מדיניות אי האכיפה חוזרת: הרשות פרסמה מחדש הודעה שתאפשר לבנקים ייעוץ פנסיוני מחוץ לסניף

מדיניות אי האכיפה חוזרת: הרשות פרסמה מחדש הודעה שתאפשר לבנקים ייעוץ פנסיוני מחוץ לסניף

ברשות מבהירים: הודעה זו תעמוד בתוקף כל עוד הפעילות בסניפי הבנקים מצומצמת בהתאם למדיניות התגוננות פיקוד העורף ובתנאי שלא ניתנה הוראה אחרת על ידי הרשות

על רקע המלחמה שפרצה בין ישראל לחמאס ב-7 באוקטובר, רשות שוק ההון מפעילה מחדש את מדיניות אי האכיפה בעניין האיסור על הבנקים להעניק שירותי ייעוץ פנסיוני מחוץ לכתלי הסניף. בטיוטת עמדה שפרסמה אתמול (יום ג', 17 באוקטובר), נכתב כי אמנם סעיף 11(ה) לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים), התשס"ה-2005 (להלן – חוק הייעוץ הפנסיוני), קובע כי תאגידים בנקאיים יעניקו ייעוץ פנסיוני בסניפי הבנק, ולא יהיה באפשרותם להעניק ייעוץ פנסיוני מחוץ לכותלי הסניפים הקבועים, אולם, על רקע המצב – הרשות לא תאכוף הוראה זו.
בטיוטת העמדה נכתב כי המלחמה שפרצה ביום 7 באוקטובר 2023 ובהתאם למדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף, במטרה לשמור על ביטחון היועצים הפנסיונים ולקוחותיהם, וכן לאור הודעת בנק ישראל שעניינה "פעילות סניפי המערכת הבנקאית לאור המצב הביטחוני" (8.10.23) רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון (להלן – הרשות) קיבלה פניות מהתאגידים הבנקאיים, בבקשה לאפשר לעסוק בייעוץ פנסיוני שלא בסניפי הבנק. בנסיבות אלו, נוכח שינוי הפעילות בסניפי הבנק, אשר חלקם סגרו את פעילותם וחלקם פועלים באופן מצומצם, יכולתם של התאגידים הבנקאיים לקיים פגישות ייעוץ פרונטאליות עם לקוחותיהם נפגעה ואין להם אפשרות לתת שירות ללקוחות מיועצים.
עמדת הרשות: בנסיבות העניין, ובשים לב למצב המורכב שבו מדינת ישראל מצויה במסגרתו נפגעים לקוחות קיימים של התאגידים הבנקאיים בתחום הייעוץ הפנסיוני, הרשות הודיעה כי "לא תנקוט צעדי אכיפה בהתאם להוראות סעיפים 34 ו-38(ב)(4) לחוק הייעוץ הפנסיוני נגד תאגידים בנקאיים אשר יעניקו ייעוץ פנסיוני באמצעי דיגיטלי או באמצעות הטלפון, ללקוחות קיימים בתחום הייעוץ הפנסיוני ערב הודעה זו, המיועצים בסניפי בנק בהם פעילות בנקאית מצומצמת או שאין בהם קבלת קהל ובהתאם אינם יכולים לקבל שירותי ייעוץ פנסיוני. זאת, בין היתר, נוכח חובות האמון והזהירות המוטלות על הבנקים, וכן החובה להעניק ייעוץ פנסיוני מתמשך על ידי הבנקים ללקוחות הקיימים, בהתאם להוראות חוק הייעוץ הפנסיוני.
"יובהר, כי הודעה זו תעמוד בתוקף כל עוד הפעילות בסניפי הבנקים מצומצמת בהתאם למדיניות התגוננות פיקוד העורף ובתנאי שלא ניתנה הוראה אחרת על ידי הרשות".
במכתב נלווה שפורסם יחד עם טיוטת העמדה, קיבלו המוסדיים יום אחד להגיב על העמדה – מה-17 באוקטובר (מועד הפצתה למוסדיים) ל-18 באוקטובר – "נוכח מצב הלחימה".



כתיבת תגובה