מגדל מתריעה: המלחמה גרמה להפחתת תאבון הסיכון של מבטחי המשנה בישראל

מגדל מתריעה: המלחמה גרמה להפחתת תאבון הסיכון של מבטחי המשנה בישראל

הדוח השנתי מראה כי בעקבות המלחמה חל גידול של כ-100 מיליון שקל בתביעות בריאות, ביטוח ריסק מוות ואכ"ע. בקרנות הפנסיה, הגידול בתביעות מוות והצפי לגידול בתביעות נכות השפיעו לרעה על האיזון האקטוארי

להערכת מגדל ביטוח, למלחמת חרבות ברזל יש השפעה על תיאבון הסיכון של מבטחי המשנה לעניין המשך התקשרות בחוזי ביטוח משנה ובעסקאות פקולטטיביות בישראל. כך עולה מהדוח הכספי שהחברה פרסמה לאחרונה. בדוח מצוין עוד, כי על רקע ההתפתחויות האמורות מספר מבטחי משנה החליטו לצמצם את חשיפתם לשוק הישראלי ולא הייתה כניסה של מבטחי משנה חדשים לשוק. בנוסף, עוד בהתייחס להשפעות המלחמה על ההמשכיות העסקית, הדוח מציג גידול של כ-100 מיליון שקל בתביעות בתחומי בריאות, ביטוח ריסק מוות ואובדן כושר עבודה.

תחום ביטוח חיים וחסכון ארוך טווח: עיקר החשיפה לפעילות מגדל ביטוח נובעת מביטוח ריסק מוות ואובדן כושר עבודה. נכון למועד פרסום הדוח, הגידול בעלות התביעות בענפים אלו הוא בסך של כ-80 מיליון שקל.

לא חל שינוי מהותי בהיקף המשיכות והפדיונות הנובעים מהמלחמה, אולם המלחמה עלולה להביא לעלייה בהיקף המשיכות והפדיונות, ובהיקף הפיגורים בהפקדות פרמיה/דמי גמולים במוצרי חסכון ופיננסים (בעיקר בקרנות השתלמות ומוצרי חסכון פרט).

בקרנות הפנסיה הגידול בתביעות מוות והצפי לגידול בתביעות נכות כתוצאה מהמלחמה השפיע לרעה אך לא באופן מהותי על מנגנון האיזון האקטוארי בין עמיתי הקרן ועל העודף/גירעון שלה, שנובעים מגורמים דמוגרפיים ומתוצאות ההשקעות של נכסי קרן הפנסיה, ואין בו כדי להשפיע על התוצאות הכספיות של הקבוצה.

תחום ביטוח בריאות: הגידול בעלות התביעות בתחום זה הוא בסך של כ-14 מיליון שקל.

תחום ביטוח כללי: ככלל, נזקי רכוש הנובעים מאירועי מלחמה מכוסים על ידי המדינה במסגרת מס רכוש ואינם מכוסים במסגרת פוליסות רכוש, ולפיכך הגידול בהיקף החשיפה בתחום זה כתוצאה מהמלחמה אינו מהותי.

השפעות שוק ההון, לרבות שינוי עקום הריבית, על הנכסים המנוהלים וההתחייבויות הביטוחיות: ברבעון המדווח, עם פרוץ המלחמה נרשמו ירידות שערים חדות במדדי המניות בארץ ועלייה בתשואות איגרות החוב הממשלתיות שקוזזו בנובמבר ודצמבר 2023. אי לכך, השפעת המלחמה בהיבט זה לא הייתה מהותית. מרווחי איגרות החוב הקונצרניות שהתרחבו עם פרוץ המלחמה חזרו קרוב לרמתם טרם המלחמה נכון ליום 31 בדצמבר2023 , אך התנודתיות בשווקים נותרה גבוהה, וכמוה גם פרמיית הסיכון של המדינה.

להערכת מגדל ביטוח, נכון למועד הסמוך לפרסום הדוחות, למלחמת חרבות ברזל לא צפויה להיות השפעה מהותית על יחס כושר הפירעון של מגדל ביטוח ליום 31 בדצמבר 2023.

נזילות, מצב פיננסי ומקורות מימון: בתקופת הדוח ולאחריו, לא קיימת השפעה מהותית של המלחמה על נזילות הקבוצה. בנוסף, הקבוצה עומדת באמות המידה הפיננסיות בגין התחייבויותיה.

ניהול סיכונים: במסגרת ניהול סיכון הקטסטרופה בתחומי חיים ובריאות, בחידוש חוזי ביטוח משנה ל-2024 למקרי אובדן חיים ונכויות חלו מספר שינויים, הכוללים בין היתר הקטנת שייר החברה, הגדלת גובה הכיסוי מעל השייר, והחרגה חלקית של כיסוי המלחמה. יצוין, כי סכום הגידול בתביעות בגין אירועי המלחמה לא עולה על השייר העצמי של החברה בחוזה.

שירותים פיננסיים (פעילות מגדל שוקי הון): נכון ל-31 בדצמבר 2023 ועד למועד פרסום הדוח, לא חל שינוי מהותי בנכסי קרנות הנאמנות המנוהלות ובנכסי התיקים המנוהלים (לרבות קרנות סל) על ידי מגדל שוקי הון.

סוכנויות ביטוח: נכון למועד פרסום הדוח לא היה שינוי מהותי בפעילות סוכנויות הביטוח ולא צפויה השפעה מהותית בהיקפי הפעילות של הסוכנויות, ובהתאם לכך לא צפויה להיות השפעה מהותית ברמת הקבוצה בשל פעילות זו.

אחריות חברתית: קבוצת מגדל הודיעה על תמיכה ארוכת טווח בעיר שדרות. במסגרת זו, תעניק הקבוצה לעיר תמיכה כספית בסך של כ-10 מיליון שקל בשנים הקרובות וכן תעמיד לרשות העירייה משאבים אנושיים ומקצועיים, בהתאם לצרכים שיגובשו עם העירייה, במטרה לסייע לעיר בשיקום לאחר המלחמה.

 

 

 



כתיבת תגובה