גל זיופי חתימות מבוטחים נמשך בענף

גל זיופי חתימות מבוטחים נמשך בענף

סוכנות הביטוח ורדה לבקוביץ ותמר אביזמר חושפות שרשרת ניסיונות הונאה שהפעילו בעלי רישיון סוכן כנגדן וכנגד המבוטחים שלהן. ורדה לבקוביץ: אם לא הייתי שמה לב, הייתי מאבדת את התיק הזה. מרשות שוק ההון לא התקבלה התייחסות

תופעת התחזות בעלי רישיון סוכן לסוכני ביטוח אחרים בניסיון לגנוב לקוחות ממשיכה להתקיים וביתר שאת, מבלי שאף גורם רשמי יתייחס לכך, הן במילים והן במעשים. מדובר ברמייה שגובלת בדין הפלילי, של זיוף חתימות והתחזות של ממש, הן של הסוכן והן של המבוטח. סוכן שלא שם לב בזמן אמת עלול לגלות ביום בהיר כי מבוטח שלו עבר תהליך מינוי סוכן, ומבוטח עלול לגלות לפתע כי חלק מהכיסויים שלו עברו לטיפול של סוכן שאינו מכיר, ושכפי הנראה אף לא מנוהלים כראוי.

התופעה נחשפה לראשונה בעיתון פוליסה בפברואר 2023. לאחרונה מדווחים סוכני ביטוח כי התופעה הולכת ומתרחבת, ומספר סוכנות ביטוח מנסות להחזיר מלחמה. סוכנות הביטוח ורדה לבקוביץ ותמר אביזמר חושפות כי אין זו הפעם הראשונה בה נתקלו באופן אישי במקרי מרמה וזיוף מסמכים שאלמלא ערנותן היו עלולים להסתיים באסון עבור המבוטחים שלהם.

לבקוביץ מספרת כי קיבלה מחברת ביטוח הודעה בשם "מיידעים לסוכן חוזר לצירוף לביטוח" ממנו הבינה כי המבוטח שלה חתם לסוכן אחר על אישור לבדיקת תיק. לבקוביץ פנתה ללקוח במטרה לשמר אותו ולבדוק האם הייתה בעיה בשירות. "הלקוח השיב כי לא חתם על שום דבר וביקש ממני להראות לו את המסמך". בשלב זה לבקוביץ מבקשת להדגיש כי אינה רשאית לקבל מחברת הביטוח מסמכים שנחתמו על ידי סוכנים אחרים ולפיכך אין באפשרותה לדעת את זהות הסוכן שגרם לה לעוול.

לבקוביץ מספרת שפנתה לחברת הביטוח וביקשה שישלחו למבוטח את המסמך עליו כביכול חתם. "ואז הופתענו לגלות שמופיעה עליו חתימה מזויפת של המבוטח. זו עבירה פלילית. בנוסף, על המסמך מופיעים פרטי הקשר ומספר הרישיון של הסוכן החדש, אבל כשמתקשרים אין אפשרות להשיג אותו בטלפון. זה מנוגד להוראות של הפיקוח. מדובר פה בשימוש בחתימה דיגיטלית ללא ידיעת המבוטח, ולא ברור מאיפה השיג את החתימה הזו. כשמסמך חתום כזה מגיע לחברת ביטוח, החברה מודיעה לי, אבל אין לה דרך לדעת שהחתימה לא חוקית. אם לא הייתי שמה לב הייתי מאבדת את התיק הזה".

תמר אביזמר: התקשרו למבוטח שלי והמציאו שעזבתי את התחום

סוכנת הביטוח תמר אביזמר מספרת כי מבוטח שלה נפל קורבן לניסיון רמייה בתקופה בה נשקפה סכנה לחייו, עת עבר שני צנתורים. "מוקדנית מטעם סוכן (א) יצרה קשר עם משפחה שמבוטחת אצלי והציעה להם להוזיל עלויות ביטוח. עד כאן לגיטימי", אומרת אביזמר. "הלקוח שלי השיב כי יש לו סוכנת ביטוח מצוינת, החל מ-2014. המוקדנית, שהכירה אותי וידעה עלי פרטים, השיבה לו שבגלל שאני עוסקת בהמון עיסוקים – משדרת ברדיו וחברה בלשכת סוכני הביטוח, החלטתי לעזוב את עיסוקי כסוכנת והמוקדנית מחליפה אותי. הלקוח הסכים וחתם על מסמכי ביטול. ביררתי עם הלקוח וחשכו עיניי למשמע השקר והרמייה. הלקוח מיד ביטל הכל".

מאוחר יותר אביזמר שוחחה עם הסוכן שמעסיק את המוקדנית וציינה, כי "זה התנצל בשם העובדת שבינתיים פוטרה. אך בזמן שכל זה קרה הלקוח שלי עבר שני צנתורים. לשמחתי הוא קיבל פיצוי וטיפול והפוליסות חזרו למקומן בשלום".

ברגע האחרון: ילדיו של מבוטח מבוגר הצליחו למנוע פדיון פנסיה

לפוליסה הגיע סיפורו של סוכן ביטוח שביקש להישאר בעילום שם וזאת, בצל החשש כי בעלי רישיון שמסוגלים לפעול בעורמה הם לא פחות מעבריינים – "אני לא יודע למה עוד אנשים כאלה מסוגלים".

הסוכן מספר כי יום אחד התקשרו למבוטח שלו ממוקד כלשהו לצורך בדיקת כספי פנסיה אבודים והציעו לערוך בדיקה ולטפל בפדיון מול חברות הביטוח השונות ולבדוק ביטוחים כפולים.

"מדובר במבוטח מבוגר שחתם להם על מסמכים לפיהם הוא מאשר את הבדיקה. הוא שלח לבקשתם צילום תעודת זהות וייפוי כוח". הסוכן מספר כי אחרי כמה דקות המבוטח הרגיש שמשהו לא בסדר וששגה, והתקשר אליו בוכה שהוא לא יודע מה לעשות, שהוא לא מכיר את החברה שפנתה אליו וחושש כי מסרה פרטים אישיים. גם הילדים שלו התקשרו וביקשו לעצור את תהליך הבדיקה".

המבוטח וילדיה פנו לחברה וביקשו לעצור את התהליך, אך נענו כי בקשות פדיון פיצויים וקצבה כבר נשלחו ודרשו מהם לשלם שכר טרחה בגובה של 3,000 שקל. "עזרתי להם לאתר את הפנסיות של האם והדרכתי אותם לאן להתקשר כדי לעצור כל הטיפול. כל שבוע יש מקרה כזה – זה ג'ונגל של מוקדנים שמטלפנים, מתחזים ומבטלים פוליסות טובות ועושים נזקים".

מרשות שוק ההון לא התקבלה התייחסות.



כתיבת תגובה