לקראת ביטול הגבלות הקורונה בסין, בעולם הביטוח חוששים מהתפרצות מגפה עולמית / מרינה פובולוצקי

לקראת ביטול הגבלות הקורונה בסין, בעולם הביטוח חוששים מהתפרצות מגפה עולמית / מרינה פובולוצקי

ארז גרטי, ד"ר לאימונולוגיה: התקווה שלנו היא שהווריאנט החדש, אם וכאשר יגיע אלינו, לא יהיה חמקן, כך שההגנה מהחיסון תחזיק, וגם שלא יהיה אלים יותר

עולם הביטוח עוקב בחשש אחר ההתפתחויות האחרונות של התפרצות וירוס הקורונה בסין. ממשלת יפן הודיעה היום על חובה להציג תוצאות בדיקת PCR שלילית לכל הנכנסים מסין. מדענים בעולם חוששים כי העלייה החדה במספר החולים בסין עלולה לגרום להפצת מוטציה חדשה של הנגיף בעולם.

בענף הביטוח חוששים מההשפעות הבאות:

  1. מוטציה חדשה שתיווצר תהיה אלימה יותר מקודמותיה.
  2. הטלת מגבלות מחודשת על עולם התעופה, כפי שכבר נעשה בהודו.
  3. פגיעה כלכלית כתוצאה מעלייה בתחלואה והטלת סגרים.

בתחילת דצמבר, ממשלת סין הודיעה על ביטול כמה מההגבלות הנוקשות יותר שהטילה המדינה על תושביה במסגרת המאבק בנגיף הקורונה. כך, החל מה-8 בינואר תבוטל חובת הסגר על תיירים זרים שנכנסים לתחומי סין והגבולות הסגורים ייפתחו למבקרים לצורכי עבודה, לימודים או תיירות. הרקע לביטול ההגבלות הן ההפגנות החריגות שהחלו בנובמבר במדינה הדיקטטורית, של אזרחים שמחו נגד מדיניות "0 הדבקה" בה נקט המשטר, במהלכן אף נשמעו קריאות יוצאות דופן שדרשו מהמנהיג להתפטר.

פתיחת הגבולות מתרחשת חרף הדיווחים שדלפו ממסמכים סודיים בסין, מהם עולה, לכאורה, כי בעשרים הימים הראשונים של דצמבר נדבקו 250 מיליון סינים, וש-37 מיליון מהם נדבקו ביממה בודדת. בשעה שהניחושים פורחים באוויר, סין הרשמית הפסיקה לדווח כליל.

בהודו, שכנתה של סין, מודאגים מאוד מהמצב המחמיר בסין, וכדי למנוע זליגה של הנגיף אליהם אישרו שם חיסוני בוסטר בתרסיס, חיסונים שיעילותם עוד לא לגמרי ברורה. הרשויות בהודו גם ממליצות לציבור לחזור ולעטות מסכות ולשמור על ריחוק, והן החלו לבצע בדיקות מדגמיות של חלק מהתיירים המגיעים למדינה. החשש העיקרי בהודו וגם בעולם הוא שההדבקה הנרחבת בסין תהייה כר פורה להתפתחות וריאנטים חדשים.

נכון לעכשיו, וככל שאפשר לבטוח בדיווחים מסין, ההתפרצות לא נובעת מווריאנטים חדשים לקורונה אלא מדובר בווריאנט האומיקרון שמוכר לכולנו היטב, אליו רוב אוכלוסיית ישראל נחשפה דרך הדבקה או חיסון.

ד"ר ארז גרטי צילום ענבל מרמרי

לדברי ד"ר ארז גרטי, אימונולוג ממכון דוידסון לחינוך מדעי בשיחה עם פוליסה, המספרים שמגיעים מסין הם הגיוניים ומזכירים את גלי הקורונה שהיו בארץ בחורף אשתקד –"בשל מדיניות אפס הדבקה בסין תושבים רבים לא נדבקו בנגיף ולמערכת החיסון שלהם לא הייתה הזדמנות ללמוד אותו. רוב הסינים קיבלו חיסון בפיתוח מקומי שנחשב לפחות מוצלח ויעילותו לא ברורה. השילוב של אוכלוסייה עם חיסוניות נאיבית יחד עם וירוס מאוד מדבק יוצרים את הסערה המושלמת, כפי שאנחנו שומעים עליה כעת בסין".

גרטי מציין עוד, כי החשש העיקרי מהדבקה נובע מהעובדה כי ככל שיש יותר אנשים שחולים בווירוס, כך עולה הסיכון להופעה של ווריאנטים – כלומר, היווצרות וריאנט היא פועל יוצא של הדבקה המונית. כך, לפי הנתונים המגיעים מסין, ההיווצרות של וריאנט היא כמעט בלתי נמנעת – "התקווה שלנו היא שהווריאנט החדש, אם וכאשר יגיע אלינו, לא יהיה חמקן, כך שההגנה מהחיסון תחזיק, וגם שלא יהיה אלים יותר".

מומחים מסבירים, כי חשוב לזכור כי וריאנטים של וירוסים נוצרים כל הזמן. כמו שלמדנו לחיות לצידה של השפעת – באופן דומה למדנו לחיות לצד הקורונה. בעוד שהסגרים הראשונים היו בעיקר בגלל חוסר ידע על הווירוס בשילוב עומס לא סביר שנוצר על מערכת הבריאות, כיום, בזכות הידע הרב שנצבר, אין סבירות גבוהה כי העולם יחזור למתכונת של סגרים והגבלות.

בנוסף, מדענים וחוקרים בתחום הקורונה בישראל תמימי דעים כי כעת בישראל ישנו גל קטן של קורונה שנובע בעיקר מווריאנט חדש. אולם כבר 3-4 חודשים שבישראל יש מספר מתון של נדבקים חדשים, בעיקר מהסיבה שרמת הנוגדנים של האוכלוסייה יורדת. עם זאת, הקהילה המדענית אופטימית, שכן למרות כמות הנדבקים ולמרות שיש וריאנטים חדשים – עדיין לא התפתח בישראל גל קורונה של ממש, כמו שהיה לדוגמה ביולי השנה. נתוני הקורונה אומנם לא נמצאים בירידה ברורה, אבל מחזקים את המגמה שלא ממשיך להתפתח גל.



כתיבת תגובה