רשות שוק ההון מקשיחה עמדות: פועלת להטיל מגבלות נוספות על סוכני הביטוח

רשות שוק ההון מקשיחה עמדות: פועלת להטיל מגבלות נוספות על סוכני הביטוח

 רשות שוק ההון פרסמה טיוטת חוזר במסגרתו מוצע לקבוע הוראות לעניין זכאות לקבלת עמלות בעת רכישת תיק, רכישת לידים, הצעת מוצרים נוספים ללקוח ועוד. עיקרי ההוראות מובאים על ידי אייל סיאני, סמנכ"ל בקוואליטי ביטוח ופיננסים

אייל סיאני

רשות שוק ההון פרסמה היום טיוטת חוזר "שירות סוכנים ויועצים ללקוחות" במסגרתו מוצע להוסיף חובות על בעל רישיון במקרים בהם ההתקשרות נעשית באופן פסיבי מבחינת הלקוח ללא ידיעתו וללא מעורבותו כגון רכישת תיק או מיזוג סוכנויות וכן "להתמודד עם נהגים בלתי ראויים" כדברי הרשות.

להלן עיקרי הוראות טיוטת החוזר, לרבות הסבר מעמיק ובשפה פשוטה, כפי שהובאו על ידי אייל סיאני, סמנכ"ל בקוואליטי ביטוח ופיננסים.

 

הגבלת אופן הצעת מוצרים שאינם בתחום הביטוח

כאשר בעל רישיון פונה ללקוח בכדי להציע שירות שאינו בתחום הביטוח או הפנסיה, ייאסר עליו לשלב מוצר ביטוחי/פנסיוני באותה שיחה/פגישה.
בנוסף, כאשר בעל רישיון יפנה ללקוח לגבי מוצר שאינו תחת תחום הרישיון, עליו לקבל את הסכמת הלקוח בכתב לכך שהשירות מתייחס למוצרים שאינם מוצרי ביטוח/פנסיה או מוצרים פנסיונים המנוהלים על ידי הגופים המוסדיים ואינו מפוקח על ידי רשות שוק ההון.

 

סיכון לזכאות לקבלת עמלות בעת רכישת תיק ביטוח

התווספה לחוזר הגדרה של "לקוח מועבר"  שיוגדר ככזה במקרים בהם הלקוח לא היה מעורב במינוי בעל הרישיון ואינו מודע לשינוי בזהותו כתוצאה בין היתר, מרכישת תיק ביטוח, לרבות מיזוג סוכנויות או מינוי בעל הרישיון באופן אחר.

בהמשך לכך מוצע כי במקרה של רכישת תיק ביטוח, בעל הרישיון החדש יפנה ללקוח ויברר מולו האם הוא מעוניין בשירותיו. במידה והלקוח אינו מעוניין – על בעל הרישיון ייאסר לקבל עמלות בגין אותו לקוח. במידה והלקוח מעוניין – על בעל הרישיון להחתים את הלקוח על מסמך ייפוי כח.

על אף האמור, במקרה של מיזוג סוכנויות, על הסוכנות הממזגת לעדכן את הלקוח על המיזוג, ועל אפשרות הלקוח לבטל את מינוי הסוכן של בעל הרישיון החדש וכן את הדרכים לבצע זאת.

במקרים בהם הלקוח החליט לקבל שירות מבעל הרישיון החדש כאמור, על בעל הרשיון לפרט ללקוח את המוצרים שלגביהם הוא הגורם הרלוונטי לפניותיו, אופן קבלת השירות וכן יאפשר ללקוח לבחור את אמצעי ההתקשרות עמו.

את הפעולות כאמור יש לבצע בתוך 30 ימי עסקים מיום שלקוח עבר לבעל הרישיון החדש.

 

הסכם שכר טרחה וגילוי אודות ביצוע פעולות ללא עלות

מוצע לקבוע כי סוכן ביטוח המעוניין לגבות מלקוח תשלום יפרט בפני הלקוח בכתב ובאופן מלא את סכום התשלום שייגבה תוך פירוט הרכיבים השונים בגינם ייגבה התשלום וגובה התשלום עבור כל אחד מהם. בנוסף, על בעל הרישיון לקבל את הסכמת הלקוח בכתב לפני מתן השירות.

יתר על האמור, במקרה בו השירות ללקוח כאמור כולל קבלת/העברת מידע כגון טפסים שניתן להפיקם או להעבירם ללא עלות דרך אתרים של גופים מוסדיים או דרך ממשקים דיגיטליים של רשות שוק ההון(כגון המסלקה), יש לציין בפני הלקוח כי באפשרותו לעשות פעולות אלו ללא עלות או בעלות נמוכה כאמור .

 

מגבלות על רכישת לידים ע"י בעל רישיון

מוצע לקבוע כי בעל רישיון יוכל לרכוש פרטי קשר של לקוח פוטנציאלי (ליד) רק אם הלקוח נתן את הסכמתו לשימוש בפרטיו למטרות שיווק ביטוח.

לדברי הרשות, הוראה זו מפורסמת לאור ביקורות שערכה הרשות מהם עלה כי לקוחות מקבלים הודעות שבהם מציעים להם הטבות מיוחדות בביטוחים/מוצרים פנסיונייים, שלרוב גם אינן קיימות, ובכך מפתים אותם להשאיר את פרטיהם, מבלי שהלקוחות יודעים שמה שעומד מאחורי ההודעות הללו הוא קבלת פרטי הקשר שלהם בלבד למטרת מכירתן.

 

איסור פרסום שירות משיכות ואיתור כספים

לאור פניות שהתקבלו ברשות על נוהג פסול לפיו ישנם בעלי רישיון שמפרסמים הודעות לציבור המשדלים חוסכים בדרכים שונות "להשיג כסף קל ומהיר" באמצעות משיכה מכספי החיסכון, זאת תוך פגיעה בלתי הפיכה בחיסכון הפנסיוני ותשלום מס גבוה בגין משיכה שלא כדין,

מוצע לאסור על בעל רישיון לפרסם שירות משיכת כספים ממוצר פנסיוני או שירות איתור מוצרים פנסיונים מכיוון שלדברי הרשות שירותים אלה אינם כוללים התאמה לצרכי הלקוח ופרסומם כשירות הניתן על ידי בעלי רישיון עלול להטעות את ציבור הלקוחות.

פרסום מדויק של בעל הרישיון

לאור פניות שהתקבלו ברשות על כך שישנם בעלי רישיון אשר מציגים עצמם בשמות שונים שאינם תואמים לשם כפי שמופיע ברישיונם, באופן שיוצר אי בהירות באשר לסוג הרישיון וכן קושי לזהות את בעל הרישיון, מוצע לקבוע כי על בעל רישיון היוצא בפרסום בכלי התקשורת, באמצעי דיגיטלי וכדו' לציין באופן ברור ובולט את סוג הרישיון ואת שמו כפי שהוא מופיע ברישיון שניתן לו על ידי הרשות.

 

 



כתיבת תגובה