ההבהרה ואילך

רשות שוק ההון חזרה בה בעקבות הערות שופטי בג"ץ: האיסור על תשלום עמלות בצירוף ברבים יחול רק ממועד ההבהרה ואילך

הרשות קיבלה את הערות בג"ץ, שתהה מה התועלת בהשארת העמלות בחברת הביטוח וקרא לרשות לחשוב מחדש על ההבהרה. הישג נוסף של הלשכה הוא שינוי נוסח ההבהרה כך שהאיסור חל על עסקות שבוצעו מאז פרסום ההבהרה ולא על עמלות ששולמו מאז אותו מועד

ההבהרה האוסרת על תשלום עמלות לסוכנים על צירוף ברבים תחול רק ממועד ההבהרה ואילך, ולא על עסקאות שנעשו טרם פרסום ההבהרה (4 בפברואר 2018). כך הודיעה רשות שוק ההון בתשובה לבג"ץ.

זאת, לאחר שבדיון שהתנהל לפני כחודש תהו שופטי בג"ץ יצחק עמית, יעל וילנר ופרופ' עופר גרוסקופף מה התועלת בהשארת העמלה בחברת הביטוח, וקראו לרשות שוק ההון לחשוב מחדש על ההבהרה. בכך התקבלה עמדת לשכת סוכני הביטוח, בראשות הנשיא ליאור רוזנפלד, שעתרה לבג"ץ נגד ההבהרה, ובעיקר נגד האיסור על תשלום עמלות רטרואקטיביות.

חדשות נוספות

 

בהודעתה מציינת הרשות, כי לשיטתה  – תשלום עמלה כאשר לא נעשה הליך שיווק פנסיוני, אסור על פי הוראות הפיקוח על שירותים פיננסיים, ומודגשת חשיבות ההבהרה שנועדה לדברי הרשות להבטיח שסוכנים יקיימו הליך שיווק פנסיוני. אולם, "עם זאת, ומבלי לגרוע מכלל טענותיהם בנסיבות העניין, לאור הערות בית המשפט… המשיבים מסכימים לתיקון ההבהרה מושא העתירה, כך שתחול רק על צירופי חוסכים למוצר פנסיוני שבוצעו מיום ההבהרה" – נכתב בעמדת המדינה שהוגשה לבג"ץ.

 

מועד העסקה, ולא מועד התשלום

 

אחד ההישגים של העתירה, שלא זכה עד כה לכותרות, הוא היענות המדינה לבקשת הלשכה לתקן את נוסח ההבהרה, כך שתחול על עסקות שבוצעו עד למועד ההבהרה – ה-4 בפברואר 2018. זאת, במקום הנוסח הקודם, שקבע כי ההבהרה חלה על עמלות ששולמו עד לאותו מועד. גורם בכיר בלשכה אמר לפוליסה, כי סוכנים רבים ביצעו עסקאות לפני לאותו מועד, והעמלות עדיין לא שולמו, ולדבריו, תיקון הנוסח מאפשר תשלום עמלות על כל העסקאות שבוצעו טרם פרסום ההבהרה.

נשיא הלשכה רוזנפלד בתגובה:  "אני שמח ומודה לרשות שוק ההון שהחליטה לקבל את עמדת בג"ץ, פעלה בשיקול דעת ובשכל ישר. לא ניתן לפגוע בסוכני הביטוח רטרואקטיבית. אנחנו מקיימים שיתוף פעולה מלא עם רשות שוק ההון, שהוכח בנייר העמדה הזה. אנחנו מצפים להמשך עשייה משותפת". עוד הוסיף רוזנפלד, כי במהלך המו"מ הממושך רשות שוק ההון ביקשה להציב תנאים, אך לדבריו הלשכה הוכיחה שלא ניתן להעמיד לה תנאים".

 

מאזן הכוחות בלשכה ברור

 

בהתייחסות לכוונת גורמים במועצה להעלות לסדר היום צמצום ועדות והדחת בכירים בלשכה, אמר רוזנפלד: "מאזן הכוחות בתוך הלשכה הוא ברור. סוכני הביטוח תומכים בהנהגת הלשכה. יש גורמים שהצלחת הלשכה מפריעה להם. צרות העין וחוסר הפרגון שלהם בולטים מאוד במעשים שלהם, והם מנסים לפגוע בנשיא הלשכה באמצעות מקורבים. אין סיבה להדיח ראשי ועדות מצטיינים כגון מאיר רוטברג ורחל כבודי. אני אשמח לשמוע סיבה אחת לעשות כך, זולת פגיעה אישית בהם על מנת להחליש את נשיא הלשכה".

בעקבות הדיון בבג"ץ

ליאור רוזנפלד, עו"ד קסוטו ומיקי נוימן לאחר הדיון בבג"ץ. צילום: פוליסה



כתיבת תגובה