ברקת: לא נאכוף את האיסור על הבנקים להעניק ללקוחות קיימים ייעוץ פנסיוני טלפוני או דיגיטלי

ברקת: לא נאכוף את האיסור על הבנקים להעניק ללקוחות קיימים ייעוץ פנסיוני טלפוני או דיגיטלי

בטיוטת עמדה שפורסמה מסביר ברקת כי נוכח התפשטות הקורונה הגישו הבנקים בקשות לאפשר ייעוץ פנסיוני מחוץ לסניפי הבנק. ההחלטה התקבלה נוכח חובות האמון והזהירות המוטלות על הבנקים והחובה להעניק ייעוץ פנסיוני מתמשך ללקוחות קיימים

רשות שוק ההון לא תנקוט צעדי אכיפה נגד תאגידים בנקאיים אשר יעניקו ייעוץ פנסיוני באמצעי דיגיטלי או באמצעות הטלפון, ללקוחות קיימים בתחום הייעוץ הפנסיוני ערב הודעה זו. כך עולה מטיוטת עמדה שפרסם היום (יום ג') המפקח על הביטוח ד"ר משה ברקת. ההחלטה התקבלה, בין היתר, נוכח חובות האמון והזהירות המוטלות על הבנקים, וכן החובה להעניק ייעוץ פנסיוני מתמשך על ידי הבנקים ללקוחות הקיימים, בהתאם להוראות חוק הייעוץ הפנסיוני.

בטיוטת העמדה נכתב כי לאחרונה התקבלו ברשות פניות של תאגידים בנקאיים בבקשה לאפשר לקיים ייעוץ פנסיוני שלא בסניפי בנק. זאת, עקב התפשטות נגיף הקורונה ובכלל זה ההגבלות על התנועה במרחב הציבורי, הפוגעות ביכולות של תאגידים בנקאיים לקיים פגישות ייעוץ פרונטאליות עם לקוחותיהם. עם זאת, על פי סעיף 11(ה) לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים), התשס"ה-2005 (להלן – חוק הייעוץ הפנסיוני), תאגידים בנקאיים יעניקו ייעוץ פנסיוני בסניפי הבנק בלבד, ולא יהיה באפשרותם להעניק ייעוץ פנסיוני מחוץ לכותלי הסניפים הקבועים.

ברקת, בטיוטת העמדה, מציין כי ב-9 ביולי השנה פורסם תזכיר חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים) (תיקון מס' 11), התש"ף-2020. במסגרת התזכיר הוצע לתקן את חוק הייעוץ הפנסיוני, כך שיתאפשר לתאגיד בנקאי או למי שעוסק בשמו בייעוץ פנסיוני להעניק ייעוץ פנסיוני באמצעות טלפון או באמצעות אמצעי דיגיטלי.

כך, מוסבר בטיוטת העמדה, יתאפשר ללקוחות התאגידים הבנקאיים ליהנות מייעוץ פנסיוני, במיוחד בעת הזאת שבה נוצרו שינויים משמעותיים בשוק העבודה, במסגרתם עובדים רבים במשק יצאו לחופשה ללא תשלום, או צומצמה או הסתיימה העסקתם ובעקבות זאת ההפקדות בגין עובדים אלו הופסקו או צומצמו. זאת, בדומה לייעוץ שבאפשרותם של בעלי רישיון שאינם תאגידים בנקאיים להעניק ייעוץ פנסיוני שלא בסניפי הבנק לפי החוק האמור.

במסגרת תזכיר החוק האמור, צוין כי בכוונת משרד האוצר לשלב את תזכיר החוק במסגרת חוק התכנית הכלכלית לשנת 2020.

עוד מציין ברקת בטיוטת העמדה כי במסגרת תקנות הקורונה נקבעו הגבלות אשר אינן מאפשרות ללקוחות להגיע לסניפי הבנק לצורך קבלת ייעוץ פנסיוני לתקופה מוגבלת. לפיכך, נראה כי נדרש עוד טרם אישור תזכיר החוק האמור לספק מענה מיידי למצב החירום.

כאמור, בנסיבות העניין, במענה לפניות שהגיעו לרשות, ובשים לב למצב המורכב במסגרתו נפגעים לקוחות קיימים של התאגידים הבנקאיים בתחום הייעוץ הפנסיוני, הרשות מבהירה כי לא תנקוט צעדי אכיפה נגד תאגידים בנקאיים אשר יעניקו ייעוץ פנסיוני באמצעי דיגיטלי או באמצעות הטלפון, ללקוחות קיימים בתחום הייעוץ הפנסיוני ערב הודעה זו. זאת, בין היתר, נוכח חובות האמון והזהירות המוטלות על הבנקים, וכן החובה להעניק ייעוץ פנסיוני מתמשך על ידי הבנקים ללקוחות הקיימים, בהתאם להוראות חוק הייעוץ הפנסיוני.

הודעה זו, כך הודגש, תעמוד בתוקפה כל עוד לא מתאפשר ללקוחות הבנק להגיע לסניפי הבנק בהתאם לתקנות שיותקנו מכוח חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020, או חקיקה אחרת שתחליף אותה.



כתיבת תגובה