משטרת ישראל שינתה את פעילות יחידת אתגר – וגניבות הרכב זינקו בעשרות אחוזים

משטרת ישראל שינתה את פעילות יחידת אתגר – וגניבות הרכב זינקו בעשרות אחוזים

בשנים 2017-2018 החליט המפכ"ל להסיט את הייעוד של יחידת אתגר ממאבק בגנבי רכב למאבק בכלי נשק בלתי חוקיים. התוצאה: גידול חד בגניבות רכב שהיה אחת הסיבות המרכזיות להפסדים הקשים של חברות הביטוח בתחום הרכב ובהמשך - לעליית תעריפי הביטוח. המשטרה בתגובה: בהתחשב בצו השעה, ועל פי החלטת מפכ"ל, נדרשה היחידה לתעל את יכולותיה המבצעיות גם לטיפול בעבירות ייצור וסחר באמצעי לחימה בלתי חוקיים

אחת התופעות המשפיעות ביותר בענף הביטוח בחודשים האחרונים ואף בשנה האחרונה – היא עליית תעריפי ביטוח הרכב. מדובר בתופעה שמשפיעה על כל נהג בישראל, ועל כל סוכני הביטוח וגם על החברות, ובשל כך היא נידונה בהרחבה בוועדת הכלכלה של הכנסת בשבוע שעבר.

אחת הסיבות המרכזיות לעליית תעריפי הביטוח היא הזינוק במספר גניבות הרכב. כעת מתברר כי אחת הסיבות לגידול החד במספר גניבות הרכב הוא החלטת המפכ"ל הקודם רוני אלשיך להסיט את פעילות אתגר – היחידה הייעודית במשטרת ישראל למניעת גניבות רכב למלחמה, לטיפול בתופעת הנשק במגזר הערבי.

מדובר על החלטה שהתקבלה סביב השנים 2017-2018, ככל הנראה על בסיס נתונים של המשטרה שנחשפו בפוליסה, שהעידו על ירידה בגניבות כלי רכב ב-2016 והשנים שקדמו לה.

על רקע שינוי הייעוד של היחידה, החליטו חברות הביטוח להפסיק את המימון של חברות הביטוח ליחידה ואכן ב-2019 הופסק המימון.

ההחלטה על הקמת היחידה התקבלה לראשונה ב-1998, עקב הגידול במספר הגנבות ובניסיון לגבש פתרון לבעיה. עד אותה שנה טיפלה המשטרה בתופעת הגנבות בכל אחד מהמחוזות בנפרד. על פי דוח מבקר המדינה משנת 2014, בעקבות כמה וכמה קיצוצים שבוצעו בתקציביה של המשטרה ובעקבות הקטנת היקף גנבות כלי הרכב מכ-45 אלף לשנה לכ-30 אלף בשנה, החליטה המשטרה באמצע שנת 2004 על פירוק היחידה והחזרת האחריות לטיפול בנושא למחוזות.

בשנת 2005, לאחר פירוק היחידה, נגנבו בישראל כ-36 אלף כלי רכב. בעקבות גידול ניכר זה במספר הגנבות (כ-20%) החליטו השר לביטחון הפנים דאז והמפקח הכללי של המשטרה דאז להקים מחדש את אתג"ר, על מנת לאפשר טיפול אפקטיבי בתופעת הגנבות.

כדי לפתור את בעיית התקציב הנדרש למימון הקמתה ופעילותה של אתגר, החליטה הממשלה בנובמבר 2005 להתיר למשרד לביטחון הפנים לקבל תרומה מאיגוד חברות הביטוח ומהארגון הישראלי של החברות להשכרת רכב לנהיגה עצמית, בשיעור של 40% מעלות הקמתה והפעלתה של היחידה. עם הפעלת אתגר מחדש ועד שנת 2013 צומצם היקף הגנבות הארצי לכ-18,000 כלי רכב בשנה (קיטון של כ-50%).

נכון ל-2014, אתגר מונה כ-80 שוטרים וכפופה מהבחינה הפיקודית והמקצועית ליחידת להב 433 שבאגף החקירות והמודיעין במשטרה. תקציבה השנתי של היחידה עמד אז על כ-28 מיליון שקל.

כאמור, בשנים 2017-2018 הסיטה היחידה את פעילותה לטיפול גם בעבירות ייצור וסחר באמצעי לחימה בלתי חוקיים. באופן שאינו מפתיע – מספר גניבות הרכב חזר לגדול.

על פי נתוני המשטרה, שעובדו על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ) לקראת הדיון בוועדת הכלכלה בשבוע שעבר, החל מהרבעון השני של 2020 החל מספר גניבות הרכב לצמוח בעקביות, וגדל ב-50% עד לשנת 2023.

לא מן הנמנע שהיו גורמים נוספים לעלייה בגניבות, בהם הקושי העולמי באספקת כלי רכב וחלפים, ההתפרצות הכלכלית של 2021 לאחר הקורונה, עליית מחירי החלפים ועוד, אולם לא ניתן להתעלם מההשלכות של צמצום המלחמה בגניבות על ידי המשטרה.

הגידול בגניבות הביא את חברות הביטוח להגדיל את תגמולי הביטוח על גניבות מכ-250 מיליון שקל ב-2020 ליותר מ-700 מיליון שקל ב-2022 – גידול של קרוב לפי שלושה. הנתונים הוצגו על ידי אוהד מעודי, סגן בכיר לממונה על רשות שוק ההון בדיון בוועדת הכלכלה. באותה תקופה עלו תעריפי ביטוח הרכב הממוצעים ב-25% (נתוני הלמ"ס שעובדו על ידי ה-ממ"מ).

גניבות רכב בישראל בשנים 2018-2023 מקור: ממ"מ על בסיס נתוני המשטרה

במשטרת ישראל אישרו את הדברים ומסרו בהתייחסות אליהם: "ייעודה המרכזי של יחידת אתגר היה ונותר בתחום המאבק בגניבות הרכב. יחד עם זאת, בהתחשב בצו השעה במאבק בתופעת השימוש בכלי נשק בלתי חוקיים, ועל פי החלטת מפכ"ל, נדרשה היחידה לתעל את יכולותיה המבצעיות וניסיונה בפעילות מבצעית בשטחי איו"ש ובקו התפר, גם בטיפול בעבירות ייצור וסחר באמצעי לחימה בלתי חוקיים. יחידת אתגר תמשיך לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה למיגור גניבות כלי רכב בישראל וכן בפשיעת הסחר באמצעי לחימה".

גניבות רכב בישראל בשנים 2018-2023 מקור: ממ"מ על בסיס נתוני המשטרה



כתיבת תגובה