ביטוחי הרכב רשמו בעשור האחרון הפסד חיתומי של 1.7 מיליארד שקל ורווחי השקעות בסך 8 מיליארד שקל

ביטוחי הרכב רשמו בעשור האחרון הפסד חיתומי של 1.7 מיליארד שקל ורווחי השקעות בסך 8 מיליארד שקל

מחקר שנערך במרכז הראל לחקר שוק ההון, שהוצג אתמול על ידי פרופ' דן וייס, ביום עיון לבכירי ענף הביטוח חושף תמונת מצב מורכבת בענף ביטוחי הרכב בישראל

מחקר שנערך במרכז הראל לחקר שוק ההון בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב שהוצג אתמול על ידי פרופ' דן וייס (ונערך יחד עם ד"ר נעמי שפירר בלפר, מנהלת מרכז הראל), ביום עיון בהשתתפות בכירי ענף הביטוח, חושף תמונת מצב מורכבת בענף ביטוחי הרכב בישראל. תוצאות המחקר חושפות כי במהלך עשר השנים האחרונות, מבטחי רכב בישראל (חובה ורכוש) הפסידו חיתומית בשייר במצטבר כ- 1.7מיליארד שקל, אולם רווחי השקעות בסך כ-8 מיליארד שקל כיסו לחלוטין את ההפסדים ועומדים בבסיס רווחי הענף.

בביטוח חובה – מתוך 100% פרמיות, 87% משולם כתביעות, 17% משולם כעמלות והוצאות שיווק – שמעבירים את התחום להפסד, אולם רווחי ההשקעות של 17% מהפרמיות מעבירים את התחום לרווח של 13% על הפרמיות.

בביטוח רכוש מתוך 100% פרמיות, 75% משולם כתביעות, 25% כעמלות ורווחי השקעות בסך 3% מעבירים את התחום לרווח של 3% על הפרמיות.

במדדי יחס נזק משולב (Combined Ratio) לאורך העשור ניתן לראות כי בביטוח חובה חלה קפיצה בשנת 2021 ל-140%, וברכב רכוש בשנים 21-22 ל-120%, אולם ניכרת ביתר השנים תנועה סביב ה-100% ברכב רכוש ו-105% בביטוח חובה.  זאת, אגב, בדומה לעולם.

לאורך העשור, בישראל נגנבים יותר כלי רכב מאשר גרמניה או ספרד, ופחות כלי רכב מאשר צרפת או אנגליה. המחקר מגלה כי מאז 2020 נרשמה עלייה חדה בגניבות רכב – מ-8,000 רכבים ב-2020 לקרוב ל-20 אלף ב-2023. שיעור הפיצוי הוא כ-1 מיליארד שקל – 10% מהפרמיות ברוטו.

עוד חושף המחקר פערים גבוהים ברמת הרווחיות בין חברות הביטוח, כאשר יש חברות שלאורך עשור הרוויחו חיתומית וכאלו שהפסידו חיתומית לאורך השנים.

 

 ביטוח משנה

 

המחקר מציף בעיה קשה בעולם ביטוח המשנה בתחום הרכב. מבטחי המשנה קיבלו 31% מהפרמיות בביטוח חובה ו-6% בביטוחי הרכוש (סה"כ כ-21 מיליארד שקל), אולם הפסידו חיתומית כ-727 מיליון שקל באותה תקופה (2013-2022) – הפסד של כ-800 מיליון שקל בחובה ורווח של 78 מיליון שקל ברכוש. הנתונים לא כוללים רווחי השקעות, אך גם לא עמלות ששולמו על ידי מבטחי המשנה.

על כן, לא מפתיע לראות ירידה בהיקף ביטוח המשנה והרעה בתנאים שלו בשנים האחרונות בביטוח חובה. במחקר עולה כי הפסדי מבטחי המשנה בשוק הרכב הישראלי גרמו חוסר בקיבולת ביטוחי משנה עקב יציאה  / צמצום פעילות של מבטחי משנה בשוק ביטוחי רכב ישראל והרעה בתנאי ביטוחי המשנה. כיום, חלק מעסקאות ביטוח המשנה הינן מימוניות באופיין ומעבירות מעט סיכון למבטחי המשנה. בחלק מהחברות, ניכרת ירידה בדרוג/ איכות מבטחי המשנה בביטוח רכב.

עורכי המחקר מתריעים כי מדובר באיום על שוק ביטוחי הרכב בישראל: "קיים בשוק חשש מעצירת פעילות של חלק מחברות הביטוח בישראל (בעיקר חברות "מאותגרות הון") כתוצאה מצמצום ביטוחי המשנה.

 

עלות תיקון וחלפים

 

בעיה מבנית נוספת שעולה במחקר היא העלייה בעלויות התיקונים בשלוש השנים האחרונות. עורכי המחקר מתריעים כי האפשרות לקבל פיצוי מלא בגין אובדן גמור להלכה מייצרת תמריץ להגדלת הנזק לרכב במקרים גבוליים. כמו כן, עלולים להיפגע מכך רוכשים עתידיים של רכב, שלא יידעו על התאונה הקשה שעבור (ראו ידיעה בעמוד 4).

על כן, עורכי המחקר ממליצים ששמאות הנזק לרכב תשקף את עלות השוק של תיקון הרכב בפועל בלבד. בכך תצומצם עלות התיקון המשולמת על ידי חברות הביטוח יצומצם עודף ההוצאות של המבוטחים בגין אובדן להלכה.

עוד ממליצים החוקרים להקים בסיס נתונים משותף לתעריפי ביטוח רכב, בדומה למאגר המידע הסטטיסטי בביטוח חובה.

 

נזקי גוף

במחקר הוצגה העלייה בנזקי גוף, כאשר הסיבות לה הן עלייה בשכר הממוצע, מערכת משפט ליברלית כלפי תביעות נזקי גוף, עלייה בהפסדי הפול בשיעור של 14% ומעבר לרכבים חשמליים – שצפוי להגדיל את נזקי הגוף בשל עליה בחומרת הנסיעות.

 

הפסדי הפול

על פי נתוני המחקר, במהלך עשור ההפסד המצטבר של הפול עמד על 3.6 מיליארד שקל. מתוך 100% פרמיות, שולמו תביעות בסך 198% מהפרמיות, הוצאות תפעוליות בסך 6% הביאו את שיעור ההפסד לכדי 104%-.

עיקר ההפסדים לפול נגרם על ידי אופנועים, שנהנים מסבסוד משמעותי. במרחק נטען כי שיעור מימון נזקי האופנועים חורג מכוונת המחוקק, שקבע כי שיעור ההעמסה לא יעלה על 8%, אולם בפועל הוא מגיע ל-10.5%.

עוד הוצגה במחקר האנומליה לפיה תעריף הפול מייצר מצב בו הוא מתחרה בתעריפי החברות, במקום להוות פתרון שיורי. עורכי המחקר ממליצים שתעריף הפול ייקבע על בסיס הערכת הסיכון הטהור הממוצע בשוק, בתוספת שלא תפחת מ-25%. עוד ממליצים עורכי המחקר לייצר פוליסה מוזלת לאופנועים, עם השתתפות עצמית מוגדלת. למשל, הנחה של 50% בפרמיה עם השתתפות עצמית של 90 אלף שקל.

 


עיקרי המלצות המחקר

* לשפר את ניהול הסיכונים ברכישת ביטוח משנה

* שמאות נזק תשקף את מחיר השוק של תיקון הנזק בפועל

* הקמת בסיס נתונים משותף לביטוח רכוש (בדומה לביטוח חובה)

* פיקוח על תעריפים יהיה במודל של דיווח ואי התנגדות (במקום המתנה לאישור פורמלי)

* הפול יהיה מנגנון ביטוח שיורי – תעריפיו ישקפו תוספת של 25% מעל הערכת הסיכון הטהור

 

 



כתיבת תגובה