המשבר בביטוחי הסיעוד של קופות החולים מסתעף: גם הפניקס הודיעה למכבי כי הביטוח לא יוארך אחרי 2023

המשבר בביטוחי הסיעוד של קופות החולים מסתעף: גם הפניקס הודיעה למכבי כי הביטוח לא יוארך אחרי 2023

ההערכה בענף הביטוח היא שהמודל שהציעה רשות שוק ההון היה מאפשר את המשך קיומם של הביטוחים הסיעודיים של קופות החולים בחברות הביטוח * אולם התנגדות משרד הבריאות והנחייתו לקופות החולים לא ליישם אותו הובילו למצב בו לשתי קופות החולים הגדולות המבטחות יחד כ-80% מאזרחי ישראל – לא יהיה ביטוח סיעודי קבוצתי להציע לחבריהן

לאחר הפצצה שהטילה קופת החולים כללית עם העתירה לבג"ץ בדרישה מהרשויות לפתור את משבר הביטוחים הסיעודיים – כעת אנו חושפים כי גם קופת החולים מכבי – השנייה בגודלה מבין קופות החולים – נמצאת במשבר דומה, הגם שמצבה האקטוארי פחות חמור מזה של כללית. הפניקס, המבטחת את חברי מכבי בביטוח סיעודי קבוצתי, הודיעה גם היא למכבי כי הביטוח לא יוארך אחרי ה-31 בדצמבר 2023.

ככל הידוע, מכבי טרם פרסמה מכרז חדש לבחירת מבטח סיעודי חדש לביטוח הסיעוד הקבוצתי לחבריה. כמו כן – לא ברור מה מכבי השיבה להפניקס כשזו הודיעה לה על הפסקת הביטוח. הודעה גם נמסרה לרשות שוק ההון.

בהנחה ששיעור חברי מכבי הרוכשים ביטוח סיעודי קבוצתי דומה לכללית (45%) – הרי שמדובר בכ-1.3 מיליון מבוטחים בביטוח סיעודי קבוצתי (מתוך 2.8 מיליון חברי מכבי).

היות וכללית ומכבי יחד חולשות על קרוב ל-80%  מחברי קופות החולים, הרי שלכ-80% מהמבוטחים בביטוח סיעודי – לא יהיה ביטוח בחברת ביטוח בעוד כ-50 ימים.

מצבן של הקופות שונה מאוד אחת מהשניה. על פי הנתון שפרסמה כללית בעתירה לבג"ץ, קרן המבוטחים שלה נשחקה בתוך חמש שנים מ-1.7 מיליארד שקל לפחות מ-500 מיליון שקל. אם קצב שחיקה זה יימשך – הרי שבעוד מספר חודשים עד שנים בודדות – הקרן תגמר.

במכבי, תמונת המצב שונה, כך אמר רונן דוידוביץ, מנהל מערך שב"ן וביטוח במכבי, בדיון שנערך לפני כחודשיים בכנסת. לדבריו, "הקרן שלנו, נאמר זאת בזהירות רבה, נמצאת במצב שונה משאר הקופות, רחוקה מאוד מעולמות הקריסה והשיח שמדובר פה".

מוריס דורפמן, משנה למנכ"לית ראש חטיבת כספים ובתי חולים במכבי, הסביר: "זה לא בגלל תמהיל הגילאים. הפרמיות של מכבי הן מבחינה היסטורית יותר גבוהות משל קופות  אחרות ואף אחד לא נדד בגלל זה לקופות אחרות. שיעור המבוטחים בביטוח סיעודי במכבי היה ונשאר גבוה יותר, אבל שיעור התביעות המאושרות היה נמוך משמעותית מכללית. זה נכון שהקופות לא נמצאות באותו מקום, אבל אני לא בטוח שצריך להיות מענה אחיד, ואני לא חושב שההיבט התחרותי בין קופות החולים צריך להוביל פתרון".

על פי הוראות רשות שוק ההון, במקרה בו לא יחודש ההסכם הקבוצתי באחת מן הקופות, יחול מעבר למודל של ביטוח הדדי שינוהל על ידי חברת הביטוח האחרונה שביטחה את קבוצת המבוטחים. במקרה זה, לא יתאפשר צירוף מבוטחים חדשים וייתכן שיופחתו זכויות ותיקבע פרמיה גבוהה יותר למבוטחים בתביעות שמועד התרחשותן יהיה לאחר סיום תקופת ההסכם.

בהפניקס סירבו להגיב לפניית פוליסה בנושא.

 

 



כתיבת תגובה