לא יכולתי להישאר אדיש"; אנשי הענף מספרים כיצד נחלצו לעזור לתושבי אוקראינה

לא יכולתי להישאר אדיש"; אנשי הענף מספרים כיצד נחלצו לעזור לתושבי אוקראינה

ניקיטה שפרן מלוד עזב הכל ונסע לעיר לבוב המופגזת כדי לעזור ליהודים לעבור את הגבול ולהגיע לישראל * גידי בסטיאנס השקיע מכיסו כדי שמשלוח ציוד רפואי יגיע לקייב * מגבול פולין דואג אבנר סטפק להעביר משאיות של ציוד ומזון לתושבי קייב ולבוב * סוכני ביטוח מספרים על תרומתם לתושבי המדינה בימי  מלחמה

מאת ירון ניר

"לא יכולתי להישאר אדיש למה שקורה עכשיו באוקראינה. ראיתי שאנשים נהרגים ברחובות והזדעזעתי, הרגשתי שאני חייב לעשות משהו". כך מספר ניקיטה שפרן, סוכן ביטוח בן 29 משכונת גני אביב בלוד. וניקיטה אכן לא נשאר אדיש, ובשיחה מהעיר לבוב שבאוקראינה הוא מספר לפוליסה איך עזב את הכל וטס לאוקראינה כדי לעזור לאוכלוסייה המקומית בכלל ולקהילה היהודית בפרט.

"נולדתי בסנקט פטרסבורג ואני דובר רוסית מלידה. הגעתי כדי לעזור ולהתנדב בעמותת יד עזר לחבר שמסייעת לניצולי שואה בארץ וברחבי העולם. אנחנו עוזרים להם לחצות את הגבול לפולין באוטובוסים, ומשם לעלות על טיסה לישראל".

יהודים רבים הגיעו ללבוב כשנמלטו מהעיר חארקוב אשר ספגה הפצצות קשות. ניקיטה מספר, בין היתר, על אישה יהודייה מבוגרת, ניצולת שואה, שילדיה עלו לישראל והיא נותרה בארץ הולדתה, וכעת, על אף גילה, עושה את דרכה לישראל כעולה חדשה.

ניקיטה שפרן בלבוב

לדבריו, זמן קצר לפני שיחתנו נחתו פגזים וטילים כשלושים ק"מ מלבוב, ושהמקלטים בעיר אינם ערוכים למצב חירום מסוג זה. אחד מבתי הכנסת בעיר הפך לחמ"ל חירום: על הרצפה מונחים מזרונים ושמיכות, ועל שולחנות התפילה והלימוד מונחים כעת מצרכי יסוד לחלוקה, כמו שמן, מים, קמח וסוכר, הכל תרומה של עמותת יד עזר לחבר.

על הסכנות שבעיר במצב לחימה הוא מפרט: "בין היתר, פועלים פה סוחרי נשים שמנסים לנצל את הכאוס שנוצר פה לטובתם, ומנסים לחטוף נשים. היה פה מקרה שהעלו אנשים על אוטובוסים עם כל מיני הבטחות, ובסוף דרשו מהם הרבה כסף כדי להגיע לגבול עם פולין. אז אנחנו מחלקים פליירים, מסבירים ומנסים לכוון את האנשים פה למקומות הנכונים".

ניקיטה שפרן בלבוב

מזון, תרופות וחילוצים

בפולין, סמוך לגבול עם אוקראינה, נמצא בימים אלה אבנר סטפק, מבעלי מיטב דש, הפעיל בעמותת Israeli flying aid. "אני כרגע מתעסק בלהכניס ציוד לאוקראינה ולהוציא משם אנשים", אמר סטפק לפוליסה. "בציוד הכוונה לאוכל  – קמח, אורז ותפוחי אדמה, אלה מוצרים שיכולים להחזיק מעמד שבועות וחודשים. בנוסף, אנחנו דואגים גם לחיתולים, מזון לתינוקות ותרופות. להערכתי אנחנו מתקרבים ל-200 טון של ציוד, אותו אנחנו משגרים במשאיות לקייב ולבוב, ושם, באמצעות עמותות מוכרות והעירייה המקומית, מפזרים למרלו"גים.

אבנר סטפק

"בנוסף, נתעסק בחילוצים פרטניים של אנשים מאוקראינה, חלקם יהודים שיוצאים לישראל וחלקם לא יהודים שממשיכים למדינות אחרות באירופה. אני כרגע בעיקר מתפעל את העסקאות עם הספקיות הגדולות כמו נסטלה ולידל (רשת סופרמרקטים אירופית). אנחנו קונים מהם במחירים מוזלים וסיטונאיים, דואגים למשאיות ולאספקה לתוך אוקראינה. אני חוזר עוד מעט לארץ וכנראה אסע לפה שוב".

לתרומות לעמותת Israeli flying aid לחצו כאן.

הציוד רפואי הגיע כ- Over weight

מי שעוד לא נותר אדיש למראה הסבל הקשה באוקראינה הוא גידי בסטיאנס, מבעלי אנגל זאב סוכנות לביטוח וחיתום בחולון, שעומד מאחורי משלוח ראשון של ציוד רפואי מהארץ לאוקראינה. המשלוח נחת באוקראינה אתמול (א'), ובסטיאנס מספר לפוליסה על התלאות שעבר עד שקיבל את התמונה שמאשרת את הגעתו ליעד המותקף: "התעניינתי בשלומו של חבר שחי שם עם אשתו האוקראינית, שלא רצתה לעזוב את הוריה בקייב. הם יצאו מהעיר, לגבול הפולני, והקימו מעין חמ"ל מקומי שמכניס אוכל וציוד רפואי לשכונה בה הם גרים בקייב. לפי מה שאמרו, קיים מחסור בציוד רפואי, ובפרט בתיקי פרמדיק".

הציוד הרפואי על אדמת קייב

בסטיאנס מוסיף: "גייסתי את כספי והשקעתי מכיסי כדי להעביר את המשלוח מהארץ לקייב. מאוד קשה להשיג כיום ציוד רפואי כי השוק רותח, אז בעזרת לקוחות נחמדים הצלחתי למצוא את המפרט הנחוץ להם של הציוד הרפואי. בעזרת קשרים הצלחתי להעלות את  הכל על משלוח של בית חולים שדה שאמור היה לצאת מתל השומר, אבל בסוף התבטל. אז משכתי בחזרה את הסחורה ושלחתי את הכל מחדש על טיסה לוורשה, עם נוסעים רגילים, להם שילמתי על משקל היתר (Over weight). מוורשה המשלוח המשיך בשיירת מכוניות לקייב, ואחרי הרבה תלאות הגיע ליעדו".

בסטיאנס הוסיף שכרגע הוא עובד על ארגון משלוח נוסף ובו ציוד רפואי נוסף, אפודים וקסדות. המעוניינים לתרום ולעזור יכולים לפנות לגידי בסטיאנס דרך דף הפייסבוק.



כתיבת תגובה