לשכת סוכני הביטוח הגישה מחדש את העתירה לבג"ץ נגד הרפורמה בביטוחי הבריאות

לשכת סוכני הביטוח הגישה מחדש את העתירה לבג"ץ נגד הרפורמה בביטוחי הבריאות

הלשכה הדגישה את המהלכים שביצעה למיצוי העתירה, שכללו פניות נוספות לגופי המדינה המשיבים בעתירה * זאת, לאחר שעתירה קודמת שהגישה בנושא נדחתה על הסף בשל אי מיצוי הליכים

לשכת סוכני הביטוח הגישה מחדש לבג"ץ את העתירה נגד הרפורמה בביטוחי הבריאות, לאחר שעתירה קודמת שהגישה בנושא נדחתה על הסף. בעתירה החדשה, כמו בקודמת, מתבקש בית המשפט להורות למדינה להסביר מדוע לא יבוטל החלק בחוק ההסדרים העוסק בהעברת מבוטחים מפוליסת ביטוח ניתוחים "השקל הראשון" לפוליסת משלים שב"ן; או לחלופין, מדוע לא ייושם התיקון לחוק רק על פוליסות חדשות ולא על פוליסות המתחדשות אוטומטית.

בחודש ספטמבר 2023 דחה בג"ץ על הסף את העתירה הראשונה שהגישה הלשכה בנדון, בטענה שהעותרים לא מיצו את ההליכים מול הרשות המוסמכת. "לא בדקדוקי-עניות של פרוצדורה עסקינן, אלא במהות", כתב השופט דוד מינץ בדחיית העתירה. "חובת מיצוי ההליכים המוטלת על העותר חלה גם בעתירות שעניינן ביטולו של דבר חקיקה… העותרים בענייננו לא עמדו בחובה זו. מעיון בעתירה עולה כי כל שנעשה על ידם הוא פנייה למחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה ולמשנה ליועצת המשפטית לממשלה לקיום 'קדם בג"ץ'. אלא שפנייה זו איננה מהווה מיצוי הליכים, ואין היא פוטרת את העותרים מלפנות למשיבים שכלפיהם הוגשה העתירה ולשטוח לפניהם את טענותיהם".

לנוכח דחיית העתירה בשל אי מיצוי הליכים, מפורטים בעתירה הנוכחית המהלכים אותם ביצעה הלשכה כחלק ממיצוי ההליכים, שכללו מספר פניות למשיבים: הממשלה, הכנסת, ועדת הבריאות של הכנסת, היועצת המשפטית לממשלה ורשות שוק ההון.

בהתייחסות ועדת הבריאות לפנייה צוין כי הוועדה החליטה לאשר את הסעיף הנוגע לרפורמה, וכי עד כה לא הוגשה לכנסת הצעת חוק רלבנטית. בהתייחסות רשות שוק ההון לפניה צוין: "המשמעות של קבלת בקשתכם החלופית היא לא 'קריאה לתוך החוק' אלא יצירת פרשנות הסותרת במישרין את לשון החוק ותכליתו". לאחר פניות אלו, הוגשה כאמור העתירה מחדש, כארבעה חודשים לאחר דחייתה.

בעתירה צוין כי המטרה המוצהרת של הרפורמה – למנוע כפל ביטוח כביכול – היא רק אחת ממטרות החקיקה ומטרתה העיקרית לכאורה היא סבסוד מערכת הבריאות הציבורית מכיסם של מבוטחים בביטוחים פרטיים. אחת התוצאות ממנה מתריעים העותרים היא הגדלת היקף הניתוחים במסגרת השב"ן, כיוון שהאפשרות להשתמש בביטוח הפרטי לצורך זה תאבד. "עניינו של התיקון למעשה במיסוי עקיף שחל רק על מבוטחים בביטוח פרטי – כדי, בין היתר, לממן את תקציב משרד הבריאות", צוין בעתירה.

לשכת סוכני הביטוח מיוצגת בעתירה על ידי היועץ המקצועי ללשכה עו"ד יניב מאיר והיועץ המשפטי ללשכה עו"ד פיאד טמיש.



כתיבת תגובה