שוק הקבלנים יגדל בכ-50% עד 2030, אך אין לצפות ששוק ביטוח הקבלנים יתרכך בשנים הקרובות / איציק סימון

שוק הקבלנים יגדל בכ-50% עד 2030, אך אין לצפות ששוק ביטוח הקבלנים יתרכך בשנים הקרובות / איציק סימון

חברות הביטוח צריכות להבין ולהפנים שבנייה ירוקה היא הכרחית ולכן יהיה עליהן למצוא דרך להעניק כיסוי ביטוחי גם לשיטות חדשות שייושמו בבנייה כזו - בין אם על ידי ביטוח משותף ואקססים מתאימים ובין אם על ידי ביטוח לא קונבנציונלי – Loss Limit, Captive. רשמים מתוך כנס בנושא ביטוח וניהול סיכונים בענף הקבלנים שנערך לאחרונה בלונדון

בעשור האחרון סבלו המבטחים משוק רך מאוד ומתחרותיות גבוהה, ורק כעת מתחילים לראות חיתום במיונים סבירים

איציק סימון, מנכ"ל ובעלים בסוכנות איציק סימון

שמתכתבים עם הסיכון המבוטח. זו תמונת המצב בקרב חתמי הביטוח בלונדון, כפי שעלתה בכנס שערך ארגון Commercial Risk, שעמד בסימן ניהול סיכונים בענף הקבלנים.

בכנס הוצגו נושאים חשובים על ידי נציגים בכירים מחברות הביטוח המובילות בעולם בתחום וביניהן:  Swiss Re, SCOR,  Zurich, QBE וארגונים שונים המלווים את ענף הקבלנים, כמו Sedgwick, Fenchurch Law, LEG,  KPMGועוד.

הכנס התקיים ב-18-19 במאי, בסיטי של לונדון, ונהרו אליו מאות משתתפים, בהם מבטחים, ברוקרים, יועצים, מנהלי סיכונים של קבלנים ואנשי תעשייה שהגיעו מארה"ב ואירופה וביניהם גם צוות מקצועי מסוכנות הביטוח איציק סימון. המטרה הייתה להחליף מידע בנושא ניהול סיכונים בענף הבנייה – היערכות לעולם החדשPlanning for the new world.

כיום מבינים מנהלי סיכונים שבעשור הקרוב כמות הפרויקטים צפויה לעלות באופן ניכר, והתחזיות צופות שעד 2030 יגדל שוק הקבלנים בכ-50%(!).

נציגת סוויס רי אמרה בכנס כי אין לצפות ששוק ביטוחי הקבלנים יגדל רק מגידול בפרמיה וכי  ככל הנראה מודל ה-ESG  (ראשי תיבות של  Environmental, Social and corporate : Governance, ובעברית: אחריות סביבתית, חברתית ותאגידית) יהווה אחד המנועים העיקריים לגידול. לכן, לדעתה, השוק צריך לעבור מגישה של תחרותיות (Competition) לגישה של שיתוף פעולה (Collaboration) כדי להתאים את הקיבולת ואת היכולת של שוק הביטוח לבטח מגה פרויקטים לאומיים או רב לאומיים שהממשלות יתניעו בעשור הקרוב.

גנית מיכאלי, מנהלת תחום עסקים מורכבים בסוכנות

יחס התביעות

על פי דוח של IMIA (גוף בינלאומי לביטוח קבלנים) שהוצג בכנס, יחס התביעות של פרויקטים שבוטחו בשנים 2015-2016 עומד על 65% וצפוי להתדרדר עוד, בעיקר מכיוון שביטוחי עבודות הם בעלי "זנב ארוך" (המספר נראה סביר, אולם הוא איננו כולל את מרכיב ההוצאות ואת תוצרי "הזנב הארוך" כאמור).

יש סבירות גדולה שלנוכח שינויי האקלים, הסיכון ישתנה באופן מהיר מאוד, ואנחנו נראה החמרה של האירועים הן מבחינת התדירות (frequency) והן מבחינת החומרה (Severity).

הסתגלות ענף הביטוח לחיתום שיטות הבנייה החדשניות

בכנס דובר רבות על המחויבות להפחתת פליטות ועל הצורך המחייב לבנייה בשיטות חדשות שיענו על דרישה זו. המשמעות היא הכרח של מבטחים להיצמד לתוכניות של האיחוד האירופי בעניין הפחתת פליטות חומרים מזהמים בעשורים הקרובים. לפי דוח של האו"ם, 38% מהזיהום הגלובלי מגיע מתחום הבנייה. נציגת KPMG התייחסה בעיקר לבריטניה וארה"ב וציינה שכדי להגיע ליחס פליטות מזהים של 1.5 בין המצב הקיים לבין התקן האירופי (שהוא לא מצוין, אך טוב יותר מ-2) יש לקצץ את השימוש במזהמים בכ-7%-10% בכל שנה, כמו גם להגיע למצב של התאמת הדיור למגמה זו.

כדי להגיע ליעדים אלו, גם ענף הקבלנים חייב להתאים את שיטות הבנייה, והשימוש בחומרים לבנייה, לתקנים "ירוקים", דבר שמוביל בהכרח לבנייה בשיטות חדשות (וביתר שאת בעתיד), וכידוע שיטות חדשות נתקלות בקושי חיתומי.

נראה כי למשתתפי הכנס ברור שהעולם הולך למקומות של חדשנות וטכנולוגיות מתקדמות. לפיכך, חברות הביטוח צריכות להבין ולהפנים שבנייה ירוקה וטכנולוגיות בנייה חדשניות  הן הכרחיות ויהיה עליהן להיערך לעולם החדש ולמצוא את הדרך להעניק כיסוי ביטוחי לבנייה זו, בין אם על ידי ביטוח משותף ואקססים מתאימים ובין אם על ידי ביטוח לא קונבנציונלי – Loss Limit, Captive ועוד.

 

 


הכותב הוא מנכ"ל ובעלים של סוכנות איציק סימון

 

 

 

 



כתיבת תגובה