האוצר בטיוטת תקנות: המוסדיים יקבעו לעצמם את תקרת ההוצאות הישירות

האוצר בטיוטת תקנות: המוסדיים יקבעו לעצמם את תקרת ההוצאות הישירות

בכך למעשה משרד האוצר ורשות שוק ההון מבטלים את המגבלה שהטילה המפקחת הקודמת דורית סלינגר על שיעור ההוצאות הישירות שעמד עד 0.25%

הגוף המוסדי יקבע עבור כל מסלול או קופת גמל שבניהולו, לפי העניין, את תקרת עמלות הניהול החיצוני לשנה הקלנדרית הבאה, מבלי שתקבע בתקנות תקרה מספרית באחוזים, כפי שנקבעה החל משנת 2014 ועד היום. כך עולה מטיוטת תקנות שפרסם היום משרד האוצר העוסקות בהוצאות ישירות לניהול השקעות. המלצה זו, כך מסבירים באוצר, זו תואמת גם את הסתייגות ועדת יפה לפיה מגבלת ההוצאות שהינה כאמור בשיעור של 0.25%, כפי שנקבעה בהוראות שעה, היא שרירותית.

בכך למעשה משרד האוצר ורשות שוק ההון מבטלים את המגבלה שהטילה המפקחת הקודמת דורית סלינגר על שיעור ההוצאות הישירות שעמד עד 0.25%.

עוד עולה מהתקנות כי שאר סוגי ההוצאות הישירות, בין אם נובעות מהשקעות ישירות סחירות, ובין אם נובעות מהשקעות ישירות שאינן סחירות (לדוגמא השקעה באג"ח לא סחירה), לא יהיו כפופים למגבלת עמלות הניהול החיצוני.

ברשות מסבירים כי האבחנה בין ההוצאות הישירות שכפופות למגבלת עמלות הניהול החיצוני, לבין שאר ההוצאות, נובעת בראש ובראשונה מאופיין של עמלות הניהול החיצוני, אשר משולמות למנהלים חיצוניים, ומכאן מוצע לתחום אותן, באופן דומה לתיחום דמי הניהול הנגבים ע"י הגוף המוסדי. קביעת שיעור התקרה ע"י הגוף המוסדי (ולא בהוראות הדין) תאפשר גמישות כך שקביעת התקרה תתאים למאפייני המסלול, ולשיעור הנכסים הצפויים להיות מנוהלים במסגרתו ע"י מנהלים חיצוניים. באשר להוצאות הישירות שאינן כפופות למגבלת עמלות ניהול חיצוני, בגין הוצאות אלו המשקיע המוסדי נדרש למידת גמישות גבוהה יותר, וזאת משום שהיקף הוצאות אלו נקבע במהלך השנה ואינו ניתן לחיזוי באופן מהימן בתחילת השנה. בפרט, בשונה מעמלות ניהול חיצוני, חלקן הארי של ההוצאות מסוג זה אינו נגזר מחוזים ארוכי טווח, מאפיין אשר מקל על חיזוי שיעורם השנתי.

 

 



כתיבת תגובה