מתגבש קונצנזוס בקרב החוקרים בארץ ובעולם: צפוי גל קורונה בחודשי החורף

מתגבש קונצנזוס בקרב החוקרים בארץ ובעולם: צפוי גל קורונה בחודשי החורף

ההערכות העדכניות הן שהדבקה מהווריאנט החדש תספק הגנה של שבועות בודדים, יהיה ריבוי גלים קטנים ורמת חולי שוטפת גבוהה יותר באופן פרמננטי. ההשפעה המרכזית של התפרצות קורונה עולמית על ענף הביטוח תהיה בעיקר בתחום ביטוחי הנסיעות שהיו המושפעים המרכזיים מבחינה חיתומית

האם המשק הישראלי והגלובלי בכלל, וענף הביטוח בפרט, צפויים לחוות התפרצות נוספת של קורונה בחודשי החורף הקרובים? התשובה לכך ככל הנראה – חיובית.

חוקרי מודלים סיבתיים דינמיים להתפרצות הקורונה בארץ ובעולם מעריכים כי בחודשי החורף הקרובים צפויים לפקוד אותנו מספר גלים של עלייה בתחלואת הקורונה. החוקרים חלוקים ביניהם לגבי מועד תחילת הגל הקרוב – ההערכות נעות בין סוף אוקטובר לאמצע דצמבר. ההערכות העדכניות הן שהדבקה מהווריאנט החדש תספק הגנה של שבועות בודדים (חודשיים – שלושה), ושיהיה ריבוי גלים קטנים ורמת חולי שוטפת גבוהה יותר באופן פרמננטי.

ד"ר ברק רווה, ראש מעבדת מחקר למידול מערכות ביולוגיות דינמיות באוניברסיטה העברית, מעריך כי צפוי בישראל גל משמעותי של מקרי

ד"ר ברק רווה, ראש מעבדת מחקר למידול מערכות ביולוגיות דינמיות באוניברסיטה העברית

קורונה לקראת סוף אוקטובר, או לכל היותר תחילת נובמבר. לדבריו, הסיבה נעוצה בשילוב של דעיכה מסוימת ברמת החיסוניות בקרב מחלימים מגלים קודמים והיווצרות וריאנטים חדשים של הנגיף, שמצליחים להערכתו לחמוק בצורה טובה יותר ממערכת החיסון של מחלימים ומחוסנים.
עם זאת, רווה מסתייג ומציין כי בשלב זה ישנה אי ודאות רבה בנוגע להערכות הנובעת משלושה גורמים, ורק בעוד כשבועיים-שלושה התמונה תתבהר. בתוך כך, רווה מציין כי הגורם הראשון לחוסר הוודאות הוא התייחסות התחזית למספר מקרי הקורונה בלבד ולא לתחלואה קשה או לתמותה. "ישנה אי ודאות רבה לגבי ההשפעה על בתי החולים ועל תמותה מכיוון שרוב הציבור מחוסן ו/או חלה בעבר. לכן, על פניו, אנחנו לא מצפים לעומס דומה לזה שראינו בגלים הראשונים. ועדיין, תמיד קיים חוסר ודאות כאשר מדובר בווריאנטים חדשים של הנגיף. בכל מקרה, נצפה לעלייה מסוימת בתחלואה הקשה", אומר ד"ר רווה.

בנוסף, רווה מציין כי למרות שהוא מעריך שהגל יגיע בחודש הקרוב, יש חוקרים שחושבים שהוא יגיע רק בתחילת החורף (סוף נובמבר – תחילת דצמבר) – כן מסתמן קונצנזוס שצפוי גל בחודשים הקרובים.
לבסוף, רווה מציין כי ישנה אי ודאות לגבי עוצמת הגל גם בהיבט של מספר מקרי הקורונה – "אני מעריך שהגל יהיה בעצמה משמעותית בשל נוכחות וריאנטים חדשים, אבל גם כאן, רמת אי הוודאות הינה גבוהה".

ד"ר הילה דה ליאון, פיזיקאית תיאורטית ומדענית נתונים למודלים דינמיים למערכות מורכבות בתנאים של חוסר וודאות בטכניון, מעריכה כי תהיה

ד"ר הילה דה לאון, חוקרת מודלים של קורונה תחת חוסר ודאות, טכניון

עלייה משמעותית בחודש בנובמבר. דה ליאון מסייגת ומציינת כי רק בעוד חודש תהיה תמונה מלאה בנוגע להתפרצות בחורף. "אני לא אתפלא אם תתחיל עלייה משמעותית בנובמבר, אבל אני לא יכולה להגיד מהיום מתי היה תדעך כי זה תלוי גם בכמה מדבק יהיה הווריאנט הדומיננטי", מציינת ד"ר דה ליאון.

דה ליאון מבהירה כי נכון לעכשיו אי אפשר לתת תשובה חותכת מפני שחסרים נתונים בנוגע להגנה של מחלימים משנה שעברה, ובנוסף לא ידועה כרגע האבולוציה של הווירוס: "אני כן יכולה להגיד שרוב המחקרים שאני מכירה מדברים על כך שהגנה מהדבקה לא מגינה ליותר משנה, כך שעקרונית אין מה שימנע עוד התפרצות בחורף. אבל, אנחנו כן רואים כי מגל לגל השילוב של תרופות יחד עם חיסונים ואוכלוסייה שברובה מחלימה גורמים לקורונה, באופן סטטיסטי, להיות אלימה פחות בישראל".

תמונת המצב בחו"ל דומה. חוקרי מודלים סיבתיים דינמיים באוניברסיטת UCL שבלונדון צופים כי בחורף הקרוב יתרחשו שני גלי קורונה עם אחוזי הדבקה ותמותה גבוהים. להערכתם, גל אחד צפוי להתחיל בסוף חודש נובמבר 2022 והשני במרץ 2023. מהתחזיות עולה עוד כי שיעור היעילות של החיסונים בהגנה בפני הדבקה יעמוד על 8.2%, כאשר מי שנדבק יהיה לו סיכוי של 82.5% להדביק אנשים אחרים. כמו כן, בקרב חולים סימפטומטיים בגילאי 15-34 צפויה סבירות של 76.1% למניעת התפתחות של מחלה קשה. בקרב חולים סימפטומטיים בגילאי 35-70  תהיה סבירות של 60.7% לפתח מחלה קשה.

בין התפרצויות לתחלואה על "אש נמוכה": הקורונה ממשיכה לייצר אתגרים למנהלי ביטוח הנסיעות

השפעת הקורונה על ענף הביטוח, בדומה למרבית ענפי המשק, הייתה בעיקר דרך המשבר הכלכלי שנוצר עם התפרצותה הראשונית של המחלה והסגרים שהוטלו ב-2020-2021. מבחינה חיתומית – הענף שהרגיש ביותר את הקורונה כמגיפה היה ענף ביטוחי הנסיעות.

ראשית – עם התפרצות הקורונה ב-2020 (טרם התאמת המחיר לעידן החדש) חברות הביטוח ספגו נזקים קשים. עלויות טיפול בקורונה בחו"ל הגיעו במקרי קיצון למאות אלפי דולרים עד מיליוני דולרים. מקרים מורכבים במיוחד דרשו הטסות רפואיות מורכבות ויקרות. על מנת לתת מענה לסיכונים החדשים,

פוליסת ביטוח נסיעות לחו"ל נבנתה מחדש, והוכנסו בה כיסויים חדשים שנועדו לתת מענה גם לסיכונים הנלווים לסיכונים הבריאותיים (בידוד, ביטול נסיעה ועוד).

בהמשך,  התפרצות מגפת הקורונה ברחבי העולם השפיעה על הרגלי חיים רבים וביניהם הנסיעות לחו"ל שנעצרו לתקופה ארוכה, ורק לאחרונה חזרו להיקף של טרם עידן הקורונה.

נכון למועד זה, העולם למד לחיות בשלום לצד הנגיף, אולם החשיפה לתחלואה בחו"ל והתרחישים שמייצרים מקרי ביטוח גם ללא מחלה של ממש – ממשיכים לייצר אתגרים למנהלי ביטוח הנסיעות בחברות הביטוח. חברות ביטוחי הנסיעות עדיין מחפשות דרכן לרווחיות. התוצאות המדווחות בחציון הראשון של 2022 מלמדות שרוב החברות מדממות ובודדות מרוויחות רווח שולי בטווח הטעות הסטטיסטית.



כתיבת תגובה