הרצון לצמצם עיוותים ולהגביר את האובייקטיביות עושה עוול לאלפי סוכנים נאמנים שטובת הלקוח עומדת לנגד עיניהם

הרצון לצמצם עיוותים ולהגביר את האובייקטיביות עושה עוול לאלפי סוכנים נאמנים שטובת הלקוח עומדת לנגד עיניהם

עמדת לשכת סוכני הביטוח כפי שהועברה לבכירי משרד האוצר מפורסמת כעת לראשונה

"הלשכה דוחה מכל וכל את הרציונל העומד מאחורי הרצון לבצע "תיקונים שתכליתם לצמצם את ההטיות הקיימות ולהגביר את רמת האובייקטיביות של התיווך למוצרי ביטוח וחיסכון" – הקביעה העולה מתוך הדברים, לרבות מתוך דברי ההסבר בטיוטת חוק ההסדרים, עושה עוול לאלפי סוכני ביטוח נאמנים אשר טובת לקוחותיהם לאורך השנים עומדת לנגד עיניהם". כך נכתב במבוא לעמדתה הרשמית של לשכת סוכני הביטוח לטיוטת חוק ההסדרים, כפי שהועברה לפני כשבוע לבכירי משרד האוצר – שריה דומסקי, רמ"ט שר האוצר ואיתי טמקין, סגן הממונה על אגף התקציבים.

להלן עיקרי הדברים, בחלוקה לפרקים:

  • בנק בעל היקף פעילות קטן יהיה רשאי לשלוט גם בסוכנות ביטוח שעיסוקה בביטוח כללי.

עמדת הלשכה: מתנגדת למוצע. בהתאם לנתונים המפורסמים על-ידי רשות שוק ההון היקף השחקנים בשוק הביטוח במגמת עלייה מתמדת בארבע השנים האחרונות. משכך, לטעמנו, אין סיבה להתערבות חיצונית והוספה לא טבעית של שחקנים כהגדרתם בטיוטה.

  • גוף מוסדי לא יסרב סירוב בלתי סביר להתקשר בהסכם הפצה עם יועץ פנסיוני.

עמדת הלשכה: מברכת על המוצע.

  • איסור על הפקדות לביטוח מנהלים אלא מחלק השכר שעולה על פעמיים שמ"ב.

עמדת הלשכה: מתנגדת למוצע, מהטעמים הבאים:

תשואות עודפות – בבחינה תשואות מוצרי ביטוח מנהלים וגמל במסלולי השקעה מנייתיים ומחקי מדד ניתן למצוא, לאורך זמן, שביטוחי המנהלים השיגו תשואות גבוהות יותר מהתשואה המובטחת בקרנות הפנסיה.

איסור הפקדה כרובד ראשון לביטוח מנהלים מטיל צל כבד על המוצר ועל המשווקים אותו – ככל ויש ספק בדבר כדאיות המוצר נדרשת רשות שוק ההון להכריע האם ראוי שמוצר זה ימשיך להיות "על המדף".

התיקון המוצע פוגע בחופש הבחירה של ציבור הלקוחות ומהווה התערבות בשיקול הדעת המקצועי של היועץ/הסוכן/המשווק הפנסיוני.

ביטוח מנהלים מספק פתרונות ייחודיים שאינם בנמצא במסגרת קרן פנסיה מקיפה.

הלשכה ממליצה כי רשות שוק ההון תיבחן פרמטרים לשיפור המוצר הפנסיוני מסוג ביטוח מנהלים.

  • עמלה זהה למוצרים תחליפיים, החזר עמלת היקף בתוך 6 שנים וחשיפת שיעור העמלה ללקוח.

הלשכה מתנגדת נחרצות: "התיקון המוצע מהווה התערבות בוטה במערכת היחסים המסחרית בין צדדים להסכם התקשרות. חמור מכך – מדובר בפגיעה קשה בחופש העיסוק ובהגנה על פרטיותו של הפרט – עליה הלשכה לא תוכל לעבור לסדר היום. מבלי לגרוע מחומרתם של הדברים ,נוכח העובדה שמדובר בפגיעה קשה בזכויות יסוד, מן הראוי כי התיקון המוצע יעשה במסגרת הליך חקיקה עיקרי וייעודי – זו דרך המלך אשר תאפשר שיח ומתן זכות טיעון בהרחבה טרם קידום החקיקה.

  • עד לסוף 2024 גוף מוסדי או חברה מנהלת, לרבות גופים המוחזקים על ידם, לא יוכלו לרכוש אחזקות בסוכנות ביטוח. במקביל, יוקם צוות בין משרדי לבחינת הצורך באיסור על גופים מוסדיים להחזיק בסוכנויות ביטוח.

עמדת הלשכה: הלשכה סומכת ידה על הוועדה לכשתוקם ומבקשת לוודא כי קולם של סוכני הביטוח ישמע בדיוני הוועדה על-מנת שיהיה בידי מקבלי ההמלצות ראייה רחבה של כלל השחקנים הנוגעים לשינוי המוצע.

  • חובת תשלום ראשון על חברת הביטוח בביטוח בריאות

עמדת הלשכה: בתקופה הקרובה צפויה להיכנס לתוקפה רפורמה משמעותית עליה עמלה רשות שוק ההון, בכל הנוגע לביטוחי הבריאות המסחריים. מוצע לרכז שינויים בתחום זה אצל גורם אחד (רשות שוק ההון), במקום אחד, ומתוך ראייה כוללת של שוק ביטוחי הבריאות העתידי.



כתיבת תגובה