כללית והראל הודיעו לבג"ץ: נסללה הדרך להארכת הסכם הביטוח הסיעודי בשנה נוספת בכפוף להעלאת פרמיה

כללית והראל הודיעו לבג"ץ: נסללה הדרך להארכת הסכם הביטוח הסיעודי בשנה נוספת בכפוף להעלאת פרמיה

השופט עמית שלח את הצדדים לשוב לשולחן המו"מ וחתם את הדיון: בהנחה שלטווח קצר זה נפתר, העתירה תישאר פתוחה בשביל פתרון לטווח הארוך

נסללה הדרך להארכת הסכם הביטוח הסיעודי של עמיתי קופת חולים כללית על ידי חברת הביטוח הראל, בשנה נוספת – כך נחשף הבוקר באתר פוליסה. זאת, בכפוף להעלאת פרמיה בשיעור שטרם נקבע, אך צפוי להיקבע בקרוב. כל האמור התברר הבוקר (ד') בדיון שנערך בבג"ץ בעתירת קופת חולים כללית נגד משרדי הבריאות והאוצר, רשות שוק ההון, הראל ויתר קופות החולים.

הדיון נערך בפני הרכב שופטים שכלל את השופט יצחק עמית שעמד בראש ההרכב, השופטת יעל וילנר והשופט אלכס שטיין. במהלך הדיון השופט עמית הדגיש כי בית המשפט רוצה לעזור לצדדים בעתירה לפתור את הבעיה, אולם השאלה היא האם הוא יכול.

לאחר שב"כ קופת חולים כללית בישר לבית המשפט על ההסכמה העקרונית מול הראל, נציג הראל עו"ד נדב ויסמן הדגיש כי לא מדובר בהסכם סופי. נציג כללית הדגיש כי לוח הזמנים דחוק מאוד, שכן כללית חייבת לעדכן את המבוטחים על המשך הביטוח עד ליום א' הקרוב ב-10 בדצמבר השנה. עוד הדגישו נציגי כללית והראל כי נדרש אישור מהיר של משרד הבריאות להעלאת הפרמיה.

נציגי כללית הודיעו שנדרש אישור מידי של משרד הבריאות, שכן עד ל-10 בחודש חייבת כללית להודיע למבוטחים על המשך הביטוח הסיעודי לשנה הבאה, ולצורך כך נדרש לקבל את אישור משרד הבריאות עד יום ה' בסוף היום.

נציגת המדינה, עו"ד דניאל מרקס ממחלקת בג"צים בפרקליטות המדינה, אמרה כי משרד הבריאות לא יכול להתחייב על אישור העלאת התעריף תוך 24 שעות, כיוון שנדרש לבחון אותו לעומק: "משרד הבריאות יבחן האם העלאת הפרמיה פוגע בחוק ביטוח בריאות ממלכתי. על פי זה נחליט".

השופט עמית הדגיש כי שופטי העליון מכירים היטב את תחום הביטוח הסיעודי – "ברור שפוגעים ומרעים את תנאי הפוליסה. המדינה צריכה להיות מוכנה להעלאת הפרמיה". השופטת וילנר הוסיפה: "יש מחיר לעליית התביעות". עמית: "יש פה סכנה שציבור שלם יישאר חשוף. אנחנו לא רוצים להגיע לשם. אם משרד הבריאות לא יאשר את העלאת תעריף – איפה נעמוד?".

מרקס השיבה בשם המדינה: "אם לא תהיה הסכמה בין רגולטורים מגיעים לפוליסה ההמשכית. משרד הבריאות לא יוכל להגיע להחלטה תוך 24 שעות. אי אפשר להתחייב לכך".

עמית השיב בתגובה: "אי אפשר להתנגד להכל. צריך להציל את הביטוח הזה". בהמשך הדיון עמית תקף בחריפות את התנהלות המדינה, ובפרט את העובדה כי חליפת המכתבים בנושא החלה בינואר 2023, ואת העובדה שלמרות זאת – מגיעים לדקה ה-89 וחצי.

נציג הכללית: "הסוגיה מונחת לפתח הרשויות למעלה משנה, ורק לפני יומיים פרסמו ההוראות של רשות שוק ההון. אנחנו חייבים תשובה עד סוף מחר. אין לנו זמן. שיעור העלאת הפרמיה, במו"מ בתנאים הלא פשוטים האלה, יהיה מתון ככל האפשר. זה המינימום ההכרחי שהראל תוכל להסכים לו. אנחנו חייבים תשובה עד מחר (יום ה', מ.פ.) כי ביום ראשון צריכים לצאת המכתבים".

נציגת המדינה עו"ד מרקס התעקשה כי משרד הבריאות לא יוכל להתחייב על אישור בסד הזמנים האמור.

עמית שלח את הצדדים לשוב לשולחן המו"מ וחתם את הדיון: "בית המשפט לשירותכם. בהנחה שלטווח קצר זה נפתר, העתירה תישאר פתוחה בשביל פתרון לטווח הארוך".

בהחלטה שניתנה לאחר הדיון כתבו השופטים: "מכל מקום, רשמנו לפנינו כי העותרת והמשיבה 5 עומדות על סף סיכום של ההסכמות ביניהן, וכי כבר בתום הדיון שנערך בפנינו, יודיעו למדינה מה גובה ההעלאה בפרמיה שעליה הוסכם ביניהן. לנוכח סד הזמנים הדוחק עד מאוד, חזקה על משרד הבריאות כי יגבש עמדתו באופן מיידי".

 

 

 



כתיבת תגובה