שיחת פוליסה עם תמיר הרשקוביץ, סמנכ"ל ומנהל אגף השקעות באיילון חברה לביטוח: בחודשים האחרונים הגדלנו משמעותית את החשיפה המנייתית והקונצרנית שלנו בישראל

שיחת פוליסה עם תמיר הרשקוביץ, סמנכ"ל ומנהל אגף השקעות באיילון חברה לביטוח: בחודשים האחרונים הגדלנו משמעותית את החשיפה המנייתית והקונצרנית שלנו בישראל

לדברי הרשקוביץ, עד המלחמה תיקי העמיתים של איילון החזיקו 40% מתיק המניות בישראל: עם פרוץ המלחמה והנפילות בעקבותיה, הגענו למסקנה אנליטית שהמחירים מגלמים פסימיות יתר ושזה הזמן להגדיל את שיעור המניות הישראליות * על השקעה באמצעות קרנות השקעה: עצרנו את ההשקעה בקרנות השקעה באופן גורף, אנו מעריכים שהאפיק הזה יניב תשואות חסר בשנים הקרובות וחשוב לנו לנצל את היתרונות המשמעותיים של איילון ביטוח בשווקים הסחירים

בשנה האחרונה, כמו גם בפברואר 2024, איילון ביטוח מובילה את טבלת דירוג התשואות בשישה מסלולים בקטגוריות שונות, לאחר שבמשך שנים היא דורגה בשליש התחתון של ההטבלה. פגשנו לשיחה את תמיר הרשקוביץ, סמנכ"ל ומנהל אגף ההשקעות של איילון, שהנו אחד הגורמים לשיפור המרשים בתשואות ביטוחי המנהלים ובפוליסות החיסכון.

הרשקוביץ מציין כי איילון שואפת להצטיין בכל האפיקים – כללי, מניות, חו"ל, ואג"ח: "חשוב לנו לספק לעמיתים עולם השקעות איכותי ומאוזן בכל רמות הסיכון".

הרשקוביץ, מנהל אגף ההשקעות באיילון בשנתיים האחרונות, החל את דרכו בעולם ההשקעות בסולומון שוקי הון ב-2004, והצטרף לאיילון ב-2007. ב-2010 קיבל את ניהול תיק הנוסטרו של החברה, ולפני כשנתיים מונה למנהל האגף.

"2022 הייתה שנה של שינויים  באגף השקעות. עם חילופי ההנהלה בחברה,  אופן הפעלת ההשקעות בקבוצה השתנה. אפשרנו ליתרונות של זריזות וגמישות לבוא לידי ביטוי לצד  אמון באיכות המקצועית של מחלקת המחקר שלנו", כך הרשקוביץ.

אגף השקעות באיילון כולל שישה תחומים: נוסטרו, עמיתים, חו"ל, מחקר, מערך אשראי עסקי ותחום המשכנתאות. הרשקוביץ: "כאשר בחנו, למשל, את מערך האשראי העסקי שלנו, הבנו שהיתרון היחסי שלנו הוא בעסקאות שבין 30 עד 100 מיליון שקל. זה תחום שהוא גדול מדי לבנק, אבל קטן מדי למוסדיים הגדולים, לכן אנחנו מתמחים בטווח הזה ואף מובילים עסקאות סינדיקציה מול חברות פרטיות וציבוריות.

"במשכנתה הפוכה יש לנו את המוצר המגוון ביותר בענף. בעוד רוב המתחרים מציעים רק מסלול צמוד מדד קבוע, אצלנו יש מספר מסלולים: שקלי קבוע, פריים, צמוד ריבית משתנה ואנונה".

 

מה היא הגישה שלך ביחס לקרנות השקעה?

הרשקוביץ: עצרנו באופן מוחלט את ההשקעה באפיק זה. אנחנו מעריכים שעולם קרנות ההשקעה יתקשה להשיג תשואות עודפות על השווקים הסחירים בשנים הקרובות.

 

אתם שונים מאוד מיתר הגופים המוסדיים בגישה הזו.

הרשקוביץ: אכן, מרבית המתחרים שלנו ממשיכים להשקיע בקרנות השקעה – אנחנו עצרנו לפני שנה את ההשקעות באפיק הזה.

הרי מה היו המסקנות העיקריות של ועדת יפה? ראשית, היא הציגה ביצועי חסר של עולם קרנות ההשקעה על האפיקים הסחירים, ובנוסף היא הציגה גידול בהוצאות הישירות המושתות על העמיתים.

חשוב לזכור שקרן השקעות היא קופסה שחורה ובניגוד להשקעה בחברת אחזקות ציבורית עם עומק ניהולי, היסטוריה והוצאות נמוכות, לקרן יש סיכון נזילות ל-10-12 שנה והוצאות אדירות. אנחנו עושים ונעשה רק את מה שנכון השקעתית תוך התחשבות בניהול הסיכונים הכולל. אם האפיק לא מצדיק את עצמו, לא נשקיע.

 

מה הטיעון העקרוני נגד האפיק?

הרשקוביץ: התחום הזה צמח מאד בעשור האחרון ולאו דווקא מהסיבות הנכונות. אנו רואים שחלק מהתשואה של הקרנות מגיע ממינוף כך שבתקופה של ריבית אפסית הן מראות ביצועים מרשימים אך בשנים הבאות, כשהריביות יהיו גבוהות יותר, הן יתקשו מאד לספק את הסחורה ומרבית מהיתרונות שלהן ייעלמו.

חשוב לציין שאנחנו ממשיכים להשקיע בנכסים לא סחירים אחרים כגון אשראי ונדל"ן. לאיילון תיק נדל"ן בהיקף של כמיליארד שקל הכולל 12 נכסים מניבים בישראל. אנו משביחים את הפורטפוליו ובמקביל יוזמים פרויקטים חדשים.

 

איך נראה אפיק המניות של האגף?

הרשקוביץ: חשוב לציין שהאגף פועל בניהול דינמי והתיקים משתנים לאור תמונת המאקרו. האגף מקבל החלטות על בסיס נרטיב מאקרו ברור והפעלת תרחישים על האפיקים השונים.

בהשוואה לשוק אנחנו מוטים לישראל: 45% בישראל, 55% חו"ל. בעת הזו זה שיעור המניות הישראליות הכי גבוה מבין חברות הביטוח. ברמות התמחור הנוכחיות אנו מעדיפים את הבנקים, התקשורת, תעשיות ביטחוניות ואת סקטור השבבים.

עמדנו על שיעור החזקה של 40% מניות ישראליות עד המלחמה, כולל הנפילות בעקבותיה. לאחר ניתוחי עומק של הסקטורים השונים הערכנו שהמחירים מגלמים יותר מדי פסימיות, ושזה הזמן להגדיל את שיעור החשיפה למניות הישראליות.

 

איך אתה מצדיק את השונות ביחס לשוק?

הרשקוביץ: לגופים גדולים יש קושי להגדיל את שיעור המניות הישראליות ואת החשיפה לאג"ח חברות בישראל. גופי הפנסיה והביטוח הפכו ל'גדולים' על השוק המקומי, לכן הם חייבים לצאת לחו"ל ולהשקעות לא סחירות. אם גופי פנסיה או ביטוח גדולים יבקשו להגדיל את החשיפה המנייתית או הקונצרנית בישראל, הם עלולים להיקלע לקושי בבניית פוזיציות בגלל גודלם.

לגופים עם היקף נכסים בינוני כגון לאיילון יש יתרון מובהק בתמרון בשווקים הסחירים ואנו מנצלים את היתרון הזה.

 

אנחנו כבר שלושה וחצי חודשים בתוך שנת 2024. איך אתה רואה אותה בינתיים?

הרשקוביץ: אנו נראה את השווקים בעולם מושפעים מתוצאות החברות וקצב ירידת האינפלציה בעוד בישראל האירוע המלחמתי יקבע את הטון. אני סבור שזו שנה שהשוק הישראלי יניב תשואה עודפת על מדד המניות העולמי אך נדרשת סבלנות ועצבים מברזל. הפער שנפתח בין מדד המניות העולמי לבין מדד ת"א 125 הוא חסר תקדים, הפער החל להיפתח מיד לאחר הבחירות בנובמבר 2022. אנחנו מעריכים כי במהלך שנת 2024 יכריזו על בחירות מה שיוביל לסגירת חלק ניכר מהפער.

חשוב לציין שכמות הפיקדונות בידי הציבור נמצאת בשיא כל הזמנים. אנו מניחים שבחודשים שאחרי המלחמה, כשמצב הרוח והביטחון הצרכני ישתפר, אנו נראה כניסת כספים משמעותית לבורסה בישראל.



כתיבת תגובה