פשרה בייצוגית נגד חברות הביטוח: ישלמו ללקוחות תוך 30 יום ממועד ההסכמה בין הצדדים

פשרה בייצוגית נגד חברות הביטוח: ישלמו ללקוחות תוך 30 יום ממועד ההסכמה בין הצדדים

בית המשפט המחוזי אישר אתמול הסדר פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד 13 חברות ביטוח * במסגרת הפשרה נקבע כי החברות יידרשו לציין במפורש בכתבי הסילוק את מועד התשלום, ובאופן שלא יעלה על שלושים יום

על חברות הביטוח להשלים את תשלום הפיצוי ללקוחות בתוך שלושים יום ממועד התקיימות התנאים לתשלום בין הצדדים. כמו כן, על חברות הביטוח לציין במפורש את המועד שהחל ממנו מחושבת הריבית הניתנת כתוספת על סכום המשולם ללקוח במסגרת הסכמות פשרה. כך פסק  בית המשפט המחוזי, כשאישר הסדר פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד 13 חברות ביטוח בארץ.

התביעה הייצוגית הוגשה בספטמבר 2017 נגד מגדל, הפניקס, מנורה מבטחים, הראל, כלל ביטוח, איילון, שירביט, אליהו, ביטוח ישיר, שלמה, הכשרה, AIG והפול.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד יניב סטיס ממשרד מושקוביץסטיס נטען כי חברות הביטוח נוהגות לשלם לניזוקים את הסכומים שנקבעו בשטרי הסילוק באיחור, מבלי לצרף לתשלום הפרשי הצמדה וריבית. להערכת התביעה, עמד היקף הפיצוי לכלל חברי הקבוצה המיוצגת על מעל ל-2.5 מיליון שקל.

המשיבות, מנגד, טענו כי הן משלמות את חובן תוך פרק זמן סביר ובהתאם לנוהג המושרש בענף של כשלושים יום ממועד התקיימות התנאים לתשלום.

במרץ 2021, לאחר הליך גישור ממושך, הוגשה לבית המשפט בקשה של כל הצדדים לאישור הסדר פשרה ביניהם, בו התחייבו חברות הביטוח לתקן את שטרי הסילוק, ולקבל אישור מעו"ד חלף שטר סילוק מקורי.

היועץ המשפטי לממשלה הגיש התנגדות להסדר הפשרה שהוצע, בטענה כי אינו הוגן וראוי בעניינם של חברי הקבוצה. לפי עמדתו, אם אין בשטרי הסילוק (או בהסדרי פשרה חליפיים) התייחסות למועד התשלום או לריבית ולהצמדה המתווספות, המועד לתשלום יהיה מועד מתן פסק הדין. היועמ"ש טען כי בהסדר זה, בית המשפט "מוחל" למשיבות על הפרת הדין, וכי "אין בהסדר במתכונתו הנוכחית בו כדי לרפא את הפגם שנפל".

לאחר דיון שהתקיים ב-27 בנובמבר 2021, תוקן נוסח הפשרה ונקבע כי שטרי הסילוק הגנריים של החברות יתוקנו כך שמועד התשלום ללקוח לא יעלה על שלושים יום ממועד התקיימות התנאים לתשלום. ובדיון שנערך אתמול (א') אישרה סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, השופטת גילה כנפי-שטייניץ, את הסדר הפשרה האמור.

"בהתאם להסדר זה, לא ייעשה עוד שימוש בכתב סילוק גנרי "שותק" (שאינו מפרט את המועד לתשלום) או כזה הנוקב במועד תשלום ארוך מ-30 יום", ציינה השופטת כנפי-שטייניץ. "הצדדים הוספיו וניצלו את המו"מ (…) והסדירו את האפשרות להמצאת אישור עו"ד כתחליף לכתב סילוק מקורי. יש להניח כי גם הסדר זה עשוי (…) לקצר את המועד לתשלום".

עוד נקבע בהסדר הפשרה כי המשיבות ישלמו גמול למבקשים בסך 86 אלף שקל, ואת שכר טרחת באי כוחם של המבקשים בסך 900,500 שקלים.

עורך הדין יניס סטיס

עורך הדין יניס סטיס

עו"ד יניב סטיס מסר לפוליסה: "מעבר לעצם ההסדרה של התחום הפרוץ וחיוב כל חברות הביטוח בישראל להתחיל לשלם מכאן ואילך הפרשי ריבית והצמדה בכל מקרה של איחור בתשלום (תועלות אשר כשלעצמן הן בעלות ערך רב), הסדר הפשרה יביא לקיצור מועדי התשלום של חובות פסוקים, למצער במקרים הבאים:

1) הסדר הפשרה יביא להקדמת מועד התשלום בעל אותם מקרים בהם שולמו תגמולי הביטוח לאחר חלוף 30 הימים ממועד התקיימות תנאי התשלום, תוך הסתמכות על שטרי סילוק הקובעים פרק זמן לתשלום ארוך יותר מ-30 ימים.

2) הסדר הפשרה יביא להקדמת מועד התשלום בכל אותם מקרים בהם שולמו תגמולי ביטוח לאחר חלוף 30 הימים ממועד התקיימות תנאי התשלום, תוך הסתמכות על שטרי סילוק אשר שתקו בכל הנוגע למועד התשלום, ובהתאם, לא הטילו על המשיבות חובה מפורשת בעניין זה.

3) הסדר הפשרה יביא להקדמת מועד התשלום בכל אותם מקרים בהם התעכב התשלום בשל הצטרך להמציא לחברות הביטוח באמצעות דואר ישראל שטר סילוק מקורי כתנאי לתשלום. בהינתן הסכומים של תגמולי הביטוח אותם משלמות חברות הביטוח מדי שנה  (מיליארדי שקלים) ובשים לב לכך שעניין לנו בשינוי התנהלות אשר אינו מוגבל בזמן והוא יחול מעתה ועד עולם – מדובר בהסדר פשרה בעל שווי משמעותי ביותר".



כתיבת תגובה