משבר הביטוח הסיעודי | לצד הפגיעה במבוטחים המבוגרים, הוראות הפיקוח בעניין הביטוח הסיעודי פוגעות קשות גם באוכלוסיית הילדים בעלי הצרכים המיוחדים

משבר הביטוח הסיעודי | לצד הפגיעה במבוטחים המבוגרים, הוראות הפיקוח בעניין הביטוח הסיעודי פוגעות קשות גם באוכלוסיית הילדים בעלי הצרכים המיוחדים

לדברי גבי נקיבלי, ורדה לבקוביץ ויואל זיו, בעלי חברת עולם הבריאות: הרחבת החריג למקרי ביטוח בשלוש השנים הראשונות לחמש שנים תגרום לכך שמרבית המקרים בהם מאובחנים ילדים עם צרכים מיוחדים יוחרגו מהביטוח * הפתרון חייב לכלול ביצוע התאמות במודל ובהגדרות מקרה הביטוח, העלאת פרמיה לצעירים וצעדים שיתמרצו שימור והצטרפות לביטוח

הוראות רשות שוק ההון לגבי הפחתת זכויות המבוטחים הסיעודיים בקופות החולים גורמות לפגיעה רחבה יותר בציבור מכפי שנדמה היה. לצד הפגיעה במבוטחים המבוגרים, הוראות הפיקוח בעניין הביטוח הסיעודי פוגעות קשות באוכלוסיית הילדים בעלי הצרכים המיוחדים.

ההוראות החדשות של הרשות לביטוחים הסיעודיים כוללות שלושה רכיבים:

  1. הקטנת כיסוי למבוטחים מכ-6,200 שקל (5,500 צמוד מדד) ל-5,000 שקל – פגיעה של כ-20% ובהיקף מצטבר שיכול להגיע עד לכדי כ- 70 אלף שקל למבוטח.
  2. שינוי המודל הביטוחי – מתן אפשרות לחברות הביטוח לא לקחת סיכון, אלא רק לנהל את התביעות ואת כספי הקרן.
  3. החריג למקרה הביטוח שאירע לראשונה ב-36 החודשים הראשונים לחייו של מבוטח הורחב כך שלא יכלול מקרה שאירע לראשונה ב-60 החודשים הראשונים לחייו של מבוטח.

ברשות שוק ההון נימקו את הצורך לשינוי החריג: "התיקון נדרש מכיוון שככלל, במקרים אלה מקרה הביטוח אירע עוד טרם הצירוף, אך לא ניתן לאבחון טרם חלפו 60 חודשים".

בשיחה עם פוליסה, ורדה לבקוביץ, יואל זיו וגבי נקיבלי, בעלי עולם הבריאות, סבורים כי מדובר בשינוי שעלול לגרום  לפגיעה קשה באוכלוסיית הילדים בעלי הצרכים המיוחדים. "ברוב המקרים, האבחון של ילדים קורה בשנות החיים הראשונות של הילד. כאשר מרחיבים את החריג לחמש שנים, מונעים לחלוטין מרבים את האפשרות שהביטוח יכסה את האירוע הזה", הם מסבירים.

לדבריהם, זו פגיעה באוכלוסייה רגישה במיוחד של ילדים חסרי ישע, שמצטרפת לפגיעה בקשישים הסיעודיים. לבקוביץ הוסיפה, כי אוכלוסיית הילדים כבר נפגעה בעבר מביטול כתבי השירות שכללו שורת טיפולים ושירותים לילד.

עוד התייחסו נקיבלי, זיו ולבקוביץ לפטור שניתן לחברות הביטוח מלקחת על עצמן סיכון ואמרו כי הנטל על המבוטחים עצמם יגדל עוד יותר, וזה עלול לערער עוד יותר את מצב הקרנות.

לדבריהם, ברור שישנה בעיה אמיתית, אולם בעוד שהשינוי שמובילה הרשות יכול לתת מענה לטווח הקצר, אין בו כדי לתת פתרון להבטחת המשך קיומם של ביטוחים אלה לטווח הארוך ויידרש לבצע בהם עוד שינויים משמעותיים נוספים.

עוד הם אומרים, כי התפיסה הנוכחית, בה משנים את כללי המשחק והכיסוי באופן כזה, עלולה ליצור גם תחושה של אובדן אמון בביטוח, בעיקר של צעירים שחשיבות הכללתם בביטוח גבוהה מאוד, עד חשש מנטישה – "הפתרון חייב להיות משולב ולכלול ביצוע התאמות במודל ובהגדרות מקרה הביטוח,  העלאת פרמיה לצעירים כולל גביית תשלום מילדים עד גיל 18, וביצוע צעדים נוספים שייצרו תמריץ לשימור והצטרפות לביטוח כדוגמת מתן רשת ביטחון לקרנות והכרה בהוצאה על הביטוח סיעודי לצרכי מס. מעבר לכך, ראוי ונדרש שהמדינה תתייחס לבעיה הסיעודית כאל איום כלכלי חברתי לאומי רציני, תיקח אחריות ותכונן ביטוח סיעוד ממלכתי שייתן מענה הולם, מקיף ואמיתי לטווח של עשרות שנים קדימה".

 

 



כתיבת תגובה