ועדת הכלכלה קוראת לשיפור הבטיחות על מנת להוריד את תעריפי ביטוח החובה לאופנועים

ועדת הכלכלה קוראת לשיפור הבטיחות על מנת להוריד את תעריפי ביטוח החובה לאופנועים

הדיון התקיים במסגרת ועדת המשנה לקידום הבטיחות בדרכים של הכנסת בראשות ח"כ בועז טופורובסקי. בדיון נטען כי מחירי הביטוח מרקיעים מפני שאין מספיק תמריצים לרוכבים להגיע להכשרות מקצועיות, שלפי כל הגורמים בדיון יוכלו לשפר את רמת הנהיגה והבטיחות של הנהגים ובכך להפחית משמעותית את מספר הנפגעים בגוף ואת גובה פרמיית ביטוח החובה

ועדת המשנה לקידום הבטיחות בדרכים של הכנסת בראשות ח"כ בועז טופורובסקי ניהלה היום (ה') דיון לשיפור הבטיחות ברכיבה על אופנועים על מנת להוריד את תעריפי ביטוח החובה. בדיון נטען כי מחירי הביטוח מרקיעי שחקים מפני שאין מספיק תמריצים לרוכבים להגיע להכשרות מקצועיות, שלפי כל הגורמים בדיון, יוכלו לשפר את רמת הנהיגה והבטיחות של הנהגים ובכך להפחית משמעותית את מספר הנפגעים בגוף כתוצאה מתאונות.

בין הנוכחים בדיון לעניין תחום הביטוח השתתפו נציגי רשות שוק ההון, משרד התחבורה, הרלב"ד, אליעזר אלג'אם יו"ר מועדון האופנועים הישראלי, נצ"מ עמיר ג'יבלי, המשרד לביטחון לאומי וערן כהן מנכ"ל תאגיד הפול.

לפי נתוני עמותת אור ירוק, מתחילת השנה נהרגו בישראל 42 רוכבי אופנועים וקטנועים כאשר בכל שנה נהרגים בממוצע כשבעים רוכבי כלים דו-גלגליים, המהווים 20% מסך ההרוגים בתאונות דרכים".

ערן כהן מנכ"ל הפול, "במרבית הסיכון הביטוחי של הרוכבים מסובסד על ידי הנהגים ברכב הפרטי. אנחנו מבטחים כ-120 אלף פוליסות של רוכבי דו גלגלי. סדר גודל הפעילות של הסיכון הביטוחי עומד על כמיליארד שקל בשנה, מתוכם בין 300 ל-400 מיליון שקל גובים כפרמיות. יתר הפעילות מסובסדת על ידי חברות הביטוח והציבור בישראל.

"אנחנו מזהים בפעילות הביטוחית כמה קבוצות בעלות סיכון גבוה מהממוצע: הנהגים הצעירים, והנהגים שרוכבים על אופנועים עם נפח מנוע שנע בין 250 סמ"ק ל-400 סמ"ק. ככל שהנפח יותר גדול הסיכון לתאונה ולנזק גדול יותר. הביטוח צריך לשקף לנהג צעיר ולאופנוע עם סמ"ק גדול את הסיכון הביטוחי".

אליעזר אלג'אם, יו"ר מועדון האופנועים הישראלי התייחס לכשלים של המדינה בנושא ביטוח חובה לרכב דו גלגלי ותקף בחריפות את רשות שוק ההון: "בדיון בוועדת ביקורת המדינה לפני כחודש רשות שוק ההון הציגה הצגת תכלית רצינית מאוד. יש פה כשל שאף אחד לא נותן לו מענה ופתרון. כולם דיברו על מספרים, הפסדים, סיכונים, אקטואריה, חוץ מאשר לתת פתרון לרוכבים – יותר מ-50% מכלל הרוכבים לא רוכשים ביטוח חובה ואחר כך הם נופלים מעמסה על מערכת הבריאות, על המשפחות, הופכים להיות לשברי כלי. אף אחד לא שם את האצבע ומדבר על פתרון לכשל הנורא הזה של אנשים שנוסעים ללא ביטוח".

נצ"מ עמיר ג'יבלי, מהמשרד לביטחון לאומי אישר את הדברים כשציין כי מתחילת השנה נרשמו כ-20 אלף דוחות לרוכבים דו גלגליים כשאחת מהעבירות הבולטות היו היעדר רישיון נהיגה וביטוח חובה.

דיקלה רימון, מנהלת אגף הכשרה ברלב"ד התייחסה לפן הביטוחי וציינה כי יש שיתוף פעולה עם רשות שוק ההון להקלות בביטוח בתמורה למי שישתתף בהכשרה מוכרת ויצור תו תקן להכשרות בישראל – החכמה להגיד מהן ההכשרות הראויות שמקדמות בטיחות. "אני רוצה שכל ההכשרות יהיו בחובה. אבל אם כיום צריך להמליץ איפה הכי קריטי שההכשרות יהיו זה בקרב הצעירים. כיום בשוק יש הכשרות שיכולות לחשוף את הנהגים לסכנה".

ברשות שוק ההון ציינו כי על מנת להוזיל את פרמיית הביטוח יש צורך בחבילת צעדים שיביאו לפתרונות שהם מחוץ לביטוח, ובהם גם הכשרות מקצועיות, אבל ביתר שאת אכיפה וטיפול בתשתיות. "מדובר על דברים שקשורים לאכיפה, תשתיות, הכשרה ורישוי – כל הדברים האלה ברגע שיקבלו מענה אפקטיבי זה יגולגל לסוגייה הביטוחית וישליך לטובה על המחיר".

בסיכום הדיון ח"כ טופורובסקי פנה לרשות שוק ההון ולפול ואמר כי הוא מבקש מהן לגלות גמישות ולחשוב מחוץ לקופסה על מנת לראות איך אפשר לפתור את הפרדוקסים סביב הרכיבה על כלי רכב הדו גלגליים: "אם עלות הביטוח כל כך גבוהה אז יש כאן כשל שוק שצריך לפתור אותו". טופורובסקי הוסיף לסיום: "יש לכם נבחר ציבור שמוכן ללכת איתכם ולבצע צעדים שהם גם לא פופולריים".

 



כתיבת תגובה