שי שדה, היו"ר היוצא של הוועדה לביטוח כללי, בראיון פרישה: הפעילות הציבורית זו מחלה שאין לה מרפא, אני בטוח שאחזור לעשות דברים טובים

שי שדה, היו"ר היוצא של הוועדה לביטוח כללי, בראיון פרישה: הפעילות הציבורית זו מחלה שאין לה מרפא, אני בטוח שאחזור לעשות דברים טובים

בצד ההצלחות בתפקיד יו"ר הוועדה לביטוח כללי, מסמן שדה בין היתר את הגברת היערכות המדינה לרעידת אדמה ונזקי תופעת הפרוטקשן, וכמובן – מענה לאתגרים שיצרה המלחמה * בצד העבודה שטרם הושלמה מסמן שדה את הכנסת החברות הזרות לשוק הישראלי ועדכון פוליסת הדירה התקנית * בראיון פרישה מתפקידו אומר שדה: אחרי 163 יום של מילואים והגנה על הישוב, החלטתי להקדיש את רוב הזמן למשפחה ולעסק

"לשכת סוכני הביטוח נערכת בימים אלה לחוק הסדרים חדש, ואנחנו מעריכים שהוא הולך להיות קשה. אך הנהגת הלשכה הנוכחית בוגרת ולמודת ניסיון, ואני מאמין שהם ידעו להתמודד עם החקיקה בצורה הטובה ביותר", כך אומר שי שדה, היו"ר היוצא של הועדה לביטוח כללי של לשכת סוכני הביטוח, שבאופן שהפתיע רבים בלשכה ובענף, הודיע על פרישה מתפקידו כיו"ר הוועדה, קצת לאחר מחצית הקדנציה. שדה מצמצם אמנם את פעילותו הציבורית, אולם לא מפסיק אותה לחלוטין, וממשיך לכהן כיו"ר החברה הכלכלית של הלשכה – ליסו"ב.

בראיון פרישה הוא פורש את המהלכים המרכזיים שהוביל וביצע כיו"ר הוועדה, וגם את המהלכים שלא השלים. כמו כן הוא מתייחס לסיבה המרכזית שהובילה אותו לפרוש באמצע הקדנציה – ואומר: "הגעתי לכדי הבנה שאני חייב לחלק את הזמן שלי בצורה נכונה בין המשפחה, העסק והחיים הציבוריים". בימים אלה משלים שדה את החפיפה עם היו"ר הנכנס של הוועדה – ישראל גלעד.

 

* תאר את היערכות הלשכה לחוק ההסדרים החדש?

שדה: אנחנו נערכים לחוק ההסדרים שיהיה קשה. החוק הקודם היה מאוד קשוח וכלל הרבה גזרות על סוכני הביטוח, שאם כולן היו עוברות הסוכנים היו בבעיה קשה.

כמו כן, אנחנו מבינים שבחוק ההסדרים הקרוב יהיה צורך משמעותי בהגדלת ההכנסות של המדינה. כשמחפשים מקורות תקציביים, עולות הצעות למיסוי גופים פיננסים, כספים פנסיוניים, נסועה – בדומה למה שהתרחש עם הבריאות בחוק הקודם. זה עשוי להגיע על חשבון חברות הביטוח והגופים הפיננסיים, מה שעשוי להשפיע גם על הסוכנים.

כמו כן, נכנס בימים אלה מפקח חדש-ישן, ואנחנו מעריכים שהוא יטפל בהרבה דברים שחיכו לממונה במשרה מלאה. אבל – הלשכה מגיעה בוגרת, ולמודת ניסיון לחוק החדש, ואני מאמין שהם ידעו להתמודד עם זה בצורה הטובה ביותר.

 

* סכם את הקדנציה מנקודת מבטך.

שדה: בשנתיים וחצי עשינו לא מעט דברים, חלקם בוועדה שלי וגם בלשכה באופן כללי.

בוועדה העלנו לדיון הציבורי בכנסת את נזקי הפרוטקשן. המלחמה אמנם השכיחה את הנושא, אבל אני רוצה להזכיר שהיו נזקי הצתות בכל רחבי הארץ. הבאנו לדיון מקצועי ולהקמת קרן בנזקי הפרוטקשן.

בעניין סוגיית חלקי החילוף ומוסכי ההסדר – אנחנו עד היום חושבים שחובת הקטנת הנזק זה שימוש לא נכון במונח. אבל ברפורמה כפי שפורסמה יש בכל זאת בשורה. המוסכים אמנם לא אוהבים את החוזר, אבל היום הם יוכלו להיות מוסך מוסכם בקלות רבה יותר.

מצד המבוטחים – מי שהסכים לקבל את תעריף חברת הביטוח לחלפים לפחות ייהנה מהשתתפות עצמית מופחתת – זה גם לא היה עד עכשיו.

בעניין רעידות אדמה, הבאנו לדיון ציבורי ולהתייחסות של מספר וועדות בכנסת את הנושא של מוכנות מדינת ישראל לרעידת אדמה. גם עניין הכינון הוצף. ניתן לראות שבתכנית האסדרה של הרשות ל-2024 יש התייחסות לנושא.

פעלנו מול מצוקת ביטוח הקבלנים, ולראשונה אנחנו משתפים פעולה עם התאחדות הקבלנים, וצורפנו לראשונה לוועדה למקצועות הבניה בישראל. הוועדה מציפה את כל החסמים לבנייה בישראל, כאשר אחד החסמים הוא הקושי להשיג ביטוח.

 

אחד האירועים המשמעותיים בקדנציה ובכלל היה המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר.

שדה: בתקופת המלחמה הצלחנו להביא להארכה אוטומטית של ביטוחי הרכוש בחודש אוקטובר, כאשר למבוטחים לא תמיד היה איך להגיב להצעות החידוש וגם טיפלנו בסוגיית הכיסוי לדירות לא מאוישות.

בעניין הרכבים המגויסים,  דאגנו שהביטוח לא ייפגע במסגרת הרצף הביטוחי. הקמנו חמ"ל בסיוע יו"ר מחון צפון תדהר סאטובי, שסייע לאזרחי המדינה מול מס רכוש. כמו כן הצלחנו להגדיל את מספר השמאים שפועלים מול מס רכוש.

 

באיזה נושאים לא הצלחת להגיע ליעדים שציפית?

שדה: ראשית – מבטחים זרים. הייתי שמח לראות מבטחים זרים מתחילים לעבוד בישראל. עכשיו, בגלל המציאות הפוליטית הנוכחית, זה אפילו קשה יותר ממקודם. בכל התחומים אנחנו רוצים לראות יותר תחרות. אפילו ברכב – למרות שנראה שיש תחרות עזה, היא מאוד מרוסנת. אחרי שהמחירים עלו ב-100%, אפילו אם ירדו ב-20%, אנחנו עדיין ברמת מחירים מאוד גבוהה.

שנית – צריך עוד לתת מענה לפוליסת ביטוח הדירה, שלא עודכנה מאז 2015. עוד מעט עשור. יש הרבה מאוד דברים שצריכים לקבל מענה – תכשיטים, עמדות טעינה חשמליות, מערכות לייצור חשמל על הגג, בית חכם, סייבר, בניה ירוקה, ועוד – הרבה נושאים שאין להם התייחסות בפוליסה היום.

 

האם הלשכה עשתה מספיק על מנת להכין את הסוכנים לשווק ביטוחי סייבר, שמכסים עולם שלם של סיכונים שכיום לא מכוסה כראוי?

שדה: בתחום הסייבר יש שתי בעיות. אחת – היעדר כיסוי ביטוחי אמיתי. חברות הביטוח הרבה פעמים מוכרות מוצר שאינו מספיק טוב. שנית – הסוכנים צריכים לעבור התמקצעות אמיתית ולהבין את החשיפה האדירה שיש ללקוחות.

 

הלשכה החלה תהליך של שינוי מבני, דרך שינויי התקנון שהוצעו. איך היא צריכה להיראות לדעתך?

שדה: מבנה הלשכה צריך לעבור שינוי – ראינו את זה בתקנון החדש. צריכים להיות יותר בעלי תפקיד מקצועיים בשכר שמגובים במתנדבים, ולא להיפך. בקדנציה הנוכחית עשינו צעד משמעותי בהכנסת ייעוץ מקצועי ליושבי ראש הוועדות, וזו הדרך שהלשכה צריכה לפעול בה בעתיד.

המתנדבים צריכים לתת אסטרטגיה, אבל את העבודה מול הכנסת, הפיקוח וחברות הביטוח צריכים לעשות אנשי מקצוע בשכר. תפקיד נשיא הלשכה הוא תפקיד על גבול הבלתי אפשרי. זה עבודה במשרה וחצי בלשכה, עם הקרבות אישיות, עסקיות, משפחתיות. צריך להוריד את הכובע בפני מי שעשה, עושה ויעשה את התפקיד.

 

מה גרם לך להודיע על פרישה הקדנציה, ומה התכניות שלך להמשך הפעילות הציבורית?

שדה: הסיבה האמיתית היא ההבנה שאני חייב לחלק את הזמן שלי בצורה נכונה בין המשפחה, העסק והחיים הציבוריים. על אחת כמה וכמה בתקופת מלחמה שעדיין מתנהלת, בה נוספות משימות נוספות כגון מילואים ושמירה על היישוב.

אחרי 163 יום של מילואים והגנה על הישוב, החלטתי להקדיש את רוב הזמן למשפחה ולעסק. היות ותפקיד יו"ר הוועדה כולל גם חברות בוועד המנהל, מצאתי את זה לא אחראי להשאיר זאת ללא מענה ראוי.

הבהרתי לחברי ואני אומר שוב – אני לא נעלם, ואני ממשיך כיו"ר החברה הכלכלית של הלשכה. הפעילות הציבורית זה מחלה שאין לה מרפא. אני בטוח שאחזור לעשות דברים טובים למען סוכני הביטוח, אבל כל דבר בזמנו. זה לא יהיה בקדנציה הקרובה.

 

 



כתיבת תגובה