רעידת האדמה שאחרי רעידת האדמה

רעידת האדמה שאחרי רעידת האדמה

בעלי דירות רבים שרכשו ביטוח יגלו יום אחרי רעידת האדמה שסכום הביטוח הוא לא יותר מ-1/3 מערך הדירה, והביטוח לא מכסה את הנזק. אורי אומיד, לשעבר מנכ"ל שלמה ביטוח וכיום המייסד והבעלים של חברת הביטוח אופק, סוקר את הבעיות של הענף בתחום ביטוח רעידת אדמה

"סוכני הביטוח וחברות הביטוח לא עושים את העבודה שלהם. איך ייתכן שסוכן ביטוח לא משקף ללקוח שלו את הפער בין סכום הביטוח בביטוח הדירה שלו לשווי השוק של הדירה שלו?" – כך תוהה אורי אומיד, לשעבר מנכ"ל שלמה ביטוח וכיום המייסד והבעלים של חברת הביטוח אופק שבימים אלו מנהלת הליך רישוי מול רשות שוק ההון.

"סוכן הביטוח הוא מנהל הסיכונים של המשפחה שבחרה בו", מזכיר אומיד ומוסיף: "גם ענף הביטוח לא ייצא נשכר, הרי באירוע רעידת אדמה שלבטח יתרחש נזכור כולנו שחברות הביטוח מפרסמות ערב ערב את ביטוח הרכב, ומשכנעות את המבוטחים בנחיצות המוצר שלהן אבל לא מקדמות את ביטוח רעידת האדמה".

בשיחה עם פוליסה מתאר אומיד את התרחיש שהוא מגדיר כ"רעידת האדמה שאחרי רעידת האדמה", ומחלק את האוכלוסייה הישראלית לשתי קבוצות עיקריות:

  1. אוכלוסייה המתגוררת בבתים ישנים, שרובם אינם מבוטחים כלל בביטוח רעידת אדמה. דירות אלה, מעריך אומיד, יהרסו ברובן ו/או יוכרזו כמבנים מסוכנים ולא ניתן יהיה לגור בהן. "עשרות אלפי משפחות יעמדו מול משרדי הממשלה והכנסת וידרשו פתרון", אומר אומיד. לדבריו, הפתרון היחיד הנראה לעין הוא סוג של ביטוח חובה בסיסי שיתבסס על שיתוף פעולה של הרשויות וענף הביטוח – "אבל לצערי זה לא נראה באופק. די לקרוא את דוח מבקר המדינה בנושא כדי להבין את חוסר המוכנות של קרוב למחצית מבעלי הבתים בישראל הנמנים על האוכלוסייה נטולת כיסוי כלל".
  2. בעלי דירות חדשות, המתאפיינים בחתך סוציו-אקונומי גבוה יותר, שרכשו ביטוח, אבל יגלו שסכום הביטוח הוא לא יותר מ-1/3 מערך הדירה. עשרות אלפי בעלי דירות, ששווי כל אחת מהן הוא שניים עד ארבעה מיליון שקל, יגלו שהביטוח שלהם לא מכסה את הנזק. אותם מבוטחים, מעריך אומיד, יפנו לחברת הביטוח ולסוכן ויתלוננו על כך שלא התריעו בפניהם על תת ביטוח.

מצוקת הדיור בישראל והמחסור בדירות, יחד עם עליית המחירים הנוספת שתתרחש לאחר אסון מסוג זה יגדילו עוד יותר את הפער בין הכיסוי הנדרש לבין הכיסוי הקיים, אומר אומיד, ומוסיף כי אחד הדברים הראשונים שאופק בראשותו תעשה זה לשקף לסוכן וללקוח את הפער הזה. "זו אחת הבעיות העיקריות של עולם הביטוח, אפילו, הייתי אומר, הבעיה הכי קשה. ענף הביטוח הצליח לגשר על רוב הפערים בין הנדרש למצוי. אך ברעידת אדמה – אנחנו לא מצליחים, וחבל. אי אפשר יהיה להגיד שלא ידענו".

לדבריו, השימוש בכיסוי רעידת אדמה בביטוח יאפשר מעורבות של מימון בין-לאומי בשיקום ההריסות באמצעות מבטחי המשנה: "בהעדר מעורבות שלהם תאלץ מדינת ישראל לטפל בשיקום ההרס לכשיתרחש, כשכולו ממומן על המשק הלאומי ואם נדרשנו לקריאת אזהרה הנה קיבלנו אותה באירוע בטורקיה", מסכם אומיד.



כתיבת תגובה