יו"ר המפלגה הכלכלית, פרופ' ירון זליכה, לפוליסה: רשות שוק ההון לא לוקחת בחשבון את הנטל הרגולטורי שהיא משיתה על פעילים בענף ועל החברות הקטנות

יו"ר המפלגה הכלכלית, פרופ' ירון זליכה, לפוליסה: רשות שוק ההון לא לוקחת בחשבון את הנטל הרגולטורי שהיא משיתה על פעילים בענף ועל החברות הקטנות

זליכה מציין, כי כתוצאה מכך נוצר גל מיזוגים שמקטינים את התחרות בענף. זו כתבה שנייה בסדרה, שבודקת מול המפלגות הצפויות לפעול בכנסת את עמדותיהן ביחס לנושאים החמים בענף הביטוח והפנסיה

מאת מרינה פובולוצקי

תמונה: פרופ' ירון זליכה. צילום: דוברות הכלכלית החדשה

פרופ' ירון זליכה, החשב הכללי לשעבר במשרד האוצר, מתמודד בבחירות לכנסת ה-24 בראשות המפלגה הכלכלית. בשיחה עם פוליסה אמר השבוע, כי במפלגתו סבורים כי רשות שוק ההון "לא לוקחת בחשבון, בצורה המניחה את הדעת, את הנטל הרגולטורי שהיא משיתה על פעילים בענף בכלל ועל החברות הקטנות בענף בפרט". הוא הוסיף, כי "כתוצאה מכך נוצר גל מיזוגים שמקטינים את התחרות בענף".

יתרה מכך, לדבריו, יש לפרק את המיזוגים שבין הפניקס והלמן אלדובי, ובין פסגות ואלטשולר שחם.

בחברות אלטשולר שחם והפניקס ביקשו לא להגיב לאמירה.

זליכה, שבימים אלה מתנדנד סביב אחוז החסימה, הצהיר בעבר על שאיפתו להתמנות לשר האוצר.

 

* האם יש מקום להכריז על אופניים חשמליים ככלי רכב מנועי, החייב ברישום וביטוח?

זליכה: כן. נפעל להגדיר בחוק אופניים חשמליים ככלי רכב מנועי ולחייב אותם ברישיונות ובביטוח חובה. כדי לא לייצר עומס ביורוקרטי על בעלי האופניים החשמליים ועלויות גבוהות, שיובילו להפחתת השימוש באופניים חשמליים, נדאג בחוק שעלויות ביטוח החובה יהיו בהלימה לעלויות האופניים החשמליים ושתהליך הרישוי לאופנים יהיה פשוט, מהיר ובתדירות הנמוכה האפשרית.

 

* האם תקדמו אכיפה על פנסיה חובה לעצמאים?

זליכה: אנחנו לא מאמינים שבעת הזו יש להטיל חיובים כלשהם על עצמאים, אלא ההפך – לשחרר אותם מכל חסם ומגבלה שמצמצמים את היכולת שלהם לפעול, ובמקביל לשקם את מערך העסקים בישראל. בכוונתנו לפעול להפחתת מיסים, רגולציה וכשלים על העסקים הקטנים, על מנת להחזיר את העסקים לפעולה כמה שיותר מהר. בה בעת נחוקק גם חוק דמי אבטלה לעצמאים.

 

* האם תאפשרו לבנקים להיכנס לתחום הביטוח והפנסיה בתוך הסניפים ו/או מחוץ לסניפים?

זליכה: נאפשר לבנקים להקים חברות-בנות תחת הפרדה מבנית מלאה בין פעילות ביטוח ופנסיה לבין פעילות בנקאית, ובכל מקרה נגביל משמעותית את שני הבנקים הגדולים, לאומי והפועלים, בתחומים אלה.

 

* האם תתמכו בהעלאת גיל הפרישה לפנסיה לנשים? ולכלל האוכלוסייה?

זליכה: נתמוך בהעלאת גיל הפרישה לנשים ובאופן כללי לכלל האוכלוסייה, אך רק לאחר שנחזור לצמיחה מהירה ולא בעת הזו של משבר ואבטלה המונית.

 

* האיסור על חברות הביטוח לממן רופא שאינו בהסדר – האם צריך לבטל את ההתניה הזו ולאפשר לחברות לממן את כל הרופאים? זה בחוק ההסדרים מ-2016.

זליכה: ביטול ההתניה הזו הוא חיוני, שכן ללקוחות צריכה להיות זכות הבחירה. ההגבלה היחידה שצריכה להיות היא שלרופא תהיה המומחיות בתחום שהוא מעניק שירות. משכך, כל רופא שההסתדרות הרפואית אישרה שהוא מומחה לתחומו, צריך לקבל חסות.

 

* האם תתערבו בכוונת רשות שוק ההון לקבוע עמלה אחידה לסוכנים? האם יש מקום להתערב בעמלות סוכני הביטוח?

זליכה: לא נתערב בעמלות סוכני הביטוח, אך נדאג לשקיפות מלאה כדי שהלקוח ידע מהם האינטרסים השונים.

 

* רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון היא גוף עצמאי המפקח על טריליוני שקלים הנמצאים בידי חברות הביטוח, קרנות הפנסיה, בתי השקעות והן על שירותים פיננסיים. הרשות נותקה לפני מספר שנים ממשרד האוצר והפכה לעצמאית. מה עמדתכם לגבי יכולת הרגולטור להנפיק חוזרים והוראות ללא חקיקה שכפופה לכנסת?

זליכה: אנחנו סבורים שרשות שוק ההון לא לוקחת בחשבון, בצורה המניחה את הדעת, את הנטל הרגולטורי שהיא משיתה על פעילים בענף בכלל ועל החברות הקטנות בענף בפרט, שכתוצאה מכך נוצר גל מיזוגים שמקטינים את התחרות בענף. בכוונתנו להקל על הנטל הרגולטורי כדי לאפשר לחברות קטנות לפעול בענף החשוב הזה וכן בכוונתנו לפרק את המיזוגים שבין הפניקס והלמן אלדובי, ובין פסגות ואלטשולר שחם.

 

(כתבה שנייה בסדרה, שבודקת מול המפלגות הצפויות לפעול בכנסת את עמדותיהן ביחס לנושאים החמים בענף הביטוח והפנסיה)

 

 

 



כתיבת תגובה