נציגי הרופאים והסוכנים הציפו את צמצום רשימות הרופאים של חברות הביטוח בדיון של ועדת הבריאות בכנסת

נציגי הרופאים והסוכנים הציפו את צמצום רשימות הרופאים של חברות הביטוח בדיון של ועדת הבריאות בכנסת

ד"ר אבי גולדפרב, ארצ"י:" צמצום הבחירה מתרחש. אני קיבלתי הודעה מחברות הביטוח שהן מפסיקות לעבוד איתנו. הרבה עמיתים בוותק שלי לא מוכנים לעבוד בשב"ן. זה ירידה בתנאים וזה לא כדאי. גם אין תקנים במערכת הציבורית

דיון סוער נערך הבוקר (ב') בוועדת הבריאות של הכנסת, לקראת כניסתה לתוקף של הרפורמה בביטוח בריאות.

נשיא לשכת סוכני הביטוח שלמה אייזיק: "להערכתנו הראשונית, 30% מהמבוטחים יעברו משקל ראשון למשלים שב"ן. אנחנו עסוקים בלהסביר ללקוחות דברים שאנחנו אפילו לא מבינים. החברות שולחות מסמכים לא ברורים, חבל שאין פה נציגות של חברות הביטוח. צריך היה לזמן אותן. זה בעיה". יו"ר הוועדה ח"כ יונתן משריקי ציין כי חברות הביטוח זומנו לדיון.

עוד הוסיף אייזיק: "אנחנו בתקופת מלחמה, יש עשרות אלפי מפונים ומגויסים. אנשים לא  בראש של להתעסק במעבר בין פוליסות. יפלו פה הרבה מאוד אזרחים בין הכסאות".

עופר חורש, חבר ועדת הבריאות של הלשכה: "קיבלתי מלקוח שלי מכתב שמבטל לו את פוליסת הניתוחים כי הביטוח מתייקר ב-20% ואין לו שב"ן. אז הביטוח שלו מתבטל אם הוא לא מאשר אקטיבית. מישהו מודע לזה?". נציג הממשלה התייחס לדברים ואמר: "יש פה התייקרות מהותית מאוד. הגדרנו שהתייקרות של 40% צריכה לקבל אישור אקטיבי של המבוטח. עכשיו למבוטח יש את אפשרות להצטרף לשב"ן ולקבל הוזלה בפרמיה. אם יצטרף מייד לשב"ן – הוא לא יפגע בכלל".

אייזיק הוסיף: "יש אוכלוסיות מיוחדות, בעלי צרכים מיוחדים, כולל מי שאינו בר ביטוח. כל החקיקה הזו הייתה צריכה לדלג מעליהם. אחרת הם יישארו ללא כיסוי ביטוחי. לא לכולם יש סוכני ביטוח. זה ייפול בסופו של דבר על המדינה".

ד"ר אבי גולדפרב, ארגון הרופאים העצמאיים ארצ"י:" אני מאוד מודאג. בכל הרפורמה הזו לא באמת מדברים עם הרופאים – השחקנים החשובים במערכת. יש פה טענות מופרכות מטעם משרד הבריאות והאוצר.

"צמצום הבחירה מתרחש. אני קיבלתי הודעה מחברות הביטוח שהן מפסיקות לעבוד איתנו. אבל אני והרבה עמיתים בוותק שלי לא מוכנים לעבוד בשב"ן. זה ירידה בתנאים וזה לא כדאי. גם אין תקנים במערכת הציבורית. הגדלת התמיכה תהיה רק אחרי הרחבת הפעילות? אין לנו יכולת להרחיב את הפעילות. תורים למרפאת החוץ שלי יש רק בעוד תשעה חודשים. מספר הרופאים הולך וגדל. הרבה יותר פורשים לפנסיה מאשר נכנסים. אי אפשר לתת מענה להסטת הפעילות למערכת הציבורית.

"אני 30 שנה במערכת, שמעתי המון הבטחות לכספים, אבל הכספים האלה נבלעים. אני לא ראיתי שינוי מהותי בהקצאות תקנים. אנשים יצטרכו לשים עוד כסף כדי להתנתח באופן פרטי מלא. צריך לחשוב איך מרחיבים את המערכת, אבל זה אותם רופאים במערכת הציבורית, השב"ן והפרטי. נוריד להם את הפרטי – זה לא יוסיף שום דבר.

נציג משרד הבריאות הודה כי הרפורמה לא מוסיפה רופאים אלא רק מציעה לרופאים לעשות את העבודה בפעילות ציבורית – שנותנת שוויון מלא.

גולדפרב השיב: "אבל הם לא יוכלו לקבוע תור, כי התורים יוארכו באופן מהותי".

סיגל משהיוף, מנכ"לית ארצ"י: "עד סוף המלחמה ייכנסו עשרים אלף פצועים. המלחמה שיתקה את חדרי הניתוחים. יש עשרים אלף מטופלים שתופסים מקום שלא היה לפני כן, ואנחנו נדרשים לטפל בהם. גם בבריאות הנפש נדרשת עבודה רבה מצד קופות החולים בעיקר. שני העניינים האלה דורשים את עיקר הקשב.

"את מערכת השיבוב אני לא מבינה ולא מכירה. האם זה דרך הר הביטוח? אני מעדכנת שלגבי אישית – הר הביטוח לא מציג את הביטוח המסחרי שיש לי, אז אם השיבוב נסמך על הר הביטוח – תדעו שזה לא עובד".

נציג קופת חולים כללית, עופר הדס: "ממשק השיבוב המקוון עוד לא קיים. זה מקשה עלינו ונשמח שהוא יעבוד בהקדם. לגבי תורים – לרופאים מבוקשים במיוחד אכן יש בעיית תורים, אבל מבחינת התמחויות – לכל סוג רופא ניתן להשיג תור בתוך מספר ימים".

מוריס דורפמן, ראש חטיבת הכספים של מכבי: "חברות הביטוח התחילו לצמצם את הפעילות של הרופאים בביטוח הפרטי. אנחנו גדלנו בהתאם ב-11%. הרבה רופאים נפלטים מחברות הביטוח".

במהלך הדיון התחייבו נציגי הממשלה להעלות קמפיין ציבורי שמסביר לציבור על הרפורמה.

לשכת סוכני הביטוח:  חברות הביטוח "מרעננות" את הרשימות ומפחיתות את מספר הרופאים

רשות שוק ההון הציגה נתונים לפיהם פוליסות שקל ראשון התייקרו בשיעור ממוצע של 40%

בנייר עמדה של לשכת סוכני הביטוח שנשלח לקראת הדיון הוצגו כשלים הטמונים ברפורמה שלטענתה ילכו ויתגברו בחלוף הזמן. בלשכה מציינים כי במסגרת הרפורמה, נדרשו חברות הביטוח לקבוע את רשימות הרופאים "כך שמחצית לפחות מכלל הרופאים הפעילים ברשימת יהיו רופאים פעילים ברשימות הרופאים של קופות החולים". לדברי הלשכה, מצב זה הוביל את חברות הביטוח, משיקוליהן, "לרענן" את רשימות הרופאים ולהפחית את מספר הרופאים שברשימתן.

בלשכה מבקשים לדעת כיצד נערכות קופות החולים לרפורמה שכן, "לפי הערכות, 30% ממבוטחי פוליסות שקל ראשון יעברו לפוליסות משלים שב"ן, זאת, בדגש על עומס התורים הצפוי להקצאת רופאים מנתחים וחדרי ניתוח". בלשכה טוענים עוד, כי טוב היה עושה המחוקק אילו היה דוחה את כניסת יישום הוראות התיקון לחוק לתקופה מאוחרת בה אין מלחמה, חטופים ומפונים.

גם בארצ"י סבורים כי יש לדחות את מועד החלת הרפורמה עד להבשלת התנאים כגון תוספת תקציבית ייעודית, קידום מדידה אפקטיבית, קידום מערכת שיבוב וביטול החסם להגדלת פעילות השב"ן. לדבריהם, מלחמת חרבות ברזל שיתקה במידה רבה את חדרי הניתוח במערכת ועצרה למשך מספר שבועות את כלל הפעילות האלקטיבית. להערכת ארצ"י, תקופת המלחמה צפויה להביא כ-20 אלף פצועים חדשים שידרשו לניתוח. בנוסף, בארצ"י דורשים קביעת קריטריונים קבועים ומחייבים לקבלת רופאים לרשימות ההסדר.

בלובי 99 קוראים לדרוש מרשות שוק ההון שתפעל בהקדם להסביר ולהנגיש לציבור מידע כולל על הרפורמה והאלטרנטיבות הקימות בה, כדי שהמבוטחים החדשים והקיימים יוכלו להכריע ולהחליט מהו הרכב הביטוח הפרטי הרצוי עבורם. "עוד אנו קוראים לכם לדרוש נתונים אודות התייקרות פרמיות הביטוחים הפרטיים, המנוגדת להתחייבויות המפורשות של משרד האוצר והרשות במהלך הדיונים ברפורמה בוועדה, ולגבי מעבר המבוטחים בין הפוליסות השונות על מנת לבחון כיצד מיושמת הרפורמה עד כה".

רשות שוק ההון הציגה נתונים לפיהם פוליסות "שקל ראשון" התייקרו בעקבות הרפורמה ב-40%.

על פי הדיווח של רשות שוק ההון, במהלך 2023, מספר התביעות במשלים שב"ן עמד על 14 אלף תביעות (12.5 ב-2022) לעומת 44 אלף ב"שקל ראשון" (45 אלף תביעות ב-2022).

ב-2023, מספר המבוטחים בפוליסת משלים שב"ן עמד על 555 לעומת  1.8 מיליון מבוטחים בפוליסות שקל ראשון.

 



כתיבת תגובה