שוד הכספות בתל אביב: הביטוח של חברת הכספות רותניום נערך בלוידס / מאת מרינה פובולוצקי

שוד הכספות בתל אביב: הביטוח של חברת הכספות רותניום נערך בלוידס / מאת מרינה פובולוצקי

הביטוח נערך על ידי סוכנות הביטוח Sure המנוהלת על ידי זאב יפה. גדעון סטטמן מונה לשמאי מטעם המבטחת. השודדים ניצלו את מגפת הקורונה ואת הנרמול של עטיית המסכות במרחב הציבורי לצורך ביצוע השוד

 

חברת רותניום כספות, שנשדדה בסוף השבוע האחרון בתל אביב, מבוטחת בשוק הביטוח בלוידס, על ידי עשרה סינדיקטים, כך נודע לפוליסה. על פי ההערכות, באירוע נפרצו כעשרים כספות, שכן הפורצים היו מוגבלים בזמן עקב הגעת המשטרה לאתר. כמו כן, הביטוח נערך על ידי סוכנות הביטוח Sure המנוהלת על ידי זאב יפה, שמבטח זה מספר שנים את החברה. גדעון סטטמן מונה לשמאי מטעם המבטחת.

הביטוח כולל רק את הרכוש שהופקד בכספות. ככל הידוע, מרבית בעלי הכספות רכשו את הביטוח.

ממשטרת ישראל נמסר, כי חשודים נכנסו אל רותניום כספות, המחזיקה חדרי כספות מאובטחים בפריסה ארצית. לפני כן החשודים הזמינו תור כדי להפקיד לכאורה דבר מה. כאשר הגיעו, הם כפתו את המאבטח וגנבו תכולה של עשרות כספות. המשטרה פתחה בחקירה.

ככל הידוע, מדובר בשוד יוצא דופן, שכן מקרי שוד קודמים נעשו בשיטות של פריצה ואילו באירוע הנוכחי מדובר בשוד אלים באיומי אקדח. עוד נודע לפוליסה, כי השודדים ניצלו את מגפת הקורונה ואת עטיית המסכות במרחב הציבורי לצורך ביצוע השוד.

 

האתגר בביטוח כספות

במקרה של שוד כספות מתקיימים שני אלמנטים שהצדדים יצטרכו לבחון בעת קביעת גובה הפיצויים. אלמנט אחד הוא הביטוח של בעל הכספת – הבעלים של מתקן הכספות, ואלמנט שני הוא הביטוח של לקוחותיו שהפקידו את תכולתם בכספות.

בישראל, בעל הכספת מוגדר על פי חוק השומרים תשכ"ז 1967 כ"שומר שכר" כך שבמקרה של שוד מוטלת עליו מרב האחריות על תכולת הכספת במקרה של נזק. מצד אחר, יש כאן מלכוד, מפני שבעל הכספת נושא באחריות מוחלטת על תכולה שהוא לא יודע מהו ערכה.

אחד החשדות שעולים במקרים מסוג זה הוא כי מדובר בעבודה פנימית. אם אכן התקיים שיתוף פעולה בין השודדים לעובדי המקום, סביר להניח כי במסגרת ביטוח מעילה לא תתקיים החרגה בגין מעילה באמון והכיסוי לא ייפגע.

סוגיה נוספת שעלולה להשפיע על סוגיית הכיסוי הביטוחי באירועים מעין אלה היא שאלת התניות המיגון והתניות נוהלי העבודה. במידה שיתברר כי בוצעה הפרה של התניות מיגון ונוהלי עבודה, תוקף הכיסוי הביטוחי עלול להיפגע.

בסוף נותרת השאלה כיצד מוכיחים את שווי הנזק? אחד הדברים שיקבעו האם שוכרי הכספות יקבלו פיצוי הוא ההסכם שנחתם בינם לבין החברה והאם הוא פותר את החברה מאחריות. גם אם ההסכם אכן פוטר את החברה מאחריותה, עשוי להיווצר מצב שבו בית המשפט יפסול הסכם זה כיוון שמדובר בחוזה אחיד.

ללא קשר לשאלת הפטור, חברת הכספות יכולה להגן על עצמה בשלוש דרכים מרכזיות: 1. פוליסה לביטוח אחריות (נדרש גבול אחריות של עשרות מיליוני דולרים). פוליסה זו נחלקת לשני סוגים – אחריות רגילה ופוליסה שלא מחייבת קיום אחריות. 2. עריכת ביטוח רכוש. 3. הצעה לשוכר הכספת לרכוש ביטוח עבור תכולתה.

במקרים בהם הלקוחות לא רוצים שידעו מה היה בכספת, ניתן לרכוש ביטוח על בסיס ערך מוסכם.

 

זאב יפה, מנכ"ל Sure

 



כתיבת תגובה