רשות שוק ההון בהוראות לחברות הביטוח/ אם רכב, דירה או עסק נפגעו באופן שמייתר את הצורך בביטוח – חברת הביטוח תבטל ביוזמתה את הפוליסה ותחזיר למבוטח את החלק היחסי בפרמיה

רשות שוק ההון בהוראות לחברות הביטוח/ אם רכב, דירה או עסק נפגעו באופן שמייתר את הצורך בביטוח – חברת הביטוח תבטל ביוזמתה את הפוליסה ותחזיר למבוטח את החלק היחסי בפרמיה

עמית גל, מ"מ הממונה על רשות שוק ההון: הפעולות שהרשות מבצעת, יחד עם ההנחיות והדגשים שהועברו לגופים המפוקחים, יבטיחו טיפול מיטבי בנפגעים הישירים של האירועים ובציבור הרחב ויסייעו להמשך תפקוד תקין של השווקים הפיננסיים   

עשרה ימים לאחר הכרזת המלחמה של ישראל על החמאס, בעקבות המתקפה הרצחנית מרצועת עזה, מפרסמת רשות שוק ההון דגשים והנחיות וכן טיוטת הוראות לגופים המפוקחים, בין היתר בתחומי הטיפול בלקוחות, טיפול במבוטחים שנפגעו מהאירועים, התאמות בניהול ההשקעות, ניהול סיכונים ואיסור הלבנת הון. במקביל, נשלח למנהלי הגופים המוסדיים מכתב עם עיקרי ההוראות.

מהרשות נמסר כי הנחיות אלו נועדו לסייע לציבור הלקוחות של הגופים המוסדיים ונותני השירותים הפיננסיים להתמודד עם המצב המיוחד ולהבטיח תפקוד תקין של שוקי ההון, הביטוח והחיסכון הפנסיוני בישראל.

  1. שירות ללקוחות: הממונה על שוק ההון הנחה את הגופים המפוקחים לנהוג ברגישות במתן שירות ללקוחותיהם, ובמיוחד לקוחות שנפגעו באופן ישיר מהאירועים, בכל תחומי הפעילות של הגופים הפיננסיים: טיפול בפוליסות וחסכונות, טיפול בהלוואות, יישוב תביעות וגבייה. הממונה מדגיש כי על הגופים המוסדיים לשמור על זמינות ורציפות השירות ללקוחות ולהתאים אותו למצב המיוחד.
  2. פוליסות ביטוח קיימות: בביטוחי רכב, דירה ועסקים – במקרים בהם הייתה פגיעה ברכוש המבוטח כתוצאה מהמלחמה באופן שמייתר את הצורך בפוליסה, חברת הביטוח תבטל את הפוליסה ותחזיר למבוטח את החלק היחסי מהפרמיה. ההחזר יחול מהמועד בו הנזק התרחש, ולא ממועד פנייתו של המבוטח לחברה. חברות הביטוח יידרשו לפעול לביצוע ההחזר מיוזמתן.
  3. על מנת שלא לפגוע בכיסוי של מבוטחים אשר לא ניתן ליצור איתם קשר עקב המצב הביטחוני, חברות הביטוח יוכלו לחדש פוליסות ביטוח גם ללא הסכמת המבוטח במקרים בהם החברה אינה מצליחה ליצור קשר עם המבוטח בתום תקופת הביטוח. במקרה כזה, לאחר יצירת הקשר עם המבוטח תעמוד לו הזכות לבטל בדיעבד את הביטוח ללא תשלום אם הוא אינו מעוניין בחידוש הביטוח.
  4. מוצע לאפשר לחברות הביטוח, המעוניינות בכך, להשבית פוליסות ביטוח באופן מלא או חלקי במטרה להקל על מבוטחים שלא נדרשים בכיסוי ביטוחי באמצע תקופת הביטוח ומעוניינים לחסוך בהוצאות הביטוח. ההשבתה האמורה תבוצע בהתאם לאופי הכיסוי וצרכי המבוטח כאשר בכיסויים מסוימים ניתן יהיה להסיר סיכונים מכוסים או להפחית סכומי ביטוח בעוד בפוליסות אחרות, כגון פוליסות חבויות, ניתן יהיה להפחית את גבול האחריות.
  5. חיסכון ארוך טווח: הגופים המנהלים חיסכון פנסיוני נדרשים להקפיד במיוחד על עמידה בלוחות הזמנים הקבועים בהוראות הדין לעניין ביצוע פעולות בחיסכון הפנסיוני, לרבות תשלום קצבאות, העברת כספים, תשלום תגמולי ביטוח ומשיכות כספים.
  6. ישוב תביעות בביטוח סיעודי: נוכח הקושי באיסוף החומרים הדרושים לשם בירור תביעות קבלת תגמולי ביטוח סיעודי, הממונה מורה לחברות הביטוח להגמיש את הדרישות המתייחסות לאופן בירור התביעה ויישובה ומאפשר להסתמך באופן זמני על מסמכים המעידים על מצבו של המבוטח (מבלי להמתין לקבלת מסמכים מקוריים) על מנת שלא לעכב את אישורן של תביעות סיעוד.
  7. ייעוץ פנסיוני דיגיטלי בבנקים: בהתאם להנחיות הפיקוח על הבנקים, נסגרו חלק מסניפי הבנקים וחלקם פועלים באופן מצומצם ולכן אין באפשרותם לקיים פגישות ייעוץ פנסיוני בסניפים. על מנת לאפשר המשך מתן ייעוץ פנסיוני ללקוחות, הרשות מציעה לאפשר לבנקים לתת ייעוץ פנסיוני באמצעי דיגיטלי או באמצעות הטלפון, ללקוחות קיימים המיועצים בסניפי בנק בהם פעילות בנקאית מצומצמת או שאין בהם קבלת קהל.
  8. דגשים במניעת מימון טרור: במטרה להידרש לסיכונים הייחודיים במצב המלחמה, ולמנוע ניסיונות של ארגוני טרור לגייס ולהעביר כספים בדרכים שונות, הנחה הממונה להגביר באופן משמעותי את הבקרות על עסקאות פיננסיות של נותני שירותים פיננסיים, בין היתר על מסחר במטבעות וירטואליים, העברות בינלאומיות, העברת כספים במסווה של תרומות ועוד.
  9. הארכת תוקף של רישיונות: מתוך הכרה בכך שבשל המלחמה ייתכנו קשיים בקרב נותני שירותים פיננסיים בהגשת בקשות לחידוש רישיונות, החליט הממונה כי בעלי רישיון שתוקף רישיונם עתיד לפוג ב-31.12.2023, יזכו להארכה אוטומטית של תוקף רישיונם בשלושה חודשים.
  10. הגברת ערנות הציבור: הממונה הנחה את הגופים המוסדיים להגביר ערנות לאפשרות של ניסיונות הונאה, וליישם מנגנוני בקרה, פיקוח וניטור במטרה למזער את הסיכון לביצוע הונאות. בפרט, גובר החשש כי גורמים לא מורשים ינצלו את המצב הרגיש ויפנו לחוסכים בהצעות לאיתור חסכונות אבודים באופן שיפגע בחסכונות שלהם. ציבור החוסכים נדרש לנקוט במשנה זהירות במקרים של פניות מסוג זה ולהקפיד להיוועץ בגורמים מורשים ובעלי רישיון מתאים.

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון (בפועל), עמית גל: "עם ישראל כולו נמצא בימים לא פשוטים. המצב הביטחוני משפיע על המשק, ובוודאי שגם על ציבור החוסכים, המבוטחים, ולקוחות השירותים הפיננסיים בישראל. הרשות מחויבת לפעול כדי להקל על ציבור זה, על המעסיקים ועל העסקים הקטנים ובמקביל להבטיח תפקוד סדיר, רציף ותקין של שוק ההון. עם פרוץ האירועים, הרשות הגבירה את המעקב אחר התמודדות חברות הביטוח, קרנות הפנסיה, הגופים החוץ בנקאיים, ושאר הגופים המפוקחים עם המצב. המגזר הפיננסי בישראל הפגין בעבר איתנות, אחריות ועמידות, ואנו ממשיכים לפעול שכך יהיה גם באירועים אותם אנו חווים. הפעולות שהרשות מבצעת, יחד עם ההנחיות והדגשים שהועברו לגופים המפוקחים, יבטיחו טיפול מיטבי בנפגעים הישירים של האירועים ובציבור הרחב ויסייעו להמשך תפקוד תקין של השווקים הפיננסיים. אנו ממשיכים לבחון את הצורך במתן הנחיות נוספות בהתאם להתפתחויות".

 עיקרי ההוראות האופרטיביות

  1. חברת ביטוח נדרשת לבטל באופן עצמאי את הביטוח לרכב, דירה או עסק שנפגעו ואינם צריכים עוד ביטוח – ולהחזיר פרמיה ללקוח
  2. ניתן לחדש ביטוח למבוטח שלא ניתן להשיג אותו. המבוטח יוכל לבטל את הפוליסה בדיעבד
  3. ניתן להשבית באופן מלא או חלקי פוליסות ביטוח
  4. הבנקים יוכלו לחזור ולהעניק ייעוץ פנסיוני דיגיטלי ללקוחות קיימים
  5. יישוב תביעות ביטוח סיעודי – גם ללא מסמכים מקוריים
  6. רפורמת מסלולי השקעה נדחית מינואר 2024 ליולי 2024
  7. על רקע מצב החירום – חברות הביטוח לא יכללו את נתוני המענה הטלפוני בתקופת המלחמה בחישוב הממוצע השנתי

 

הרשות דוחה בחצי שנה את רפורמת מסלולי ההשקעה

ב-1 בינואר 2024 אמורה הייתה להיכנס לתוקף רפורמה במסלולי השקעה. עיקר הרפורמה – עדכון והרחבת מגוון מסלולי ההשקעה המתמחים שגוף מוסדי רשאי לנהל, תוך יישום של המלצות הוועדה המייעצת לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון לבחינת הוצאות ישירות שרשאי גוף מוסדי להשית על החוסכים, בשל ביצוע עסקאות בנכסי קופת גמל, וזאת במטרה להביא לחיזוק המנגנון התחרותי בענף החיסכון הפנסיוני תוך הגברת כוח המיקוח של החוסכים כלפי החברות המנהלות.

נוכח הכרזת מצב המלחמה, ומתוך הבנה שהגופים המוסדיים פועלים במתכונת חירום תוך ניצול מירב המשאבים לטיפול בלקוחות וכן נוכח הקושי של ציבור החוסכים לקבל החלטות בנוגע לחיסכון הפנסיוני שלהם בעת הזו, מוצע לדחות את מועד תחילתו של החוזר ליום 1 ביולי 2024.

כמו כן, נדחו במספר חודשים הכניסות לתוקף של שורת חוזרים נוספים, בהם "מבנה אחיד להעברת מידע ונתונים בשוק החיסכון הפנסיוני – עדכון" שפורסם בפברואר 2023, וחוזר גופים מוסדיים 2022-9-5 "אופן הפקדת תשלומים" שפורסם בפברואר 2022.

 

נתוני המענה הטלפוני בזמן המלחמה יוחרגו מהממוצע השנתי

נוכח הכרזת מצב המלחמה, ומתוך הבנה שהגופים המוסדיים פועלים במתכונת חירום תוך ניצול מירב המשאבים לטיפול בלקוחותיהם, מוצע לאפשר לגופים המוסדיים להחריג מהממוצע השנתי את נתוני המענה הטלפוני בתקופת המלחמה.

הרשות דוחה לדצמבר 2023 את דרישת המידע על איתור עמיתים ומוטבים

לאחר שבספטמבר 2023 רשות שוק ההון שלחה דרישת מידע למוסדיים על פעולותיהם לאיתור עמיתים ומוטבים – רשות שוק ההון דוחה לדצמבר 2023 את דרישת המידע על איתור עמיתים ומוטבים, במקום ה-22 באוקטובר – המועד המקורי.

המוסדיים נדרשו לדווח בין היתר על מאגרי המידע אליהם פנו המוסדיים על מנת לאתר עמיתים מנותקי קשר. זאת, בהתאם לתקנות שמורות לגופים המוסדיים לפנות לגופים שונים שעשוי להיות להם מידע היכול לסייע באיתור העמית.



כתיבת תגובה