לשכת סוכני הביטוח עתרה לבג"ץ: דורשת למנוע את כניסת ההוראות המגבילות שיווק ביטוח לאזרחים ותיקים

לשכת סוכני הביטוח עתרה לבג"ץ: דורשת למנוע את כניסת ההוראות המגבילות שיווק ביטוח לאזרחים ותיקים

אייזיק: מדובר בהחלטה מפלה ופגומה, תוך יצירת תקדים מסוכן תחת הנחה פוגענית וכוללנית לגבי כושרם השכלי או כושר קבלת החלטות של כל מי שעבר את גיל ה-67. בני 67 ומעלה יכולים להיות מנהלי מחלקות בבתי חולים – אבל לתפיסתו של הממונה פעולת רכישת ביטוח דירה הינה נשגבת מיכולתם השכלית

שלמה אייזיק

לשכת סוכני הביטוח והסתדרות הגמלאים הגישו לפני זמן קצר עתירה לבג"ץ כנגד הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, במטרה למנוע את כניסתן לתוקף מחר (ד') של הוראות חדשות מצד הממונה שעתידות לפגוע באוכלוסיית האזרחים הוותיקים (67+) ולהגביל את יכולתם לרכוש ביטוח.

החוזר החדש שהוציא הממונה ואמור להיכנס לתוקף מחר, משנה את אופן צירופן לפוליסות של אזרחים ותיקים, תוך כדי שהוא קובע הגבלות על אותם אזרחים ותיקים בהליך ההצטרפות.

שלמה אייזיק, נשיא לשכת סוכני הביטוח בישראל מסר: "מדובר בהחלטה מפלה ופגומה, תוך יצירת תקדים מסוכן תחת הנחה פוגענית וכוללנית לגבי כושרם השכלי או כושר קבלת החלטות של כל מי שעבר את גיל ה-67.  נזכיר, אנשים בני 67 ומעלה יכולים להיות מנהלי מחלקות בבתי חולים ולהחליט החלטות הרות גורל לבריאותם וחייהם של מטופלים רבים, עשויים להיות שופטים (לרבות שופטי בית משפט עליון) – אבל לתפיסתו של הממונה, פעולת רכישת ביטוח דירה הינה נשגבת מיכולתם השכלית וכושר קבלת ההחלטות שלהם ולכן, הם צריכים את הליווי של בנם בן ה-18 כדי לעשות זאת או כל "בוגר אחראי" אחר. מדובר בהפליה גסה וחסרת תקדים של אוכלוסייה על רקע גילה מצד רשות מנהלתית, המפלה באופן בוטה זכויות יסוד של כל מי שמלאו לו 67 שנים, בניגוד גמור לפסקת ההגבלה שבחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו".

יש לציין כי עם הפצת הוראות טיוטת החוזר פנתה הלשכה לעוסקים בתחום הזקנה, ביניהם גרונטולוגים ומומחים נוספים בתחום, במטרה ללמוד את תפיסת מדע הזקנה ביחס להוראות הממונה. העותרת נוכחה לגלות כי לשיטת הגרנטולוגים, בהיתמך על מדע הזקנה, ההוראה שבחוזר עושה עוול גדול לאוכלוסיית האזרחים הוותיקים באפלייתם על רקע גיל, במיוחד כאשר הן מבוססות על דעה קדומה כנגד אדם, הנובעת מגילו של אותו אדם. לא בכדי המונח Ageism אותו טבע הגרונטולוג רוברט באטלר, נסמך על משקל מילים אחרות המבטאות אפליה, כגון Racism.

במסגרת העתירה מצוינות גם ההמלצות (הנ"ל) שהעבירה לשכת סוכני הביטוח לממונה לצורך תיקון העיוות הפוגעני בחוזר שהוציא – מהן הוא התעלם עד כה:

1. לבחון מחדש הגדרת "הגיל השלישי" – כך שהוראות החוזר יחולו על אוכלוסיית האזרחים הוותיקים שגילם 75 ומעלה (במקום 67 ומעלה) נוכח העובדה כי ככל ויש רצון להגן על אוכלוסייה מבוגרת הרי שבהתאם למדע הזקנה יש לבצע הבחנה ברורה ובהתייחס לאוכלוסייה המוגדרת "זקנה" בת ימינו.

2. לבחון מחדש מיקוד ההוראות הרלוונטיות לאוכלוסיית האזרחים הוותיקים – יצירת הבחנה בין צירוף לביטוח הנעשה דרך שיחת טלפון לבין צירוף לביטוח הנעשה דרך קיום שיחה פרונטלית.

3. יצירת הבחנה בין אזרח ותיק שהוא מבוטח קיים אצל בעל רישיון (כלומר כבר מכיר את סוכן הביטוח שלו) לבין מי שהוא מבוטח חדש אצל בעל רישיון.

4. החרגה של הוראות החוזר החלות הן על ביטוח רכב והן על ביטוח דירה נוכח חשיבות הנגשת מוצרים אלו וזמינותם לכלל האוכלוסיות.

5. לעדכן את ההכשרה הנדרשת מבעלי רישיון ונציגים מטעמם בכל הנוגע למתן שירות לאוכלוסיית האזרחים הוותיקים כך שזו תעשה כחלק אינטגרלי במסגרת הליך הנפקת רישיון לבעל הרישיון וככל ויש מי שעבר הדרכה בתחום הרלוונטי שאז יהיה פטור.

בלשכה מדגישים כי מועד הגשתה של העתירה בעיתוי זה – יום לפני כניסת החוזר המתוקן לתוקף, הינה תוצר של עיכובים וגרירת רגליים של הממונה במתן תשובה להערות החוזרות שנתנה לשכת סוכני הביטוח הן בכתב והן בשיחות ופגישות ממושכות שנערכו בין נציגי הלשכה לצוותי רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון במשך חודשים מאז פרסומה לראשונה של טיוטת החוזר ועד סמוך לפני הגשת העתירה. "לנגד עינינו גם עומדות האפשרויות הפסולות להרחבת המגבלה, לתחומים נוספים ושירותים נוספים אשר עשויים לפגוע באוכלוסייה המבוגרת בכל הקשור להטלת מגבלות על שיקול דעתם בבחירותיהם החופשיות", נמסר מהלשכה.

סיקור מיוחד: מאבק הלשכה בחוזר צירוף אזרחים ותיקים  בני 67+



כתיבת תגובה