הרפורמה בקנביס הרפואי: משרד הבריאות מעודד רופאים להנפיק מרשמים לקנביס; מנגד – הרשות החריגה אותו סופית מפוליסת התרופות הבסיסית  

הרפורמה בקנביס הרפואי: משרד הבריאות מעודד רופאים להנפיק מרשמים לקנביס; מנגד – הרשות החריגה אותו סופית מפוליסת התרופות הבסיסית  

סוף לעמימות: הנוסח הסופי של פוליסת הבריאות הסופית שאמור להיכנס לתוקף באוקטובר יכלול חריג מפורש לקנבוס בפרק התרופות * החריג אינו כולל תרופות בהם נכללים מרכיבים או נגזרות של קנבוס

במסגרת הרפורמה בקנביס רפואי שפרסם השבוע משרד הבריאות, פועל המשרד לעודד את הרופאים בישראל להנפיק מרשמים לקנביס רפואי, ומבטל את החובה שהייתה מוטלת על המשתמש לקבל רישיון מהמשרד. במשרד הבריאות מגדירים זאת כ"מעבר ממשטר רישיונות למשטר של מרשמים על ידי רופא מומחה".

בדיון שנערך בנושא בוועדת הבריאות בכנסת במאי השנה, אמר ראש חטיבת כלכלה, רגולציה וחדשנות במשרד הבריאות, רן רידניק: ״המהלך עתיד לצמצם משמעותית את הבירוקרטיה. רופא מומחה יוכל לרשום מרשם ולא יצטרך רישיון". לדבריו, "קופות החולים צריכות לייצר מערך מושכל. זו רפורמה משמעותית״. עוד שיתף רידניק כי משרד הבריאות הכשיר עד היום 400 רופאים המורשים לרשום מרשם לקנביס, אך רק 110 מתוכם פעילים".

לפוליסה נודע כי סיבה מרכזית למניעה של רופאים מלקבל אישור לרשום קנביס הוא החשש מהרחבת ציבור הלקוחות מחולי כאב לכאלה המעוניינים לקבל מרשם לקנביס רפואי ללא בעיה רפואית ממשית. הרחבה זו מביאה עימה לא פעם תופעות אלימות המאפיינות צרכני סמים, ורופאים, שרבים מהם יושבים לבדם בקליניקות, מבקשים להימנע מכך.

ראש האגף לפיקוח והסדרת מערך הקנביס במשרד הבריאות, יובל לנדשפט ציין כי המתווה כולל רק 13 מחלות קשות וייתן מענה רק ל-15% מכלל המטופלים הזכאים לשימוש בקנביס.

ד"ר ליאורה שכטר, מומחית לרפואת כאב, ראש תחום כאב בקופת חולים מאוחדת ומנהלת המרכז לטיפול בכאב ואנדומטריוזיס בהרצליה מדיקל סנטר, אמרה בשיחה עם פוליסה כי המעבר מהצורך ברישיון למרשמים הוא צעד בכיוון הנכון המעביר את הקנביס מהגדרה של ״סם מסוכן״, אלא שיש עדיין דרך לעשות: "האפשרות לכתוב מרשמים תהיה נתונה רק לאותם רופאים אשר עברו השתלמות מוכרת שתכשיר אותם לכך וכאלה נכון להיום יש מעט. יהיה צורך בהסברה לצורך הורדת ההתנגדויות ולהביא את הרופאים לכך שיסכימו לעבור את ההשתלמות כדי שיוכלו לכתוב מרשמים. נכון להיום זהו שלב שמעכב את הרפורמה המוצעת. כמו כן, המעבר מרישיונות למרשמים אינו חל על כל ההתוויות לקנביס וגם זה עלול ליצור חוסר הבנה הן בקרב הרופאים והן בקרב המטופלים הפונים".

 

הקנביס הוחרג סופית מפוליסת התרופות האחידה

 

ומנגד – רשות שוק ההון פועלת בכיוון מנוגד לחלוטין. לאחר טיוטה שפורסמה בינואר, הרשות החריגה סופית את הקנבוס מכיסוי התרופות בפוליסה הבסיסית. החריג ייכנס לתוקף עם כניסת הפוליסה התקנית לתוקף – אירוע שצפוי להתרחש באוקטובר.

להלן חריג מספר 14 לפרק התרופות:

(14) קנבוס – כהגדרתו בתוספת הראשונה לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג-1973; יובהר כי החריג לא יכלול תרופה הנכללת ברשימת התרופות המאושרות באחת מהמדינות המוכרות, שמכילה אחד או יותר מרכיבי הקנבוס או נגזרות קנבוס.

ניתן לראות שהחריג אינו כולל תרופות שמכילות קנבוס או נגזרות שלו.

סוכנת הביטוח ורדה לבקוביץ מסרה: "לפי הגדרת משרד הבריאות קנביס זהו צמח ולא תרופה כימית. כיום כיסוי לקנביס קיים תחת טכנולוגיות מתקדמות בחלק מהחברות, ובשאר החברות בנספח תרופות חדש רק למחלת סרטן. אנו מחכים לרפורמה הבאה שתיכנס לתוקפה באוקטובר. אולי יהיו תוכניות עם הרחבה לקנביס".

 

 

 

 

 

 



כתיבת תגובה