ברקת לסוכנים הצעירים: אנחנו לא רוצים את הסוכן כצינור הפצה של החברות, אלא שהוא ייצג את הלקוח

ברקת לסוכנים הצעירים: אנחנו לא רוצים את הסוכן כצינור הפצה של החברות, אלא שהוא ייצג את הלקוח

לדברי ברקת, תגמול דיפרנציאלי מחברות הביטוח מעמיד את הסוכן בדילמה קשה ופוגע באובייקטיביות שלו הדרך היחידה היא לקבל עמלה אחידה מהחברות ובמקביל – לגבות שכר טרחה מהלקוח

מפגש מרתק ומתוח התקיים אתמול בין המפקח על הביטוח ד"ר משה ברקת לקבוצת סוכנים צעירים, במסגרתו נערך דיון אמיתי וכן על מהות תפקידו של סוכן הביטוח, עתיד המקצוע והשפעת הרגולציה על הענף.
המפגש, ראשון מסוגו שנערך בשנים האחרונות, נערך על ידי חברת עולם הבריאות בבעלות יואל זיו, ורדה לבקוביץ וגבי נקבילי, ובהשתתפות מ"מ נשיא הלשכה ליאור הורנצ'יק כנציג הלשכה, יושבת ראש הוועדה לסוכנים צעירים לילך מיטרני ועשרות סוכנים צעירים (עד גיל 45 – רובם הרבה מתחת).
הנושא המרכזי שעלה לדיון הוא האובייקטיביות של סוכן הביטוח, כאשר השאלה המרכזית שהציגו סוכני הביטוח היא כיצד המשווקים של חברות הביטוח יותר אובייקטיביים, ומדוע עליהם יש פחות מגבלות.
ברקת השיב: "אנחנו לא רוצים את הסוכן כצינור הפצה של חברת הביטוח. אנחנו רוצים שהוא ייצג את הלקוח. אך הוא לא יוכל לעשות זאת כשהתגמול שלו בא בצורה דיפרנציאלית מהיצרן. כאשר יצרנים שונים משלמים באופן שונה, אנחנו מעמידים את הסוכן בדילמה קשה. לכן צריכים למצוא מודל עסקי אחר".

האדישות חייבת להיות מלאה

ברקת הדגיש כי הוא לא מתנגד עקרונית לתשלום עמלה מהחברה: "אפשר לשלם מהמוצר, אבל על פני מספר יצרנים – רק בעמלה אחידה. לא נאפשר דיפרנציאציה. הסוכן לא יוכל לקבל טובות הנאה שונות. האדישות חייבת להיות מלאה". עוד הדגיש ברקת, כי בנוסף, סוכן הביטוח יוכל לקבל תשלום מהלקוח.
הורנציק אמר כי הלשכה מתנהלת מול הרשות במטרה לבטל את סעיף 19א. לדבריו, לאחר שהסעיף ישתנה, יתאפשר לכל סוכן ביטוח לגבש לעצמו מחירון, ולגבות תשלום על פעולות במוצרים הפנסיוניים, שהיום אסור לסוכנים לגבות תשלום עליהם.
הסוכנים מנגד טענו כי מי שמייצר את מודל ההנחות קצרות הטווח הן חברות הביטוח והן אלה שמובילות לטוויסטינג. ברקת הסכים עם האמירה ואמר כי ברשות מגבשים מודל הנחות ארוך טווח.
בשלב זה אחד מהמשתתפים אמר לברקת כי הלקוחות אינם רגילים לשלם לסוכן הביטוח וציין כי גם לרשות יש אינטרס לסייע בחינוך השוק. ברקת הסכים והוסיף כי לעיתים מי שחוסך גרוש מפסיד לירה.
נושא אחר שהועלה על ידי הסוכנים הוא עלויות המסלקה הגבוהות שמושתות על הסוכנים. הסוכנים שאלו מדוע לא לאפשר לחברות נוספות להתחרות בה, וברקת השיב כי ברשות פועלים על מנת לשכלל את המסלקה, אך ציין כי מדובר בשיקולים של מודל עסקי והוסיף כי הרשות תבחן את נושא העלויות של המסלקה.

ברקת: בשבוע הבא נציג פוליסת תאונות אישיות חדשה

סוכנת ביטוח הציגה בפני ברקת את הקושי הגדול להתמודד עם הנפח העצום של הביורוקרטיה הנדרשת, והלינה על כך שעל כל שינוי קטן בפוליסה צריך למלא הררי טפסים, להוציא דוחות הר ביטוח, מסלקה וכיו"ב. ברקת השיב: "אני לא אוהב ביורוקרטיה. אני מאוד מקווה שעם התפתחות הדיגיטציה הדברים ישתפרו. יש דברים שצריך לבדוק – מה מגיע בפועל ללקוח ומה באמת הוא קורא מתוך המסמכים. אני לא אוהב הצגות, וצריך לחשוב על זה.
בשלב זה הוסיף ברקת, כי ברשות עובדים על רפורמה בתחום פוליסות תאונות אישיות: "בשבוע הבא נציג טיוטה. הפוליסה תכלול כיסויים אחרים, טובים יותר. זו תהיה רפורמה משמעותית. גם ה-א.כ.ע. ישתנה. נייצר מוצרים הרבה יותר טובים".
ברקת הוסיף, כי ברשות פועלים כדי לעזור לצעירים לשפר את החיסכון הפנסיוני במעגל החיים, וציין כי נעשית עבודה בנושא מול רשות המסים.
ברקת: "השאלה שאנחנו שואלים את עצמנו – האם מוצר הביטוח חייב להיות מיועץ. לא תמיד לקוחות בוחרים במוצר המיועץ, כי יש לו עלויות נוספות".
סוכן ביטוח פנה לברקת ואמר: "חייבים להפסיק את המשווקים שפועלים ללא רישיון. חברות הביטוח לא עומדות בכללים ולא שולחות לנו את כל המידעים שמגיעים לנו". ברקת: "אנחנו נלחמים בפרקטיקות מכירה לא חוקיות. אנחנו רוצים לייעל את התחרות שמועילה לשוק".

הכל היה מושלם בעולם הישן?

סוכן אחר הלין על הקושי בהתמודדות מול משווקים ישירים, שרואים רק את המכירות לנגד עיניהם. ברקת השיב כי אי אפשר לאסור על יצרן לשווק את מרכולתו, אך הוסיף: "האם הכל היה מושלם בעולם הישן? לא. היו בעיות קשות. אם היום יש תחרות עזה מדי, התפקיד שלנו הוא לאזן אותה. אני מביא בשורה אחרת, ומסתכל על האיכות של המוצר".
ברקת פנה לסוכנים בנימה אישית ואמר: "ברגע שהסוכנים ילכו יחד עם הלקוח, הרגולטור יהיה בצד שלכם. אני רוצה לוודא שהסוכנים הצעירים יוכלו להיכנס בכבוד לענף. ברור לי שאי אפשר להתבסס רק על הלקוח מבחינת התגמול. לכן משלבים".
בשלב זה שוב התעורר דיון סוער על האם האובייקטיביות של סוכן הביטוח אינה מלאה במודל הנוכחי. ברקת השיב: "כולנו בני אדם ומגיבים לתמריצים. במישור הזה אנחנו פועלים ומאמינים שאפשר ליצור אובייקטיביות מלאה".

 

 

 

 



כתיבת תגובה