רשות שוק ההון פרסמה עמדת אי-אכיפה לגבי חובת דיווח ממשק מעסיקים עבור מעסיקים קטנים

רשות שוק ההון פרסמה עמדת אי-אכיפה לגבי חובת דיווח ממשק מעסיקים עבור מעסיקים קטנים

ברשות מסבירים זאת בכך שחלק מהמעסיקים הקטנים אינם מודעים לכל הפתרונות הקיימים בשוק שיקלו עליהם בנושא. נוכח האמור, ובכדי לאפשר לקבוצת מעסיקים זו תקופת הערכות נאותה, הוחלט כי הרשות לא תנקוט בצעדי אכיפה כנגד מעסיקים המעסיקים  9  עובדים ומטה אשר לא ידווחו באמצעות ממשק המעסיקים וזאת עד ליום 1 ביוני 2024
עמית גל

רשות שוק ההון הודיעה כי לא תאכוף את חובת הדיווח בממשק מעסיקים בקרב מעסיקים קטנים. בטיוטה שפרסמה היום הרשות נאמר כי "מברור שביצעה הרשות עולה כי על אף קיומן של אפשרויות הדיווח המוצעות לעיל, חלק מהמעסיקים הקטנים מתקשים ביישום החוזר". ברשות מסבירים זאת בכך שחלק מהמעסיקים הקטנים אינם מודעים לכל הפתרונות הקיימים בשוק שיקלו עליהם בנושא. נוכח האמור, ובכדי לאפשר לקבוצת מעסיקים זו תקופת הערכות נאותה, הוחלט כי הרשות לא תנקוט בצעדי אכיפה כנגד מעסיקים המעסיקים  9  עובדים ומטה אשר לא ידווחו באמצעות ממשק המעסיקים וזאת עד ליום 1 ביוני 2024. טיוטת העמדה חתומה על ידי מ"מ הממונה על הרשות – עמית גל.

הרקע לדברים הוא הרפורמה בתהליכי סליקת כספים, אשר כללה, בין היתר, הוראות לעניין אופן הפקדות תשלומים לקופת גמל ולעניין העברת דיווח על הפקדת תשלומים לקופת גמל. נוכח המורכבות הכרוכה מצד המעסיקים בהיערכות לדיווחים האחידים שנקבעו במסגרת תקנות תשלומים, נקבע כי התקנות ייכנסו לתוקף באופן הדרגתי, כך שהרפורמה נכנסה לתוקף לראשונה בחודש פברואר 2016 והוחלה בהדרגתיות: תחילה הרפורמה הוחלה על מעסיקים המעסיקים למעלה מ-100 עובדים, ולאחר מכן על מעסיקים המעסיקים למעלה מ-50, 20 ו-10 עובדים.

ברשות מדגישים כי דיווח תקין של מעסיק מהווה תנאי בסיסי לרישום זכויות מדויק ונכון של העובד בגוף המוסדי. בנוסף מציינים ברשות כי דיווח כאמור מאפשר מתן חיווי מהיר למעסיק בסמוך למועד הפקדת הכספים ובכך מאפשר טיפול בליקוי ככל שנמצא. יתרה מכך, ממשק המעסיקים כולל פרטי מידע אשר אינם מועברים לגופים בדרכים אחרות ובהעדרן עלולה להיווצר פגיעה משמעותית בזכויות הפנסיוניות של המבוטח.

ביום 8 בפברואר 2022 פרסמה הרשות את חוזר גופים מוסדיים 2022-9-5 שעניינו "אופן הפקדת תשלומים לקופת גמל – עדכון" (להלן – החוזר). במסגרת החוזר נקבע, בין היתר, כי מעסיק מחויב בהעברת דיווח ממוכן על הפקדת תשלומים לקופת גמל בהתאם למבנה אחיד המפורט בחוזר. נוסף על כך, בחוזר נקבעה חובה על גוף מוסדי לתת היזון חוזר למעסיק לגבי קליטת הדיווח על הפקדת התשלומים. במסגרת החוזר נקבע כי מועד תחילת הוראות לעניין דיווח באמצעות "ממשק מעסיקים" ביחס למעסיק המעסיק 3 עד 9 עובדים יחול החל מיום 19 בפברואר 2023 בכל הנוגע ליתר המעסיקים, נקבע כי ההוראות יחולו החל מיום 24 בפברואר 2024. יצוין כי הוראה זו, הנוגעת למועד תחילת הוראות החוזר בכל הנוגע למעסיקים פורסמה כבר ביום 13 ביוני 2021 במסגרת חוזר גופים מוסדיים 2021-9-8 "אופן הפקדת תשלומים לקופת גמל-עדכון".

ברשות מסבירים כי בשוק קיימים פתרונות לדיווח עבור מעסיקים קטנים אשר שומרים על זכויותיו של העובד, עומדים בתנאי החוזר כאמור, ואינם מייצרים נטל כלכלי על המעסיקים הקטנים. אפשרויות אלו כוללות הורדת קובץ ממשק מעסיקים מתוכנת השכר ושליחתו לגוף המוסדי, דיווח באמצעות פורטל הגוף מוסדי ודיווח באמצעות המסלקה הפנסיונית במחיר המפוקח על ידי הרשות. עוד מבהירים ברשות כי לא קיימת בהוראות הרשות חובה על מעסיק להשתמש בשירותי תפעול של מתפעל חיצוני, אולם מעסיק המעוניין בכך רשאי לעשות כן.

אולם כאמור, התברר לרשות כי אף קיומן של אפשרויות הדיווח המוצעות לעיל, חלק מהמעסיקים הקטנים מתקשים ביישום החוזר וזאת, בין היתר, נוכח העובדה שחלק מהמעסיקים הקטנים אינם מודעים לכל הפתרונות הקיימים בשוק שיקלו עליהם בנושא. נוכח האמור, ובכדי לאפשר לקבוצת מעסיקים זו תקופת הערכות נאותה, הוחלט כי הרשות לא תנקוט בצעדי אכיפה כנגד מעסיקים המעסיקים  9  עובדים ומטה אשר לא ידווחו באמצעות ממשק המעסיקים וזאת עד ליום 1 ביוני 2024.

מרשות שוק ההון נמסר: "לאחר שהנושא נבחן ונשקל הוחלט לפרסם את העמדה במטרה להקל על המעסיקים הקטנים".



כתיבת תגובה